Gå til innhold

Starte opp med video - Hva trenger man?


Tommy S.

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle bruke tid på film i 2013 sammen med foto. Når vi drar på turer kommer vi mest sannsynlig til å drasse med et par tre kameraer. D7000, d5100 og noe canon ræl  ;D. Jeg regner med at minne, batterier og stativer vil være viktig, men det jeg er mest ukjent med er egentlig lyd. Hva må til for å produsere noe med bra lyd? Vil en sånn:

http://www.ebay.com/itm/Tascam-DR-05-Handheld-PCM-Portable-Digital-Recorder-/220808497308?_trksid=p5197.m1992&_trkparms=aid%3D111000%26algo%3DREC.CURRENT%26ao%3D1%26asc%3D14%26meid%3D4670855928287239887%26pid%3D100015%26prg%3D1006%26rk%3D1%26sd%3D220808497308%26

kunne duge hvis man planlegger klippet litt? Utendørs, 3-4 personer i nærheten av elv/vann. Noe annet som er essensielt å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Masse småklipp til å mikse inn i de ofte store scenene

Slike klipp som varer ca 5 - 10 sekunder og som flettes inn her og der... Selvsagt med kløkt. Endre perspektiv så det ikke blir statisk i ett opptaksnivå..... Trappestiger er kjekt som stativ da den gir mange muligheter for kameraplassering...... Tror at det viktigste er kameraføring for at du skal få et brukbart resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle bruke tid på film i 2013 sammen med foto. Når vi drar på turer kommer vi mest sannsynlig til å drasse med et par tre kameraer. D7000, d5100 og noe canon ræl  ;D. Jeg regner med at minne, batterier og stativer vil være viktig, men det jeg er mest ukjent med er egentlig lyd. Hva må til for å produsere noe med bra lyd? Vil en sånn:

http://www.ebay.com/itm/Tascam-DR-05-Handheld-PCM-Portable-Digital-Recorder-/220808497308?_trksid=p5197.m1992&_trkparms=aid%3D111000%26algo%3DREC.CURRENT%26ao%3D1%26asc%3D14%26meid%3D4670855928287239887%26pid%3D100015%26prg%3D1006%26rk%3D1%26sd%3D220808497308%26

kunne duge hvis man planlegger klippet litt? Utendørs, 3-4 personer i nærheten av elv/vann. Noe annet som er essensielt å tenke på?

Jeg har en Sony trådløs mic. Billig og funker som bare det :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra lyd på DSLR er ikke så helt enkelt. Den innebygde mikrofonen på kameraene er ikke bra, og spesielt på Canon er forforsterkeren til ekstern mikrofon skrekkelig dårlig. Den lager masse hvit støy og gir spinkel lyd uansett hvilken mikrofon man bruker.

Selv bruker jeg en forforsterkerboks som heter Juicedlink. Den forsterker signalet fra mikrofonen slik at man blir kvitt støyen fra den innebygde forforsterkeren i kameraet. I tillegg blir lyden feitere og får mer trøkk.

Her den jeg bruker:

http://www.juicedlink.com/audio-preamps-mixers-etc-c-66/dt414-dslr-audio-solution

Her er et eksempel på hvordan det kan låte:

Denne lagde Tapani i J&FF i forfjor.

Her er det forøvrig to Beyerdynamic kondensatormikrofoner i sving (selv bruker jeg mest en Røde Videomic av den gamle typen inn i Juicedlink). Det ville vært helt umulig å få så god lydkvalitet inn på minnekortet på en DSLR uten en forforsterkerboks av god kvalitet.

Fordelen med Juicedlink framfor ekstern opptaker, som f.eks. Tascam, er at man slipper å synke lyd og bilde når man klipper, noe som faktisk er ganske arbeidskrevende og lett blir veldig rotete. Rent lydmessig låter eksterne opptakere som regel svært bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. prio: Zoomlinser med bildestabilisering!

2. prio: ekstern mikrofon og senere ekstern opptaker

3. prio: stabiliserende rigg mot kroppen din

4. prio: spennende bilder og en historie verdt å fortelle...

Husk at alt som du fjerner i klippen styrker det som blir igjen. Kutt filmen din til det minimum som du trenger for å fortelle historien du ønsker å fortelle.

Aldri bruk klipp som varer i 10-30 sekund uten å klippe i materialet. Unntaket er særs spennende scener hvor klippet er filmet i ètt, eller vakre landskapsbilder/andre fascinerende ting. Sistnevnte skjer svært sjeldent, så hold deg til 5 sekunds regelen i klippen.

Jeg har sett gode dokumentarfilmer bli filmet på gamle Nokia telefoner. Det fungerte historiemessig selv om bildekvaliteten så ut som legoklosser. Tenk derfor mest på det psykologiske når du lager film, så kan det tekniske komme etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere bruker noen minutter. Finnes det noe lignende juicelink i en lavere prisklasse? Vi er alle studenter så kommer ikke til å bruke alt for mye på nytt utstyr. Hvorfor zoom? Vil det ikke være forstyrrende å zoome i opptaket? Jeg må ganske langt opp i pris for å slå bildekvaliteten på 35, 50 og 85 1.8 + macro og en vidvinkelzoom som skal handles inn. Jeg ser helt klart fordelen med bildestabilisator, men da bruker vi stativ og monopod. Når det gjelder lyd hadde jeg i utgangspunktet tenkt å klappe før hvert klipp og matche toppene i premiere etterpå.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du skal ikke zoome i opptaket. Men du skal filme - bytte utsnitt og filme igjen.

Med fastoptikk må du faktisk stanse alt, bytte linse, filme, stanse alt, bytte linse. Det blir veldig mye arbeid.

Jeg gjorde generaltabben å kjøpe fastoptikk før jeg kjøpte zoom. Det var ikke smart. Zoom først, fastoptikk senere når er så flink at man klarer å argumentere for hvorfor du trenger akkurat DEN f/1.4 og/eller DEN 50mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som er VIKTIGST er å bestemme seg for hva slags filming man skal gjøre....

håvard lager superfine klipp, men så lager han ordentlige fiskefilm også. dette gjør at han kan investere i utstyr som koster en del kroner. og det er helt ok :)

men om man skal bare filme kompisene og seg selv for "useriøse" fiskeklipp som er laget "for minnets skyld", så bør man tenke seg godt om før man begynner å investere i utstyr.

en skikkelig god zoom objektiv koster flesk, som er forståelig av flere grunner, og om man ikke har allverdens råd, så er det ikke bare bare å punge ut for god optikk.

og som du sa tommy, så vil dere ha flere kamera med dere. dette gjør at man kan bruke en av de for lyd og film og resten kun for filmens skyld, så har dere flere vinkler av samme situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er å lage en årsfilm med samme stil som eastern rises eller hva den heter. Musikk, intervjuer, fiske, morsomme situasjoner og god flyt i filmen. Selvsagt på vårt nivå.  <<l

For min del er det viktigere med god bildekvalitet og jeg kan ikke se et zoomobjektiv som gir meg bedre enn det jeg har. Da bruker jeg heller penger på et av dc-objektivene.

Edit:

Men supert at vi får fram ulike meninger her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, Igor, man trenger egentlig ikke så mye greier. Det har bare lett for å balle på seg litt...

Filmen jeg linket til ovenfor er i sin helhet filmet med et Canon 50mm/1,4 fastobjektiv.

Når jeg lager selvskudd-snuttene mine bruker jeg stort sett tre objektiver på min Canon 60D: 28mm, 50mm og 200mm. Alle er av merket Olympus OM Zuiko, lagd på seint 70/tidlig 80-tall og kjøpt grisebillig på ebay.

Mye billig og bra, brukt fastoptikk å finne der - når man filmer går det jo uansett i manuell fokus. Rigg bruker jeg/vi veldig skjelden - det går i stativ og håndholdt stativ (man kan faktisk lage en bra skulderrigg av et stativ hvis man bruker fantasien litt), samt litt monopod. Når vi er ute med J&FF har vi som regel endel flere objektiver på lur: vidvinkelzoom, telezoom, makro, div portrettlinser osv. Men det jeg bruker desidert mest er 28mm, den gir en veldig anvendelig og naturlig utseende brennvidde på et cropsensor-kamera (tilsvarer 44,8mm på fullformat/35mm film).

Den aller nyttigste duppeditten jeg har er en sånn søker som man klipser på LCD-skjermen. Den gjør det utrolig mye enklere å fokusere og eksponere rett, særlig når det er mye lys. Den jeg har er laget av plast og koster lite (7-800 spenn i butikk i Norge), og funker etter mitt skjønn veldig bra. Den heter LCDVF. Har også prøvd en langt dyrere søker av merket Zacuto, men jeg synes ikke forskjellen i optisk kvalitet var stor nok til å rettferdiggjøre pris- og vektforskjellen (Zacutoen er tung). LCDVF-søkeren er mer enn god nok for meg.  

Martin_G: helt klart, selve syncinga tar ikke mye tid lenger. Pluraleyes er veldig bra, og hvis man tar opp litt "styrelyd" med den innebygde kameramikken bruker man bare den innebygde sync-funksjonen i FCPX. Veldig kjapt og enkelt.

Det som er bra med å få tatt opp god lyd rett inn på minnekortet er først og fremst at det er mye enklere for en vasball som meg å holde styr på opptakene. Jeg slipper å ha to separate filer (audio og video) å holde styr på for hvert eneste opptak. Det er ille nok å holde styr på alle videofilene;) Blir fort litt av et villniss hvis man er noen dager i felt med brukbare forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta lyd på alvor! Jeg ville satt lyd som punkt nr.1 på listen for å få et tilfredstillende resultat. Gleden av editeringen og det ferdige resultatet er som natt og dag. Du kan få en førsteklasses video med mye rart av kamerautstyr visst lyden er bra. Men selv den beste video blir fort ubrukelig med dårlig lyd. Det finnes nok av snutter der folk tar vekk lyden (fordi den er enervernede) og heller legger på musikk. Det ender som regel opp med at det fort blir ganske kjedelig. Skal dere først filme en del, så gi dere selv en livline og sats på bra lyd! Det blir garantert mye artigere etterpå!

Tascamen er sikkert et greit valg av de billige tror jeg. Mener jeg har sett en del videoer der den har vært brukt, og med nokså brukbar lyd synest jeg å huske. Å søke litt rundt på vimeo kan være lurt.

Det finnes mye billig og dårlige greier der ute i kinajungelen, så å tenke seg om både to og tre ganger kan være lurt.

NB! Husk hodetelefoner.

edit: Kjenner ikke til den Tascamen du nevnte ser jeg alikevel. Det var en annen modell, som koster litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...