Gå til innhold

HAVREGRØT PÅ TUR


rbk01

Anbefalte innlegg

Vil slå et lite slag for havregrøt på tur. Etter mitt syn sterkt undervurdert som turmat på forumet. Det som gjør den så bra, er mye energi per vektenhet og at det kreves lite energi for å lage i stand. Jeg måler opp 2dl lettkokt havregrøt i poser sammen med 1/2 teskje salt, litt hakkede nøtter, noen rosiner, biter av sukret og tørket frukt, som mango eller annanas. Dette kokes sammen med 5 dl vann i 2 minutter. Dersom man ønsker litt ekstra søtt, kan man strø på litt sukker. En posjon av dette veier ca 100 gram og gir ca 250 Kcal. Supert som frokost, enkelt og næringsrikt.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier ofte å ha med proteinpulver. En shake med proteinpulver som mellommåltid når det vaker funker bra. Enkelte ganger har man jo ikke tid til å lage mat!

Ja, det er sant. Men proteinene tas så raskt opp, og sultfølelsen kommer fort tilbake.  

Edit: Kanskje greit å ha med litt jack3d også, om man vil løpe fra vann til vann ;);D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koker minst mulig på fjellet for å spare gass. frokost er 150 gram God Dag frukt og 3-4 dl melk. Melk = Viking tørrmelk. Passe med melkepulver og litt vann røres til grøt. Så fylles på med mer vann, slik at skålen blir passe full.

ca. 150 gram god dag rett fra posen og frokosten er servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koker minst mulig på fjellet for å spare gass. frokost er 150 gram God Dag frukt og 3-4 dl melk. Melk = Viking tørrmelk. Passe med melkepulver og litt vann røres til grøt. Så fylles på med mer vann, slik at skålen blir passe full.

ca. 150 gram god dag rett fra posen og frokosten er servert.

Til å koke opp 5 dl vann og la det koke i 2 min bruker man fint lite gass.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt er sunt, næringsrikt og ikke minst veldig billig.

Prøv en bolle bjørns lettkokte havregryn, kald melk og ha i en stor skje oboy eller lignende. Rør, la svelle i noen minutter. Spis! Namnam.

På tur er jeg glad i Snurring. Dette er også veldig næringsrikt og veldig godt. Ryker ofte på annen boksmat også som lapskaus, erter og flesk, sodd og spetti. Og selvfølgelig noen halvlitere.. sekken blir aldri for tung for noen halve... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt er konge! Kan gå i flere timer på en god porsjon til frokost.

Koker opp en ish-blanding av vann og gryn til den har en grei konsistens, hiver oppi rosiner og bananer (litt upraktisk med bananer i sekken på langtur) og topper med sukker - da er det bare å gå så langt du vil <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt er konge! Kan gå i flere timer på en god porsjon til frokost.

Koker opp en ish-blanding av vann og gryn til den har en grei konsistens, hiver oppi rosiner og bananer (litt upraktisk med bananer i sekken på langtur) og topper med sukker - da er det bare å gå så langt du vil <<l

Kutt opp et par flak med sukret og tørket mango eller ananas i småbiter op putt opp i kjelen i stedet for banan og kok det sammen med gryna, da trenger du ikke sukker på toppen heller. Tar liten plass i sekken.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørket banan er søtt og godt!

Sekken blir bestandig for tung, selv uten øl!

Ingen tvil om at grøt er sundt. Spiser det da jeg er på T-hytter/ski/toppturer.

Åååå nå fikk jeg lyst på en fjelltur.

post-3766-13949892789181_thumb.jpg

post-3766-13949892789656_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å lage ferdige porsjonspakker med havregryn og rosiner, litt salt, litt sukker og tørrmelk (viking)

Utrolig enkelt å bare helle i ei gryte med litt vann og vips etter et oppkok, ferdig.

En ting jeg kan gå lenge på mens jeg fisker er marsipan med rosiner og nøtter og slikt.

Enten tar jeg en klump masipan og spiser en liten pakke rosiner sammen med eller så lager jeg rull.

Det er det beste. Kjøper slik ferdige marsipanlokk som jeg dekker med rosiner og nøtteblanding med tørket frukt.

Så ruller du dette sammen til en rull. Eter jeg noen jafs av denne er det lenge til jeg trenger å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...