Gå til innhold

Vekt og k-faktor


Kultan

Anbefalte innlegg

Hei. Trenger litt bistand til å beregne ca-vekt på en fin ørret vi plukket opp i Hunnselva(utenfor fluesonen btw) her om dagen. (ja, både jeg og kameraten min fikk samme fisk med 3 dagers mellomrom:)

Ble målt til 45 cm i håven, men vekt hadde vi selvfølgelig ikke noen av dagene.. Aner egentlig ikke hvordan en ørret med k-faktor 1 sees ut, men det er sånn ca det vi har gått ut fra.. Stemmer det da at denne kan være ca 900 g?

IMG_5607.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Det der er en kilosfisk.

46.5 Cm med K faktor 1, er kilos.

De fleste uten vekt hadde sagt at den var kilos.

Jeg for min del bruker vekt, og da havner noen desverre under kiloen :)

Her er en, på 980gr eller så, men fremdeles ikke en kilos :)

Hadde jeg ikke hatt vekt, hadde denne gått for nettopp en kilos ;)

5927243913_268d076631_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager var det lite K-faktor, da var det "Trudes ørretskala". Fisk i god kondisjon og 43 cm var 1 kg. Målt uten halefinne!

Ja, du har et poeng. De fleste av oss måler vel "lengste lengde" og ikke til slutten av fiskekroppen. Det kan vel dreie seg om et par cm på en kilosfisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Tenker vi sier rett under kiloen slik at vi fremdeles har noe å strekke oss etter:) Har en målsetning om å bikke kiloen i år, og satser på at det vil komme etterhvert.. Fortsatt mye igjen av sesongen, og har fremdeles 2 uker igjen av fiskeferien <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å se ryggbredden ut fra det bildet, men for meg ser det ut som en klassisk 925-grammer;)

Flott ørret!

En ørret på akkurat 1 kg med k-faktor 1,0 (altså en pen og velfødd fisk, sånn som den på bildet) er 46,5 cm.

Her er en link til en k-faktorkalkulator på nett:

http://www.oslomarkajff.no/fisker/k-faktor-kalkulator.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...