Gå til innhold

Objektiv til å filme med!


Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

Robin, hvis du ønsker noe som er enkelt å ha med på tur for å dokumentere (med film) så er det lite som slår GoPro / Contour HD kameraene.  Jeg har brukt Contour selv - her er noen eksempler : https://vimeo.com/user9171322/videos

Har du til hensikt å være kreativ med film og filmteknikk er DSLR/video topp, men det krever mer av brukerer for å bli bra. 

dette var det lureste så langt.....  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del funker det best med et f/2,8 28-70 objektiv i praksis, som det objektivet som sitter mest på til filming med min D3s i hvert fall. Med 1,5 crop brikke ville jeg nok ha kjørt 17-35 f/2,8 eller noe tilsvarende.

Her kan man kjapt skifte utsnitt og er lyssterkt som bare det. Men som Håvard sier; det MÅ være fast blender over hele området for å opprettholde riktig lukkerhastighet til filming. Her er det 2-gangen som gjelder. Og kjører man på manuell blender/lukker/iso så har man full kontroll. Men som Claus er inne på; det krever litt tanke og tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man setter blenderen på f/5.6 eller hva som er det høyeste på objektivet, og skyter løs. Ser ikke problemet med å gjøre det slik. Det er først når man holder på med autoinnstillinger at det blir hull i bananen, men det gjør ikke profesjonelle uansett, så hvis det er ett kriterie så trenger man da ikke en linse til 15,000,- heller.

Jeg begynte med to fastobjektiver selv når jeg kjøpte DSLR. Det tok bort mye av fotogleden fordi det ble vanskeligere å lære enn strengt tatt nødvendig. Det ble dermed også satt en del kreative utfordringer som en nybegynner strengt tatt ikke trenger.

Ikke gjør den samme tabben som meg, kjøp ett zoomobjektiv først og suppler med lyssterke fastlinser etterhvert som behovet melder seg heller.

Staffan: Ved å investere i Canon EOS linser kan man slenge de rett på 4K kameraene til Canon som kommer rett rundt hjørnet nå. Når man er ivrig fotograf er det likegreit å ha ètt sett med linser på både film og fotokamera, istedetfor en linsekoffert til ditt DSLR og en annen linsekoffert til ditt RED kamera, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man setter blenderen på f/5.6 eller hva som er det høyeste på objektivet, og skyter løs. Ser ikke problemet med å gjøre det slik.

Ikke meningen å være skarp, men det blir helt feil etter alles målestokk.  

Utgangspunktet ditt må alltid være, ved DSLR-filming at lukker er prioritert slik at f.eks. ved 24/25p- filming så er alltid lukkerhastigheten 50. Alltid. Ellers blir det ikke bra. Og videre kan du i praksis kjøre 2x oppover.

Videokameraer har dette innebygget, nettopp fordi det er det som gjelder. På DSLR må du gjøre det manuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med innebygget Andrè?

På min camcorder kan jeg velge lukkern fra 1/50 og oppover

Hei, Claus. Når du velger lukker, så tilpasser camcorderen din automatisk seg etter det.

Du får aldri lov til å kjøre 25p og 1/100 lukker, ikke sant?  :)

25, 50, 60. Regelen gjelder.

Kan velge 1/100 både i 25p og 50p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Man setter blenderen på f/5.6 eller hva som er det høyeste på objektivet, og skyter løs. Ser ikke problemet med å gjøre det slik. Det er først når man holder på med autoinnstillinger at det blir hull i bananen, men det gjør ikke profesjonelle uansett, så hvis det er ett kriterie så trenger man da ikke en linse til 15,000,- heller.

Jeg begynte med to fastobjektiver selv når jeg kjøpte DSLR. Det tok bort mye av fotogleden fordi det ble vanskeligere å lære enn strengt tatt nødvendig. Det ble dermed også satt en del kreative utfordringer som en nybegynner strengt tatt ikke trenger.

Ikke gjør den samme tabben som meg, kjøp ett zoomobjektiv først og suppler med lyssterke fastlinser etterhvert som behovet melder seg heller.

Staffan: Ved å investere i Canon EOS linser kan man slenge de rett på 4K kameraene til Canon som kommer rett rundt hjørnet nå. Når man er ivrig fotograf er det likegreit å ha ètt sett med linser på både film og fotokamera, istedetfor en linsekoffert til ditt DSLR og en annen linsekoffert til ditt RED kamera, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med innebygget Andrè?

På min camcorder kan jeg velge lukkern fra 1/50 og oppover

Hei, Claus. Når du velger lukker, så tilpasser camcorderen din automatisk seg etter det.

Du får aldri lov til å kjøre 25p og 1/100 lukker, ikke sant?  :)

25, 50, 60. Regelen gjelder.

Kan velge 1/100 både i 25p og 50p

ok  :)

Uansett, for ikke å blande sammen, så er det to ulike diskusjoner som verserer her: Om f/5,6 uansett, og om det gir best filmeffekt å kjøre 2x på blender kontra lukker. Alle gjør som de vil. Blir det bra, så blir det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man setter blenderen på f/5.6 eller hva som er det høyeste på objektivet, og skyter løs. Ser ikke problemet med å gjøre det slik.

Ikke meningen å være skarp, men det blir helt feil etter alles målestokk.  

Utgangspunktet ditt må alltid være, ved DSLR-filming at lukker er prioritert slik at f.eks. ved 24/25p- filming så er alltid lukkerhastigheten 50. Alltid. Ellers blir det ikke bra. Og videre kan du i praksis kjøre 2x oppover.

Videokameraer har dette innebygget, nettopp fordi det er det som gjelder. På DSLR må du gjøre det manuelt.

Jeg skyter aldri på auto André. Der har du nok forklaringen på vår uenighet.

Jeg har ikke opplevd ofte nok å få gode resultater når fotokameraet står på auto. Det er etter min høyst subjektive mening, kjedsommelig å måtte knote med eksponeringskompensasjon når man like så greit, først som sist, bare kan justere shutter ved ett drag med pekefingen uansett. Etterhvert blir man flinkere og justeringen av shutter (fotomodus) går raskere.

Når det gjelder film så synes jeg både dokumentar og spillefilm bør gjøres med manuelle innstillinger. De krever at man planlegger ett minimum på forhånd, og da blir alt så mye finere. Som det engelske ordtaket sier:

Failing to plan, is planning to fail.

Når man beveger seg fra ett mørkt rom og ut i naturen, så bør man klippe det i to deler. Ikke la kameraet stå på auto og jage opp og ned eksponeringskalaen. Det ser bare uprofft ut på det ferdige resultatet. Jeg er ingen fan av autofokus heller, for man gir i praksis fra seg kontroll over sluttproduktet. Som profesjonell kan jeg ikke tillate slikt med mindre jeg ikke har noen andre valg. Men hvis man er på dèt nivået så har man også mer penger til dyre linser, og der tror jeg ikke trådstarter befinner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...