Gå til innhold
  • 0

Hva fisker man med nå?


trampe

Spørsmål

Jeg er i Trysil Kommune og hadde planer om å prøve ørreten på flue i Ljøra i løpet av kvelden og morgendagen. Har vært på noe rekognosering, og legger merke til at det ikke er så mye vak nå som det var tidligere, da alt av fluer og ting jeg ikke kan navnet på klekket.

Spørsmålet mitt er da om fluefiske er helt "ut" eller om man fortsatt kan ha hellet med seg? Og hva i all verden setter man på enden av fortommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest staffan@epost.no

forsommeren.... la oss si fram til ca 10 juli er det overskudd i naturen.... ørreten skal spise seg opp etter en lang vinter nesten uten mat, det gjelder også fuglelivet....de voksene må ha store mengder lettfangede insekter til reiret.

Nå er det mørkets insekter som er aktive... les vårfluer.... dette er også viktig at en stor insektsaktivitet er nå, avkommet til flaggermusa er på vingene og skal sikre opplagsnæring før vinterdvalen..... så prøv om natta.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5568&MainArea_5661=5568:0:15,1782:1:0:0:::0:0&MainLeft_5568=5544:59566::1:5570:5:::0:0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det tror jeg kommer veldig an på hvor man befinner seg. Langt i fra vakfest der jeg fisket i går kveld.

Det hindret meg likevel ikke i å dra opp en helt ålreit ørret på rundt 30 cm som ble kveldsmat. Ble tatt på Europa nr. 12 (da jeg ikke ante hva jeg skulle fiske med, tok jeg den jeg har fått på tidligere i år). Funket som gull. Hadde tre til som tok flua, men som slapp på vei inn dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

har vel vært kurant dette med vanntemperatur med tanke på den dårlige sommeren her ihvertfall...

men med den varmen som er nå så blir jo fjellvannene ganske kjappt oppvarmet.

vårfluene og flyvemauren reagerer rimelig kjappt nå på slik bråvarme etter all det drittværet.

sprutet løs med vårfluer igår kveld, men ble ingen vakfest, mon tro om puppene tok en annen vei inn enn og svømme i overflata   ???

igårkveld var kvelden der man tenkte att NÅ, NÅ spruter det løs hvert øyeblikk og fisken begynner og vake som bare det.  ;D

Er det ikke det ene så er det det andre, blikk stille hele dagen i elva, spinnerfall om kvelden og vårfluer i skumringen.

men skjedde liksom ingenting  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

det svaret jeg ga gjaldt Ljøra...... som får tilsig fra milevis av store myrer i sverige...... skal love at det skal ikke mange dager før tempen er over 15 grader!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

punkt 1: du er på feil sted for å kunne forvente mye insekter, vanntempen er nok også noe høy!

Jeg forventa egentlig ingenting som helst, da jeg nettopp har begynt med dette her og ikke aner hva jeg skal forvente og ikke forvente. Det eneste jeg håper er at fisken biter på den flua jeg ellemeller meg frem til å bruke ;)

Men, jeg er en del inne her og leser. Fra hva jeg kan se ser fluefiske ut til å være en vitenskap svært få blir klok på, så jeg får bare prøve meg frem etterhvert som jeg får mer erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

punkt 1: du er på feil sted for å kunne forvente mye insekter, vanntempen er nok også noe høy!

Jeg forventa egentlig ingenting som helst, da jeg nettopp har begynt med dette her og ikke aner hva jeg skal forvente og ikke forvente. Det eneste jeg håper er at fisken biter på den flua jeg ellemeller meg frem til å bruke ;)

Men, jeg er en del inne her og leser. Fra hva jeg kan se ser fluefiske ut til å være en vitenskap svært få blir klok på, så jeg får bare prøve meg frem etterhvert som jeg får mer erfaring.

Syntes du viser en fornuftig innstilling, jeg  :)

Fluefiske dreier seg først og fremst om frustrasjon og lite fisk, og kan like gjerne betegnes som fiaskofiske.

Men en gang i blant, sånn ca hvert 5 år, slumper man til og opplever godt fiske. Da er alle fiasko-turene glemt på flekken, og livet kunne ikke vært bedre  ;D

Er det viktig å få fisk på hver tur bør man antakelig satse på harren  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

punkt 1: du er på feil sted for å kunne forvente mye insekter, vanntempen er nok også noe høy!

Jeg forventa egentlig ingenting som helst, da jeg nettopp har begynt med dette her og ikke aner hva jeg skal forvente og ikke forvente. Det eneste jeg håper er at fisken biter på den flua jeg ellemeller meg frem til å bruke ;)

Men, jeg er en del inne her og leser. Fra hva jeg kan se ser fluefiske ut til å være en vitenskap svært få blir klok på, så jeg får bare prøve meg frem etterhvert som jeg får mer erfaring.

Syntes du viser en fornuftig innstilling, jeg  :)

Fluefiske dreier seg først og fremst om frustrasjon og lite fisk, og kan like gjerne betegnes som fiaskofiske.

Men en gang i blant, sånn ca hvert 5 år, slumper man til og opplever godt fiske. Da er alle fiasko-turene glemt på flekken, og livet kunne ikke vært bedre  ;D

Er det viktig å få fisk på hver tur bør man antakelig satse på harren  ;)

enten harr eller enda bedre flue og dupp :)

det er så og si flueduppbris ved elva hver eneste gang jeg er på fisking :)

og all fisk er innen kasteavstand også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...