Gå til innhold

Nytt kamera. Hvilket?


Tommy S.

Anbefalte innlegg

Da er tiden inne for å handle kamera  <<l

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å vente ut d700 til prisen sank enda litt, men har slått det fra meg grunnet manglende video. Har testet litt video i det siste, og det er noe jeg vil ha.

Jeg har sett meg ut to aktuelle kameraer:

D7000 sammen med 35mm 1.8 som jeg kan få nytt til 6800,-

I løpet av sommeren kommer jeg også til å kjøpe 17-55 og 11-16

Pentax k5 sammen med 35mm 2.8 macro (10500ish,-), kommer også her til å kjøpe 11-16 og en standard zoom.

Hva tror folket? Må si at k5 frister veldig med skikkelig værtetting, og noen sexy små objektiver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått og lystet på K5 en god stund og venter på å få råd, det frister med et kamera som tåler litt vær og vind.  Er ingen ekspert på området, men har sett rundt om at folk gjerne har en forkjærlighet til et spesielt merke og da gjerne Canon og Nikon.  Fin tråd og jeg håper du får svar vedr det nevnte kamera.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner kun til Nikon-produktene, og har en D7000 selv. Det er fortsatt et godt kamera som produserer god video, men jeg ville neppe kjøpt et nytt i dag. Hovedsakelig fordi Nikon er i ferd med å fornye hele spekteret av kameraer, de nye kameraene har en par fortrinn som D7000 ikke har. Blant annet har de gjort noe med "smoothness" på videobiten, som gjør at det er lettere å filme håndholdt, selv om dette fortsatt ikke er helt heldig med DSLR. Nikon kommer garantert til å slippe minst et, kanskje to kameraer til som vil plassere seg over D7000 i løpet av året. D300S er moden for utskifting, det samme er D700.

Dette er en evigvarende problemstilling, men det er vel over 2 år siden D7000 ble sluppet. Uansett, kjøper du noe helt nytt nå, er det sikkert ikke mer enn 2 år til neste gang det kommer noe nytt igjen..

De nye kameraene til Nikon i 60fps i 720p, og 30 fps i 1080p, det har ikke D7000 mulighet til.

Nikonrumors var først ute med specsn til både D4 og D800, de har nå begynt å leake specs for Nikon D600, som mest trolig vil erstatte D700. Det ser ut til å bli et kamera i den samme gaten, med videokapasitet. Det skal visstnok bli en hel del rimeligere enn feks. D800 som jeg har.

Det er faktisk litt tricky akkurat nå. Fordi at Nikon har sluppet to ekstremt gode kameraer i proff-segmentet, og et avansert nybegynnerkamera(D3200). De har ikke noen soleklare enere i mellomsjiktet, hvor de vanligvis har vært gode. (D200, D300, og den litt dyrere D700)

Sett bort i fra FX og DX, vil jeg si at D7000 er på høyde med D700 under "ordinære" omstendigheter. D700 er noe bedre på ISO, og har i mine øyne noe bedre autofokus.. mulig det er fordi jeg synes innstillingene på D700 og de andre FX-husene er enklere å forholde seg til. Men D7000 har høyere oppløsning og produserer omtrentlig like skarpe bilder når du tar oppløsningen i betraktning. I følge dxo-mark som tester disse kameraene svært vitenskapelig har D7000 bedre dynamisk rekkevidde, mens D700 er bedre på høyere ISO. Selv har jeg vært såpass fornøyd med D7000 under høy ISO at jeg valgte å ikke kjøpe D700, for å heller vente på D800 - som er fantastisk på høy ISO.

Litt mye vrøl kanskje, men synes det er vanskelig å være særlig bombastisk i forhold til at Nikon er midt oppi en ganske spennende periode hvor de bytter ut flere av kameraene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...