Gå til innhold

Etter ørret


AAL

Anbefalte innlegg

Det er godt mulig denne tråden ikke er så innmari interessant for folket her på ffs, men i håp om at noen kanskje vil sette pris på bilder og historier fra dagene hvor jeg og mine venner er ute etter ørret, oppretter jeg den allikevel.

Slike dager, hvor jeg og mine venner er ute etter ørret, har det blitt, og kommer det fortsatt til å bli en del av. Trådens innhold vil i tid derfor veksle mellom nylig hendte fiskeopplevelser og historier av noe eldre dato.

Jeg ser for meg at det for det meste vil bli postet bilder. Om den aktuelle turen skulle være interessant nok og egne seg i skriftlig form, vil jeg nok også skrive noen få ord om den. Dette er ingen fiskedagbok i den forstand at alt jeg foretar meg i min jakt etter ørret vil bli skrevet her. Det har jeg verken tid eller lyst til :)

Bildene som blir postet vil variere i kvalitet da jeg noen ganger bruker speilrefleks, og andre ganger mobil. Noen ganger filmer jeg også. Kanskje det kommer en snutt en gang i tiden.

Dette bildet, som for øvrig er av en sprek ørret jeg hadde gleden av å hilse på for noen få timer siden, er et passende bilde å åpne tråden med. Vakker ørret  ;D

[attachimg=1]

post-3409-13949892503565_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fluefisker og ørretjeger setter jeg stor pris at andre deler av seg selv og sitt fiske. Ørret og fluefiske er god underholdning i tekst og film, så dine bidrag i denne tråden settes stor pris på av meg i hvertfall. Vet at de aller fleste her inne mener det samme som meg, så keep em coming! ;)<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg og tre kompiser fisket i et trivelig lite vann i marka. Varmen i luften og i vannet ødela nok en del for Vulgataklekkingen vi hadde beregnet skulle skje i dag. Når vi kom frem observerte vi noen spinnende vespertinaer og en haug med mudderfluer og fjærmygg. Vakene uteble og vi kjørte på med litt nymfefiske. Etter et par kast hadde jeg én pen ørret på. Jeg tipper den må ha veid et sted mellom 1 og 2 kg. Den må ha vært kroket dårlig, ettersom jeg mistet den etter ti sekunder med kjøring.

Den neste timen var rolig helt til denne karen dukket opp:

[attachimg=1]

Og denne:

[attachimg=2]

Vulgata!

Jeg rakk å få én stor og sprek ørret på tørt før vakene døde ut i heten som bygde seg opp i og rundt det lille myrvannet. Antageligvis ble klekkingen som varte så kort og hendte så sporadisk påvirket av temperaturen. Kokt bort. Ørreten, som ble tatt på en størrelse 12 princeps, var ny tørrfluepers for meg!

[attachimg=3]

[attachimg=5]

Før vi avsluttet fikk jeg to ørret til. Én på 750g og én på 945g. Begge to ble tatt på nymfe. Når jeg satt ut den siste så jeg flere aktive nymfer. Antageligvis vulgatanymfer. Store. På bildet under kan dere se nymfen i hånden til høyre for fisken.

[attachimg=4]

Ellers fikk kun den ene av mine tre fiskekompiser ørret i dag. Fisken veide 700g og ble tatt på nymfe.

Fin dag og fin fisk :)

post-3409-1394989250395_thumb.jpg

post-3409-13949892504219_thumb.jpg

post-3409-13949892504699_thumb.jpg

post-3409-13949892505069_thumb.jpg

post-3409-13949892505549_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir artig å følge tråden.  Flotte bilder, og tekst.  Her i vestfold er det allerede i noen små skogsvann allerede opp til 25 grader i vannet, og fisken har gått ned i dypet igjen.  Så det er en merkelig sesong.  Får bevege seg litt opp i høyden, så en får med seg døgnfluene der. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dilla: sweet som bare det! :D Muligheter for vulgata i de lavereliggende vanna nå ja ;)

swedeElvis: takker.

arvlar: Helt enig mtp. varmen. Kan fort bli dødt i vanna nå som det er så varmt. Gjør man unna noen høydemeter burde det nok hjelpe ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! så utrolig deilig ut å ikke ha med 3 åringen på slep....som jeg hadde idag...i bellyen. Som et prøveprosjekt.

Det gikk greit, men ble mer bading på henne, enn det ble fisking på meg, tungt å padle innover når årets første vulgata satt å tørket vingene på siden av båten...!

Men en fantastisk fin tråd dette kan bli! Gleder meg til fortsettelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer 9: Det kan jeg tenke meg! Hardt å gi slipp på en potensiell vulgatafest  :D Tusen hjertelig takk. Forhåpentligvis blir tråden fantastisk. Morsomt at du følger med!

Lars Vegas: Takk og takk! Må representere Stavern på forumet vettu :P

dilla: Lykke til med det. Si ifra hvordan det gikk da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Vegas: Nei ikke lenger unna enn det :) Det skal sies at den første rapporten er fra Osloområdet (Har studert der i 5 år, men flytter nå tilbake til Stavern). :D

Pistus: Hyggelig å høre Pistus! Må være noen av de første vulgataene for i år jeg traff på, for det var jo egentlig ganske tidlig ja :)

Henning: Tusen takk! Hyggelig at du følger med :)

waffer'n: Takk for det! Har du truffet på noen vulgata ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke enda men jeg skal ut å se etter dem i ettermiddag/kveld. Håper bare vinden løyer litt utover mot eftan.. :-\ Om jeg treffer på klekking må ørreten passe seg for jeg er utstyrt med noen nyknyti fantastisk vakre imitasjoner. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par uker siden besøkte jeg et virkelig godvann for første gang. For å si det forsiktig; det var ikke akkurat et dårlig vann.

I løpet av timene jeg og fiskekompis Patrick fisket fikk jeg fire ørret og han to. Patricks ene fisk var en fin sak på 1,2 kg tatt på tørt. Ny tørrfluepers for han. Noe som for så vidt ikke er så vanskelig da dette er hans første sesong som fluefisker.

Selv fikk jeg én ørret på 1,6 på en hydropsychenymfe. En flue jeg for øvrig binder med to sorte og blanke kuler i front, grønn icedub som kropp og til slutt ribbet med kobbertråd. Fikk to til på rundt kiloen og en 700g på tørt (princeps) helt til slutt.

Den dagen vi fisket var ganske kald og grå, med lite vakaktivitet stort sett hele tiden. Vakene dukket opp rett før vi dro hjem i en vik hvor vinden hadde ført marginataen innover hele dagen. Så en del vak av fisk som må ha vært over 2 kg. Minst. Fikk ikke lurt noen av disse. Neste gang!

Her er noen bilder av ørretene jeg fikk den dagen. Antageligvis svømmer de rundt å mesker seg i vulgatanymfer nå :D

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

[attachimg=4]

[attachimg=5]

post-3409-13949892547876_thumb.jpg

post-3409-13949892548502_thumb.jpg

post-3409-13949892549161_thumb.jpg

post-3409-13949892549781_thumb.jpg

post-3409-1394989255017_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk morro å lese også det siste.  Skulle gjerne vært i det vannet.  Men det er nok ikke bare å hente opp. Kunnskap må vel også til.  Spennende med den nymfen din.  Flotte bilder også. All honnør.  Blir spennende og følge deg videre.  ;)  Og princepsen svikter jo aldri.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Nå er det lenge siden sist, men heldigvis kort tid igjen til jeg holder en brunørret igjen. For de som er interesserte og har instagram på mobilen er jeg å finne under navnet larsenflyfishing. Følg med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...