Gå til innhold

Klassning av spön?


Olof Lilja

Anbefalte innlegg

Många som är väldigt duktiga här inne.

Är det någon som kan förklara mig hur flugspön blir klassade?

Eller linka till en sida som förklarar det. Det är ju som nämnt i en annan tråd väldigt stor skillnad på spön i samma klass. Både i styvhet, aktion, energireserver osv. Men någon logik måste det vel följa?

Lilja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

[attachimg=1]

og dette er et tema som igjen og igjen blir tatt opp..... felles konklusjon er vel at AFTM systemet ikke er fungerende.

jeg har selv stenger i #5 som jeg synes fungerer best med en #7 line.... eller tvert om  #5 stang som fungerer best

med en #3 line........

post-0-13949893716205_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo tack klassning av liner har jag fått med mig en del om.

Men är det ingen mer vetenskap runt klassing av spön än att det skall passa med en lina i samma klass enligt AFFTA? När det blir produserat linor i samma klass som går från en klass och upp till himmels viktmässigt blir ju spännet enormt om produsenten är lite rund i kanten i klassningen av spöt med. Men jag menar att jag sätt något om (ERN?) värde osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe system for klassifisering av stenger. Saa svaret er 'nei', det finnes ikke noe mer "vitenskap". Hver enkelt produsent har sitt eget "system."

Du kan lese om et forsoek paa aa innfoere et visst system her: http://www.common-cents.info/

Men det er ingen produsenter som foelger prinsippene. Kanskje med unntak av North Fork, som gjoer det paa oppfordring av enkelte kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svar Tore.

Med andra ord får man ta med sig sin lina och åka runt och testa spön tills man hittar ett man trivs med.

Det borde ju gå ganska bra. Värre när man har ett spö och ingen har linor man får provkasta (inte dom man är intresserad av i vart fall).

Men för att vara lite jobbig. Vad gör en #5a en #5a osv?

När jag såg lite närmare på linor ser man ju klart att väldigt många linor har blitt tyngre i samma klass.

Dels på grund av generös tolkning av AFFT systemet dels på grund av längre klumpar med andra taperingar än tidigare. Säkert på grund av att spöprodusenterna gör allt för styva spön i uppgiven klass. Resultatet blir ju att en #5a idag är mycket kraftigare än tidigare. Vem vågar bryta den onda sirkeln?

Men jag hade hoppats att det fanns ett annat svar än synsing på klassning av spön. :(

Intressant link föresten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det går ikke å klassifisering av en stang, det fordi kastestilene er ulike......  energibruken foskjellig..... og heldigvis er det slik for det er jo det som skaper særegenskaper hos ulike merker......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går ikke å klassifisering av en stang, det fordi kastestilene er ulike......  energibruken foskjellig..... og heldigvis er det slik for det er jo det som skaper særegenskaper hos ulike merker......

Nej helt 100 kan det ju inte bli så klart. Men tycker det är mycket större variation nu än när jag började med den här fantastiska hobbyn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg med denne:

ERN= 4,5 - 5,4 = klasse 5 såfremt AA er mellom 65 og 70.

Er AA under 65 og ERN 4,5-4,9 = klasse 4

Er AA over 70 og ERN 5,0-5,4  = klasse 5,5 (GPX-snøret)

Og er det helt feil, så har det ingen praktisk konsekvens uansett. Men har man en stang i klasse 3, så er det ingenting i veien for å forsøke snører i klasse 2,3 og 4. Det samme gjelder for en femmerstang; om det står 4,5 eller 6 på snøret er bare spennende. Kan gi en aha-opplevelse. Av ren latskap og midlere økonomisk sans kjøper jeg stort sett snører som er klassifisert i forhold til stangen, men ettersom begge kan være klassifisert feil, så ender man altså opp med et tilsvarende eksperiment, men da uten å vite det. Verden er rar dere.

Jørn

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<<l

Nice! Som utstyrsnörd så älskar man ju att ha tal på allt och kunna genomföra vetenskapliga evalueringar! ;)

Common cents blir veckans hardcore läsning!  8)

Både skämt och allvar. Skall läsa hela sidan/artikeln med öppet sinne.

Ett system som kan vägleda kunden lite mer än det som finns idag hade i vart fall jag uppskattat mycket.

Inte bara för att hitta rätt kombo spö/lina men även för att hitta ett spö som passar mig och min kaststil lite lättare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i går test av en spansk stang, MAXIA, 10`#2. www.maxiarods.com

Action angle: 70*

Stiffness: 87,5 g

Weight:   92,3 g

Utifra de verdier kan noen fortelle meg hvordan denne stanga er?

PS! jeg har fasiten-har jo lest testen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staar det "5" paa stanga saa er det en 5'er. Saa enkelt er det egentlig.  ;)

Og det lages fortstatt myke stenger. Liker man ikke raske og stive stenger saa er det egentlig bare aa unngaa dem.

Hvis man har et forhold til CCS saa forteller tallene ganske mye. Har jeg CCS dataene paa en stang saa vet jeg ganske greit hvordan den vil oppleves kastemessig.

Det er ogsaa verdt aa merke seg at veldig raske stenger (hoey AA) har myke tupper, selv om resten av stanga er stiv som en stokk (hoey ERN). Saa de takler greit lette snoerer med riktig teknikk. Saa jeg har et LITT anstrengt forhold til uttrykket "feil klassifisering". Det kan ikke vaere feil naar det ikke er spesifisert noe sted hva som er "riktig".  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sätt enig med dig Tore. Det som gör mig lite frustrerad är att en #5a idag kan vara allt från ett lätt delikat spö med rätt kombo med lina och spö till gaska kraftiga saker. Så är ju frågan vad man förväntar sig att en #5a skall göra. CCS systemet verkar väldigt bra på många sätt. Det är i vart fall otroligt mycket mer beskrivande än bara ett tal. Skall se lite mer på det men fick läst en del igår. Här ligger en öppen översiktslista på måga kända spön. Nejdå får inte lagt in link till sexyloops.com? Ser att jag gillar en ganska hög AA.

Det värsta jag vet är spön där man sliter med att få ut dom första 5-10metrarna.

Kan ju vara många olika anledningar. För lätt lina, fel teknik osv. Men några spön jag testat och ägt själv får jag bara inte draget på. Det näst värsta är spön som kollapsar med 18-20 meter lina i luften.

Nej nöjd blir man inte med det första. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Action angle: 70*

Stiffness: 87,5 g

Vet/husker ikke noe om CCS eller AA.

Verdiene jeg leste om i en stangtest, se over, er det AA - CCS eller noe helt annet?

Du kan läsa om CCS systemet på sidan Tore linkade till: http://www.common-cents.info/

AA är action angle. Men stiffnes eller "ERN" som det omtalas i CCS systemet får jag inte helt att passa in med talet du uppger. För att hitta stiffness använder dom Amerikanska cent i CCS systemet. Finns säkert en konverteringstabell mellan cent och gram någon stans? Någon som vet vad en US cent väger? Från efter 1995 skall det visst vara.

Ser ut som ett system som beskriver spöas egenskaper ganska bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...