Gå til innhold

Fluer som funket i 2012


Victor P

Anbefalte innlegg

Starter opp denne tråden i samme ånd som "Fluer som funket i 2010".

Bare ærlige svar takk :)

Og veldig gjerne med bilder og en kort beskrivelse av fluene som har vært i truten på en fisk (den faktiske flua!).

Hvilken flue fikk du mest fisk på? Hva funket? Noen fluer som skilte seg ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det som funket i 1990 vil også fungere i år 2020 dersom fiskebiotopene ikke har vært utsatt for foringelse og at de samme byttedyrene er til stede... tror ikke noe på at  f.eks en farge har vært spesielt "poppis" hos fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

fluene har nesten ikke utviklet seg på 100 år, det er bare litt med materialene var det brune døgnfluer på vannet i 1910 så vil de samme mønstrene fungere i 2020.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som funket i 1990 vil også fungere i år 2020 dersom fiskebiotopene ikke har vært utsatt for foringelse og at de samme byttedyrene er til stede... tror ikke noe på at  f.eks en farge har vært spesielt "poppis" hos fisken.

Poenget er vel at man ikke nødvendigvis bruker de samme fluene i dag som i 1990. Godt mulig fluene ikke har endret seg, men man har jo hele tiden nye varianter med ørsmå forskjeller, i tillegg til at man kanskje et år oftere velger en Palmer over en cdc-mygg og slikt. I fjor hadde jeg kanskje mest flaks med svarte fluer med no gult i, i år var det kanskje brune klinkhammers. Kanskje jeg stort sett hadde mest tro på mine foam-klekkere, og dermed fanget flest fisk på dem, enn cdc-klekkere. Om tre år har jeg kanskje helt sluttet å bruke klinkhammers fordi jeg aldri føler at jeg får fisk på dem som jeg gjorde før. Tror det er noe slikt man er ute etter i tråden, ikke om man har brukt noen heeeelt nye fluer. Trur eg.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er jeg enig i... vi har fått nye materialer..... men siden du nevnte palmermygg så hadde man palmerfluer som

The Bivisible allerede på 20 tallet som sikkert fungerte på samme måte.... kork og balsa kunne erstatte foam og ble sikkert brukt... siden CDC har vært tilgjenglig så har det sikker også vært brukt for eksempel på Balkan utenfor literatur kunnskap og tilgjenglighet, Marc Petitjean har bskrevet materialet i bruk tidelig 1900 i Sveits . Jeg ser at det er materialene som har forandret og fornyet, men ikke noe i vesentlig effektivitet... parachutefluer... på 20 tallet hadde Hardy slike kroker for fallskjermfluer [attachimg=1] og siden engelsmennene er konservative så var disse krokene sikkert lage for første gang lenge før.

post-0-13949893593091_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som fungerer hvert år, egentlig det meste hvis man fisker nok og farter rundt. Det som gnager meg litt er at jeg har alt for mye vulgata og danica igjen (egentlig ganske mange andre døgniser også), dvs. dette funket ikke i år.  ;D

Hmm... jo når jeg tenker etter så fikk jeg et par goinger men opplevde jevnt over katastrofalt dårlige klekkinger av ephemera i både vann og elver. Men, somregel så redder noe litt av æren. Den sorte her: http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=285:glass-bead-buzzers&catid=38:fjaermygg&Itemid=61 Reddet en ukes elvefisketur. Kald, svær elv og kun sporadiske klekkinger av villii og rhodani, nesten ikke fisk å se. Men på noen roligere partier så klekket det jammen svær mygg. Og fisken ville gjerne ha denne buzzern, prøvde et par andre varianter men de var ikke noe populære. Var nok de lyse fine segmentene i denne som fikk fisken til å tenne på plugga. De andre jeg prøvde var mer ensfargede i kroppen.

Av nykomminger i boksen så må "Guumævvern" nevnes: http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=151&flyid=192 Den fanget bra med fisk i mai.

Hvorfor ikke gjøre denne tråden om til "Disse fluene husker jeg spesielt fordi...". Kom med noen artige hendelser som gjør at du husker den flua spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gjøre denne tråden om til "Disse fluene husker jeg spesielt fordi...". Kom med noen artige hendelser som gjør at du husker den flua spesielt.

Flua jeg husker best fra i år er en rød-brun eitermaur imitasjon som ga flere høgg på to timer under skikkelig flyvemaurklekking. Blant tusener av maur plukka fisken min imitasjon hele fem ganger den kvelden. Det hører med til historien at jeg bomma på alle fem. Sånt sitter i en stund. ;D

Hadde også noen ørret på danseflueimitasjoner i våres som enkelte ikke hadde trua på. Gøy å oppleve og motbevise at ørreten faktisk beiter på disse noen få dager i slutten av mai.

Likt som Rune har jeg boksen full av vulgata og sitter igjen med en følelse av at jeg ikke har vært med på dette fiske i år. Ja ja, vi tar dem neste år. <<l

Fått opp øya for nymfer i år, men dessverre kom teorien for seint på sesongen, så mye av det må vente til neste år med utprøvning. Fått mine første harr på nymfe i år og det var skikkelig kult. Fasanhalenymfe leverer!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg har en periode eksperimentert med svømmepupper i Rena ala Ingar og kom opp med denne varianten i sommer som fungerte veldig bra. Den vil være med i boksen i et par varianter til neste sesong også. Bindes på et tu tre egentlig og skaper en bra "svømmende / stripende" figur i flaten.

7848899544_026df536f8_z.jpg

Bundet på en Hends 404 størrelse 14, formklippt sort foam 2 mm og en oransje garnbit for bedre synlighet i skumringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsc0070xaf.jpg

Dette er mine bidrag. Alle har vært ute i hardt vær. Ikke noe spesielt med noen av de, og de er ikke spesielt pene heller. "Svømmepuppa" hadde engang vinger, men etter 10 småpinner i Ossjøen gikk de i stykker, men fisket fortsatt like bra :)

Mangler to fluer her, og det er en slags elk caddis med vinger av brun antron og hjortehår. Den andre er en svart/mørkbrun paraloop klekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...