Gå til innhold

Rett fortom


Gjest ppp

Anbefalte innlegg

Leser: Nylon fortom må koke i 3-5 minutter og fluorkarbon i 10 minutter. Rett etter koking er det viktig og holde fortommen stram mens den kjøler seg (For at molekylkjedene skal orientere seg i lengderetningen). Det sies at fortommen da vil være rett selv etter flere av og på sveivinger på snellen.

Får teste dette, men har noen prøvd og koke fluorkarbon fortommen i 10 minutter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

HAr testa litt på fortommer med uhyre minne (skal ikke nevne merke) og å få ut minne. Dette er da nylon.

de blir en del mykere og får mindre minne, og jeg har ikke merka noen svakhetstegn på de. Bytter ofte ut "spissen" på de ferdigtaperte fortommene uansett.

Har da ikke kokt de lenge, men latt vann koke opp, lagt fortom oppi, 20-30 sek for så å ta de ut og strekke de.

Er bedre en å ikke gjøre det, på fortommer med mye minne i den tykkeste delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser: Nylon fortom må koke i 3-5 minutter og fluorkarbon i 10 minutter. Rett etter koking er det viktig og holde fortommen stram mens den kjøler seg (For at molekylkjedene skal orientere seg i lengderetningen). Det sies at fortommen da vil være rett selv etter flere av og på sveivinger på snellen.

Får teste dette, men har noen prøvd og koke fluorkarbon fortommen i 10 minutter?

Når jeg koker de, så Gjør jeg fælgende:

Koker opp vann, legger i fortommen, lar den stå i ca 2 min, så rett i kaldt vann for nedkjøling. Det etter dette er fortommen super myk og lett å strekke og i tillegg så får den "fjære" egenskap :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også (oppvask) såpe i vannet når jeg koker fortomer, vet ikke om dette er nødvendig...

Grunde

Antakelig ikke.

Gjør som Igor.Monofortommer responderer meget bra.FC har jeg aldri kokt,og bruker det ikke noe særlig heller.Dvs. bruker kun det til spisser. :)

Innbiller meg at fortomen blir mykere av såpa. Hater stive fortomer...

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Hva med å kjøpe fortom som ikke er stiv? Styr unna Akron HB(!!) og ukurrante merker, så er det meste ok egentlig

Hends Camou og GL sin nye Powerstrike+ 12 fot er 2 sikre valg for de som vil ha minst mulig krøll. Et drag imellom tommel og langfinger, så er de rette <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Enig med du grunde, mekker mine fortommer selv jeg også. Bruker Suffix XL Strong, fabelaktig materiale. Trenger null utstrekning før bruk, et par luftkast og fortommen ligger snorrett på vannet

Anbefalingen var til de som ikke kan/orker å lage fortommene sine selv <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig så forskjellig vi opplever ting . . . Har ikke hatt noe som helst problemer med fortommene mine jeg, enten de heter Camou, Akron Heavy Butt, Orvis, Powerstrike eller Sientific Angler.

Dvs, et par av dem er litt i stiveste laget når det er kaldt ute, men fisker stort sett om sommeren.

Og jeg ønsker ikke nødvendigvis at fortommen min skal ligge snorrett på vannet, ihvertfall ikke når jeg fisker i elv, som jeg stort sett gjør.

Spissmateriale derimot, der har jeg ikke bare gode erfaringer . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myk bunndel (uten minne) handler ikke bare om at fortomen legger seg "snorrett". Den slår bedre over, bøyer seg med strømmen, drar ikke inn flua på stille vann, etc.

Anbefaler også "Borger unibody konseptet" fot å binde egne fortomer. Veldig kjapt å tilpasse fortomen, og få knuter (man klarer seg lenge med 0.50, 0.35 og 0.25 + spiss til ørretfiske).

http://fishfliesandwater.com/gear-rigging/some-leaders-for-trout/

Grunde

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig så forskjellig vi opplever ting . . . Har ikke hatt noe som helst problemer med fortommene mine jeg, enten de heter Camou, Akron Heavy Butt, Orvis, Powerstrike eller Sientific Angler.

Dvs, et par av dem er litt i stiveste laget når det er kaldt ute, men fisker stort sett om sommeren.

Og jeg ønsker ikke nødvendigvis at fortommen min skal ligge snorrett på vannet, ihvertfall ikke når jeg fisker i elv, som jeg stort sett gjør.

Spissmateriale derimot, der har jeg ikke bare gode erfaringer . . .

Helt enig. Bruker selv Aaron windmaster aldri hatt problemer

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Myk bunndel (uten minne) handler ikke bare om at fortomen legger seg "snorrett". Den slår bedre over, bøyer seg med strømmen, drar ikke inn flua på stille vann, etc.

Anbefaler også "Borger unibody konseptet" fot å binde egne fortomer. Veldig kjapt å tilpasse fortomen, og få knuter (man klarer seg lenge med 0.50, 0.35 og 0.25 + spiss til ørretfiske).

http://fishfliesandwater.com/gear-rigging/some-leaders-for-trout/

Grunde

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Fiske tørt med 0.20mm ? Sjelden... Går man lengre ned blir hoppet stort i skjøten..

Enig med tmags... Koke fortom ? Never :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

SITAT:(man klarer seg lenge med 0.50, 0.35 og 0.25 + spiss til ørretfiske).

Jeg gjentar... Vil ikke hoppet fra 0.25mm og ned til "normal" tørrfluespiss bli vel langt??? Eller mener du flere "spisser" ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, kanskje ikke helt klart, men spissdelen har ikke nødvendigvis samme diameter hele veien. Hopper ikke direkte fra 0.25 ned til 0.16 eller 0.14 (som er det jeg bruker oftest m tørrflue), men taperer meg ned i spissen. I spissdelen går jeg ikke mer enn 0.05 til 0.06 i hvert steg, med mindre jeg bruker ring i overgangen. Som oftest bruker jeg 0.20 i den første delen av spissen min (slitespiss).

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...