Gå til innhold

Bob Bit & Hi Vis


persa

Anbefalte innlegg

Bob bits er enkle tørrfluer som utmerker seg etter omtale spes på stille vann, fluene består ofte bare av rufset selull/SLF gjerne i svart, brun el claret for eksempel, mulig et enkelt hackel klipt under og en liten vinge. Flua er i høyeste grad impresjonistisk og enkel men må lage et avtrykk som er tiltrekkende for fisk for ifølge omtalen er flua rå!!! Denne er med mørk claret SLF, shimmer vinge og lite klipt hackel for å stabilisere flua. Når man er inne på råe fluer er det vel få fluer som matcher små klinkhammerfluer i anvendelse ifht elve og vannfiske. Det blir vel sjelden skivebom å sette på en slik. Et problem i elv spes kan være oversikten over flua, bright pink CDC løser den saken greit….Her en liten variant på 16 krok til neste baetisklekking.... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tidene forandrer seg, i min ungdom på 80 tallet var man ikke helt med om man ikke ble sett i pastellfarger :shock: Nå er det selvfølgelig noe femiassosiasjoner til pink. Fluefaglig sett har jeg sett Tom skyrud si at av alle indikatorfarger er det orange og pink som "vises" best. Om det er samme grunn til at pink er gjennganger i mange mønster kan være sannsynlig. For min egen del er "min" pink tag flue såpass bra at jeg skal nok klare å leve med en såpass belastet farge som rosa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt denne fra Lakeland. aldri prøvd egen matrialfarging og kvier meg litt for det selv om det hadde vært morro å prøve, ser for meg mye søl og elendighet og dårlig resultat. Skal du ha indikator CDC må du gå for den som heter "bright pink" evt "very brigt orange".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tidene forandrer seg' date=' i min ungdom på 80 tallet var man ikke helt med om man ikke ble sett i pastellfarger :shock: Nå er det selvfølgelig noe femiassosiasjoner til pink.[/quote']

 

Hehe.. :D Jeg fleipet litt jeg da, rosa er jo inn igjen så det holder om dagen. Men det er noe i meg som plages litt når jeg ser på den rosa skjorta jeg fikk av samboeren nylig. Har ikke turt å bruke den enda.... :oops:

 

Inn igjen er jo også hockeysveisen, og kommer bare BALL-gensere, høyvannsbukser, tynt skinnbelte og seilsko nå, så er jeg tilbake i det gode gamle 80-tallet igjen.... laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har fisket en del med Bob's Bits i marka nå på sensesongen, etter å ha lest om fluetypen i FF&FT. Jeg har brukt varianter med kropp i svart eller rød selull, kort fronthackle og vinger av hvite biots. Erfaringene mine har gjort at dette har blitt "må ha"-fluer for stillevannsfiske. De virker som de er veldig effektive under litt uspesifikke tørrflueforhold, og har også klart å dra opp bra fisk når det ikke vaker i det hele tatt. Det hører med til historien at på sesongens siste (sannsynligvis) kast i marka, sist lørdag, var det en Bob's Bits som endelig satte meg i kontakt med den store og vanskelige fisken i den kronglete vika jeg har jaktet på siden april... Den var mye større enn antatt, og gikk seg selvsagt fast i ei rot under myra og stakk med flua... Våt selull har en helt spesiell gjennomskinnelighet, og jeg har en teori om at en rufsete selullkropp som henger i overflaten må lage en "aura" som ser veldig levende ut og er fristende for fisken. Uansett: disse anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Persa!

Får man kjøpt rosa cdc' date=' eller har du farget den?[/quote']

 

Tror det stort sett er rosa det går i, borti Tromsø!

Kjøpte en pose rosa CDC (endelig et mønster jeg kan bruke det i) hos Andresen Vaabenforretning i sommer.

Trodde de var bleknet i hylla, men nå vet jeg ikke helt..... :D:D

 

Prøv denne.. http://www.fly-fishing-tackle.co.uk/acatalog/Feathers___Hackles.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...