Gå til innhold
  • 0

Nybegynner trenger trening


PerMarius

Spørsmål

Hei! jeg kjøpte meg fluestang i fjor sommer, og fisket ett par ganger med den. Fikk en fisk eller to i løpet av sen sommeren :) Nå, som isen har gått av Lågen, følte jeg for å prøve fluestanga og øve meg på å kaste litt(er lite klekking her enda, har ikke sett ett eneste vak enda). Jeg innså fort hvor miserabel kastinga mi var, og begynte å lese litt på forumet her får å finne tips og noen video klipp hvor jeg kunne se litt bedre hvordan jeg skulle gjøre det. Har lest en del, og kommet frem til at det beste er å få med meg en erfaren fisker i praksis og lære meg det på ordentlig. Derfor lurer jeg på om det er noen i øyer/lillehammer området som kunne ha hjulpet meg med fluefiskinga mi nå i vår før fiskesesongen starter for fullt :)

Håper noen kan hjelpe meg med dette, og setter stor pris på svar :)

-Per Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg ville sjekket om det var noe forening av noe slag i lillehammer. Har ikke de en litt ivrig kastegjeng?

Eller blander jeg?

Lillehammer har en veldig trivelig kastegjeng ja. Send en PM til Kristoffer Olstad her på FFS. Da kan du sikkert møte opp på kastekveldene dem kjører (mener det er tirsdager kl. 1800, men sjekk for sikkerhet skyld).

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vil anbefale deg og se noen fluefiske filmer, har aldri vært på krus eller lignende selv.

Men har en trofast fisker kompis, eller nå fler... som vi bruker mye av tiden og trener sammen i forbindelse med noe turer og slikt... Leser og en rekke blogg/innlegg av andre erfarne flue kastere.

men jeg har nå vært der ute aktivt i snart 1,5år og vil si jeg har kommet meg veldig.

får som regel noe på flua vær tur  :)

men blir ikke fornøyd vis arten ikke har en rekke finne prikker :) hehe

Kurs er dyrt som de flest vet, alle trenger et levebrød selvfølgelig.

Men og se mye film hjalp værtfall meg, og et stor pågangmot kan jeg si.

og er nå frelst av den fin arten med prikker  ;D

stå på, og håper alle får det samme ut av denne fine opplevelsen som jeg gjør !

Mvh

Prikkefanten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vil anbefale deg og se noen fluefiske filmer, har aldri vært på krus eller lignende selv.

Men har en trofast fisker kompis, eller nå fler... som vi bruker mye av tiden og trener sammen i forbindelse med noe turer og slikt... Leser og en rekke blogg/innlegg av andre erfarne flue kastere.

men jeg har nå vært der ute aktivt i snart 1,5år og vil si jeg har kommet meg veldig.

får som regel noe på flua vær tur  :)

men blir ikke fornøyd vis arten ikke har en rekke finne prikker :) hehe

Kurs er dyrt som de flest vet, alle trenger et levebrød selvfølgelig.

Men og se mye film hjalp værtfall meg, og et stor pågangmot kan jeg si.

og er nå frelst av den fin arten med prikker  ;D

stå på, og håper alle får det samme ut av denne fine opplevelsen som jeg gjør !

Mvh

Prikkefanten

Hei,

har du noen filmer /youtube videoer du anbefaler??

mvh. Cato

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vil anbefale Staffans kastetips på dette forumet - se under Fluekasting. Ellers så kan du søke på Mel Krieger på nettet så finner du flere bra Youtube-klipp.

Men har du muligheten - få deg litt hjelp og istruksjon fra noen som har taket på kasting!

Det er viktig å få rettet på kastefeil tidligst mulig, slik at de ikke "setter seg"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bare trening som gjelder her, Blir ikke feil av å se på videoene til Staffan heller <<l Start kastingen rolig og korte kast. Ikke ha for mye line ute av gangen og vil anbefale Guideline presentation line. Dette er ei kjempeline å starte med! Sønnen min fikk et slik et etter et kastekurs med granbo. Etter en stund så gikk det veldig bra. Dobbeltrekket kan du trene på etterhvert. Et godt tips er å ikke ha for stor fart på det siste kastet før nedlegg, da unngår du griserumper. Ta det rolig så kan du sette fart å sette trangere bukter etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...