Gå til innhold

Den perfekte myggklekker: Fluefiskesiden bestemmer.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Gjest Oliver

Hei.

Jeg tenkte at fluefiskesiden kan lage det perfekte myggklekker mønster.

Diskuter gjennom tråden, og jeg oppdaterer første innlegg.

Kanskje dette vil funke, kanskje ikke, men er verdt et forsøk.

Vi kan disutere hvilke materiel som passer hvor, osv osv. Til slutt vil vi sitte igjen med "ffs klekkeren"

Enige?

Krok: ?

Tråd: ?

Material i kropp: ?

Rib? Skal det være? hva?

thorax: ?

Vinge: ?

Hackle rundt "nakken" : ?

Kom gjerne med hvilke materiel som skal være på hver plass.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

mulig og snike inn noen røde kinn på denne eller blir det "feil" ? hvis man legger de litt under sånn att fisken ser den ?

de er jo en trigger de...feks rød eller oransje?

Kult tema Henning :)

Hehe, jeg holder på med noen prototyper med akkurat dette for just myggklekkeren. Skal se om jeg får lagt opp noen bilder ila uken. Har en bråstart på jobben med mye reising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er den perfekte klekkeren bundet særdeles primitivt

Bakkropp: Svart dubbing

Torso: Svart dubbing

Vinge/flytevest: Polygarn stikkende opp/eller litt fremover, alt ettersom

Avslutt med lynlim og fluen som tok 3 min å binde, tåler en atomkrig.

Så skal jeg være så overlegen og poste en favoritt fra mitt store fluebindevideobibliotek; video 1 av 2  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ingen har kommentert innlegget mitt regner jeg med at medlemmene her inne er sjokkert over at jeg til tider faktisk kan diskutere/snakke om fluefiskerelaterte ting, og ikke bare bits, bytes samt gå helt off topic i tråder jeg egentlig ikke bør terge meg på folk  ;D

Så det så !  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ingen har kommentert innlegget mitt regner jeg med at medlemmene her inne er sjokkert over at jeg til tider faktisk kan diskutere/snakke om fluefiskerelaterte ting, og ikke bare bits, bytes samt gå helt off topic i tråder jeg egentlig ikke bør terge meg på folk  ;D

Så det så !  ;)

Sjokket har ikke roet seg ennå...... Ikke at jeg er enig i det du skrev men at du i det heletatt kan skrive noe som angår emnet vi alle har i felles... Utrolig :) Ment som en spøk  :)

Men for å gå tilbake til emnet så tror jeg ikke det finnes en perfekt myggklekker. Min erfaring er at fluer som virker et sted kan feile totalt et annet. Og hva leter du etter da? Noe vi fluefiskere skal finne forlokkende?

Min personlige erfaring er at bling ikke gir noe særlig resultat i klekkere og tørre mygg. Buzzere derimot har jeg størst uttelling på bling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Sigve. Den kroppen da hadde på flua til Myggringen likte jeg godt.

Den er optimal etter mitt syn :)

Hvordan lager du den og med hvilke materiell?

Bilde? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sant som Sigve sier at det den perfekte myggklekker antakelig ikke finnes,

men i fjor fisket jeg en del med en mygg inspirert av Stokkebekken.

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=151&flyid=124.

Har prøvd den med enten nymfeslep av stretchtube eller noen få antronfjoner.

Fisker like godt uten også <<l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Meningen med denne tråden var at en skulle finne det beste av alle klekkere :) Den klekkeren som har den beste kroppen, kombinert med den kroken som er best, for så å velge best vinge etc og komme opp med en klekker vi kan kalle ffs klekkeren. Ikke sikkert det er mulig, men var en tanke jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt bidrag til myggringen har en kropp med strippet herl fra selve øye til påfugelfjæren. Disse herlene har en naturlig tapering lik biots og ikke minst får en meget frekk finnish med lakk på <<l

Denne fluen som Rune viser til har jeg hatt utrolig stor tro på og brukt den mye, men fisken har ikke villet ta. Jeg sier ikke at fluen er ubrukelig men i mine vann har den ikke virket og det beviser kanskje igjen at fluer kan virke bra et sted og feile totelt et annet. Og nettopp derfor har jeg en rekke forskjellige versjoner av denne i min myggboks.

Helvette jeg gleder meg til vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme jeg har gjort meg samme erfaringer som Sigve hva myggklekkere angår . . . En klekker som har funket som fy et sted har fått heller lunken mottagelse andre steder. Er jo mange momenter som spiller inn her, selvfølgelig.

Cdc-myggen er den av mine mygg-mønstre som har fisket greit overalt jeg har prøvd den.

Type once and away med bare sort bindetråd i bakkroppen er en grei allround myggklekker, syntes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er den perfekte klekkeren bundet særdeles primitivt

Bakkropp: Svart dubbing

Torso: Svart dubbing

Vinge/flytevest: Polygarn stikkende opp/eller litt fremover, alt ettersom

Avslutt med lynlim og fluen som tok 3 min å binde, tåler en atomkrig.

Fant ikke originalen, men her er den i en annen "smart" variant.. ffs anno domino 2009

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=9174.msg182910#msg182910

(ja, den sank) :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du hadde funnet det myggklekkeren du ville gifte deg med jeg, Henning...

Det er i alle fall et mønster jeg liker veldig godt!

Selv har jeg jo ønske om, tmc 2487, biots bakkropp, svulstig thorax og en liten vinge så jeg slipper å myse så jævlig.

index.php?action=dlattach;topic=9174.0;attach=34205;image

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning, hva med å kombinere Runes buzzer og JK-klekkeren?! Det burde vel leve opp til å være en FFS-klekker?!

Jeg skal prøve meg på dette så snart jeg har UV-lim som herder og to hender å binde med.

Bakkropp - Runes Buzzer uten glass bead

Front - hakkelkrave og liten vinge fra JK-klekker (dvs minus dubbing)

Kan ikke annet enn å skjønne at det beste fra to verdener, burde være dynamitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...