Gå til innhold

Vadestøvler, spørsmål


TrulsR

Anbefalte innlegg

Har skaffet meg vadere og vadestøvler, Simms Freestone, og er forsåvidt fornøyd, men jeg har et spørsmål; hvordan kan jeg effektivt tørke vadestøvlene? De tørker jo aldri!

Er det en dårlig idé med hårføner nedi mtp. tapede sømmer osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som Mackærn over jeg også. Så lenge det er den varme årstiden så får de gleden av å stå på trappa etter en skyllerunde i utekrana. Når det ikke er mulig så havner de på varmekablene i kjelleren (bruker studs vinterstid og disse ruster, så på badet er de ikke velkomne). Alternativet er å kjøpe inn skotørker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skaffet meg vadere og vadestøvler, Simms Freestone, og er forsåvidt fornøyd, men jeg har et spørsmål; hvordan kan jeg effektivt tørke vadestøvlene? De tørker jo aldri!

Er det en dårlig idé med hårføner nedi mtp. tapede sømmer osv?

Tapede sømmer i vadeskoa? Om du mener selve vaderne; vreng dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Kjenner det lukter fuktig neopren på badet nå <<l

Et annet spørsmål; har hørt at grus og sand er døden for vadestøvler. Grusstopperne på vaderne klarer jo ikke å holde absolutt alt unna, og det ligger litt småsand igjen inni støvlen. Er det noe å bry seg om, eller burde man prøve å få skylt ut absolutt alt så fort som mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Kjenner det lukter fuktig neopren på badet nå <<l

Et annet spørsmål; har hørt at grus og sand er døden for vadestøvler. Grusstopperne på vaderne klarer jo ikke å holde absolutt alt unna, og det ligger litt småsand igjen inni støvlen. Er det noe å bry seg om, eller burde man prøve å få skylt ut absolutt alt så fort som mulig?

Det er på ingen måte døden for vadestøvlene, men for neoprensokken. Slapp helt av, dette er normalt og noe du bare må regne med. Ikke tenkt alt for mye på dette :) Vadere er forbruksvare, men det skader jo selvsagt ikke å behandle dem pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Kjenner det lukter fuktig neopren på badet nå <<l

Et annet spørsmål; har hørt at grus og sand er døden for vadestøvler. Grusstopperne på vaderne klarer jo ikke å holde absolutt alt unna, og det ligger litt småsand igjen inni støvlen. Er det noe å bry seg om, eller burde man prøve å få skylt ut absolutt alt så fort som mulig?

Vadestøvlene overlever det meste, men som Tormod nevner så gnisser det på neoprenesokken på vaderne. Ergo bør du skylle/spyle av sokkene og skoene med jevne mellomrom. Grusbeskytterne tar unna det verste, men utover det må du ta vare på utstyre selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Sokkene på vadebuksene varer normalt flere sesonger, avhengig av hvor mye du fisker. Om de blir utslitt eller revner kan de grit byttes ut på servicesenteret på Kløfta.

Vreng vaderne etter hver tur. heng de opp til tørk. Når de er tørre vrenger du de tilbake å tørker yttersiden.

Ikke bare legg de over en stol eller noe da får de ikke skikkelig lufting. Det går bra noen ganger, men ikke gjør det hver gang.

Vadeskoene er bare å sette et tørt sted så tørker de. Jeg har ikke hørt om at de tar skade av å tørke over flere dager/lang tid. Dvs være våt lenge.

TIPS FRA SIMMS:

Ikke tråkk på sokkene for å ta av deg vaderne. Det er en veldig vanlig årsak til lekkasje mellom vadere og sokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...