Gå til innhold

SØ vinterstid?


KristianM

Anbefalte innlegg

Absolutt!

Har fått i vintermåndene, skjønt det er tregere vinterstid vanligvis, spesielt hvis det er bitende kaldt, da står den ofte dypere og er lite villig til å ta med mindre man subber langs bunnen med flua.

Brakkvannspoller fungerer greit om vinteren, mange sø trekker inn i slike da de ikke tåler slatvannet like godt ved lav temp. Problemet er ofte at is legger seg over disse i peroder, så sjekk før du drar, har gradestokken vært under 0 lenge kan man forvente islagte poller og intet fiske.

Det kjedelige ïs i stangringene er også ett velkjent problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel og mulig det, men for egen del har jeg de siste årene startet adskillig tidligere enn som så. -Hva med midten av januar :D

 

Når sant skal sies har det ikke vært særlig kondisjon å snakke om på fisken, selv om størrelsen (lengden) har vært bra. (C&R)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å få SØ på fjorden hele året? Har aldri hørt om noen som begynner før i mars-april.

 

Selvfølgelig! :D

Fisket er riktignok på topp i mars-mai for fluefiskeren, men det er alltid mulig å komme i kontakt med sjøørret i sjøen, spessielt i de store brakkvannsfjordene...

 

Du kan lese mye mer om dette her:

 

http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=News&file=article&sid=98&mode=thread&order=0&thold=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker du i utpregede brakkvannspoller er fisken ofte overvintrere og rett og slett tynne slik som Rams sier, men gjeldfisken er ikke langt unna, har fått feit fin sø i desember,jan. og feb. synd det ofte er vanskelig å få kontakt med gjeldfisken vinterstid, men fullt mulig!

Hele høsten som nå er fisket generelt sett helt greit og ikke noe særlig dårligere enn i mars f.eks.

Men det skal sies at jeg merker at des, jan og feb er mye tregere enn f.eks sept, ok og nov samt mars, april mai. Men fisker man ikke får man ikke fisk. Så der det jo godt ogikke minst vakkert når en først før sø vinterstid, det er jo ofte så lenge siden man har sett en blank feit anadrom fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her var det litt fristende å hive seg på vinterfiskets forherligere. Veldig enig med Tres Bien her på mange punkter. Men vær klar over at feks Oslofjorden er såpass brakk at sjøørreten kan være å finne nær sagt over alt hele vinteren i gjennom. Ca 60% av sjøørretene befinner seg i sjøen også vinterstid. Er frekvensen på utgytte fisker høy bør man oppsøke saltere områder. Når det gjelder fisketaktikk får man også sjøørret i overflata midtvinters. De vaker tilogmed ! Altså ikke et absolutt must med fluer fisket sakte og dypt, prøv høyt og fort også ;). I tillegg har man vinterstid muligheter for fine torsk av utmerket kvalitet på grunntvannsområdene. Riktignok er den uten fettfinne, men skal man ha litt matfisk er det få som kan konkurrere med en vinterfisket torsk. Når det gjelder vårmånedene synes jeg personlig de er oppskrytt. Ofte mye fisk å få men kvaliteten er gjennomgående dårlig. Mange utgytte, syltynne men sølvblanke sjøørretter møter sitt endelikt med et kakk i huet av våryre sjøøretfiskere som etter måneder med undertrykt fiskelyst finner seg selv med bankende puls, en død sjøørret i hendene og et spørsmål i bakhodet...."hva gjorde jeg nå !" "Var ikke den egentlig litt tynn ?" laugh.png' alt=':lol:'>

 

Mvh

RJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fisketaktikk får man også sjøørret i overflata midtvinters. De vaker tilogmed ! Altså ikke et absolutt must med fluer fisket sakte og dypt' date=' prøv høyt og fort også ;).

Mvh

RJ[/quote']

Selvsagt enig! Ofte kan det lønne seg dager der det er sol, slik at buktene bli noe mer temperert!

 

Noen hevder jo og at fjære gir best fiske når det er kaldt??!!

Dette begrunnes vel med at saltkonsentrasjonen er lavere og at sø der med velger å jakte når denne er lavest.

 

Fisker også høyere i vannlaget og med fart ikke kun langs bunn, men i de kalde måneder har de fleste blitt tatt med synk, saktere fisket enn "vanlig" og JA fisket er betydlig oppskrytt i vårmnd. blader som aof, jakt&fiske har vel gjort sitt til at dette har blitt slik? De fyrer oss opp med lesestoff, vi sitter bare og venter på sø eksplosjon i mars hehe. Det er litt avhenging hvor man fisker hvor mange utgytte blanke man får. På de fleste steder med brakkvann i umiddelbar nærhet får jeg ofte disse tynne slitne selv om vannet er meget salt det jeg fisker. Andre steder som f.eks i Hafrsfjord er vannet og avstanden til brakkvannet lengre og har sjelden eller aldri fått overvintrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja intermediate eller synk 1 er ei fin alround line, jeg ville gått for klump eller helsnøre som ikke har synkende skyteline da denne klistrer seg om du ikke skal ha med den grusomme linekurven overalt.

Beveg deg mye ikke vent for lenge på fisken, oppsøk mange plasser, sø bevger seg mye så å finne den er alltid en fordel, dessuten finner du mange fine plasser.

Husk at vinterplasser ikke alltid er de samme som vår og høstplassene.

Orange,gule fluer og blanke er mine favoritter, ei orange reke er ofte utlsagsgivende. Skal du fiske fort kan det lønne seg med litt større flue, mindre ved sakte fiske, men er det kaldt frister ofte ei litt stor reke i str. 6 eller 6 f.eks eller en stor fiskeimitasjon.

Mine favoritter året rundt er juleræet med og uten zonkervinge

,samt orange eller gule reker eller en kombinasjon.

 

Rene imitasjoner i naturtro farger er alltid bra å ha med i skrinet.

Brisling, tobis imitasjoner alla leftys er kjekke fiskeimitasjoner der fargevariasjonene er mange.

DSCN0675.jpghttp://img.photobucket.com/albums/v490/Torbjorn/Seatrout/DSCN0297.jpg

[/img]DSCN0347.jpg

Hvite fluer fisker alltid bra

DSCN0310.jpg

Lita reke, spe i noe orange, det sies at det er bra vinterstid

DSCN0669.jpg

Reke med gul og orange er kanskjen ikke dumt?

DSCN0710.jpg

DSCN0678.jpg

Tobis

DSCN0676.jpg

Brisling eller noe sånt

DSCN0673.jpg

Her var i alle fall noe sånt jeg bruker, tror ikke sø er så kresen, den tar som regel det meste.

Glemte en sak, en sånn derre variant jeg har laga av tanglopper som ørreten ofte spiser.

DSCN0680.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...