Gå til innhold

Mkb design liner (Mikael Blomberg flueline, Nyhet)


Anbefalte innlegg

Høres spennende ut disse linene. Gleder meg til å få testet disse i sjøen  <<l Herlig at noen dedikerer seg så mye her til lands også.

Ja, når det kommer til liner har Guideline...sikkert Loop også, laget mange gode liner til forskjellig bruk.

Og når vi ser at flere "ildsjeler"/stor kompetanse mer eller mindre på ideologisk bakgrunn kommer på banen og lager så vanvittig bra produkter vi har sett siste året fra EikreFly og nå Mikael Blomberg, ja så er vi bortskjemte med egne utviklere her på berget :)

C.R/ Alle andre; Tror det er nevnt Februar/Mars sjiktet i forhold til tilgang til linene.

Da utelukkende nettbasert handel såvidt jeg har skjønt.

Kan være smart nok det, da kan "hele verden" få tak i liner uten å måtte være avhengig av en lokal forhandlersom er avhengig av å rydde plass /og følgelig sitter litt avventende på gjerdet.

Men tviler i grunnen ikke på at disse også etter litt tid vil være naturlig for de fleste anerkjente butikker å tilby sine kunder...alle butikkene ønsker jo seg de mest happy kundene :) :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Da er jeg så heldig å ha fått prøvekastet noen av mkb snørene, må si at disse snørene ligger det veldig mange gode tanker, og erfaringer bak. selv er jeg veldig opptatt av tørrfluefiske, har i den sammenheng fått prøve #5 flyt snøre, #5 XD (Distance) snøre. begge disse snørene er lettkastet, jeg følter at xd snøret var en unik match med fluvius 9`6 #5, mye pga av den ekstra lange klumpen som er lett å holde i lufta, føltes som et knall lenge og  presentasjons snøre. er ikke feil å si at dette er det beste snøre jeg har prøvekastet, ser virkelig fram til sommeren og varmegradene, da vil alle egenskapene til disse snørene virkelig komme til sitt rette. tenker da på at snørene ble testet i ca -20C, regner med stor forskjell på smidigheten og "glievnen" til snørene.

prøvde også pike #8 ble veldig overrasket over hviken kraft dette snøre slår over med, snøre er ment for større og tyngere fluer, og er ikke den minste tvil at snøret bærer meget store gjeddefluer uten å miste kraften.

MKB snørene vil bli mitt nye snøre sortiment, gleder meg å kaste med kommende snører også. Anbefales.

Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hupp

Her er jeg ute å kaster med #5 xd lina, først 27 meter, så 30 meter…tenkte legge den for "syns skyld", men den har ikke annen verdi at det ser litt uanstrengt ut og man ser hvordan linen beveger seg nå jeg kaster og drar inn at vi snakker smidige saker uten minne.

Og skader jo ikke at jeg står med skulderhøy hekk bak meg...så litt mer realistisk enn å stå å dunke med paddeflat fortballbane under beina :)

https://vimeo.com/58774194

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Johnny S

Nå har jeg også fått kastet litt med distanse-lina til Mikael Blomberg.

Klumpen ble målt til 15 meter, men vi målte ikke lengden på baktaperinga.

Linas totale lengde ble målt til 34.5 meter, lina finnes i to farger, vi har den oransje versjonen.

Lina har en nydelig coating, langt bedre enn Scientific Anglers Expert Distance!

Lina er også en del lettere enn SA ED, regner med at klumpen er 15 gram, eller 1 gram pr meter, dvs en ren femmerline.

Lina ble nok litt lett for T5, men den gikk allikevel svært så langt, lengste kast ble målt til 38,5 meter.

Jeg og Rod hadde det i hvert fall veldig moro der vi sto å kastet på universitetsplassen i Tromsø.  <<l

En liten videosnutt fra UIT:

http://www.fluefiskeinord.no/downloads.php?cat_id=8&file_id=83

Lina kan prøves i Tromsøhallen(kastetreninga til Tromsø CFF), søndag 17 februar, fra kl 20:00!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Kult Johnny,og kul videosnutt. :)

Hva var det med coatingen som du likte så mye bedre?

Tom.

Hei Tom

Blombergs line har en forholdsvis myk coating, skytelina har passelig motstand når den glir gjennom stangringene og dette gir lina en fin gange gjennom lufta. SA ED har en stivere plastlignende coating og dette påvirker snørebukta, lina går ikke så fint i lufta, oversnøret har en tendens til å løfte seg mot slutten av kastet, skytelina til SA ED passer ikke helt til klumpen og så har skytelina en lei tendens til å henge igjen i stangringene. Savner den gamle gode XXDèn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Johnny.

Høres veldig spennende ut.Jeg får skaffe meg et par liner og prøve dem.

Den gamle XXD`en ja. :)

Jeg vet ikke om du noen gang fikk prøvd XXD utgaven med tynnere skyteline.

Antageligvis ikke,fordi det ikke ble produsert noe særlig antall av den versjonen

Sven fikk den av Bruce Richards,og jeg prøvde den og likte den mye bedre.

Jeg hørte noe om at det ble laget en med lengre klump også til Rick Hartman,men

vet ikke om det faktisk er tilfelle?

Uansett,kult med linene til Micke,må bare prøves. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Hei Tom

Joda, Rick Hartmann kastet med en forlenget versjon av XXDèn, en såkalt “superXXD” i følge Sven.

Fikk jo noen veldig gode XXDèr fra Sven, skytelina var ganske tynn på de linene, men vet ikke om det er den versjonen du sikter til. Bruce Richards har herjet mye med designet på SA ED. På den siste lina jeg kjøpte er baktaperinga så lang at jeg må holde på 28 meter for å få dette utenfor stangtuppen. Med mye slit klarte jeg så vidt å få dette utenfor stangtuppen, men kastene ble ikke særlig lange, rundt 32 meter, lina ble rett og slett for lang for meg. :(

Vi kastet litt med Blombergs line inne i Tromsøhallen søndags kveld. Innendørs ble T5 ble for stiv, så vi måtte gå over til mykere stenger. De lengste kastene innendørs med denne lina var 32-33 meter. Jeg liker i hvert fall lina veldig godt og skal skaffe meg noen slike til bruk på fisketurer. De kvinnelige konkurransekasterne storkoste seg med denne lina, de sa lina var lettkastet og at den gikk langt.

Denne med liner er jo veldig subjektivt, men jeg tror nok du vil like denne lina, Tom.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest storfemti

Hvordan er vekta på 5'er lina, lett/tung?

Er på utkikk etter en delikat lett 5'er line som også leverer på vannkast, så hvorfor ikke sjekke ut Mikke sine liner? <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er vekta på 5'er lina, lett/tung?

Er på utkikk etter en delikat lett 5'er line som også leverer på vannkast, så hvorfor ikke sjekke ut Mikke sine liner? <<l

dette med vekter er jeg meget dårlig på...(eller bryr meg mindre eksakt om :))

MEN; viktig at en femmerline ikke føles som en sekserline .f.eks...dvs det gjør ingenting det heller bare jeg vet om det slik at jeg da korrigerer kjøp etter hvilken stangklasser den var tiltenkt, på den annen side er det så mange stenger som brukes at noen steder passer alle liner uansett.

Når dette er sagt; Skal du ha til "femmerstang" RAymond, skal du kjøpe deg en #5 flyt.

Alle #4 stengene jeg har prøvd min Mkb #4 flyt på, ser ut til å like den meget godt..alle fra Moses staven #4 (B2t 8'6)- til hissigste B3X SX #4 9'.

Disse linene er "en vannkasters drøm"- de overgår gamle gode Wulff TT med mange, mange hakk.

Ihvertfall for en mindre begavet vannkaster som meg..og da tør jeg bare tippe hvor glad en skikkelig god vannkaster kan bli i disse-

La Staffan få en slik line sier nå bare jeg- han kommer til aldri mer ønske seg en Kina line :) :)

For disse er jo neeeesten like billige også- rett i overkant av 549.- mener jeg.

Jeg har også denne #5 "konkurranselinen" i flyt- den er meget fin på mine #5 og "lette" #6 stenger.

Skal også ha meg en "ordinær" Distance Presentation i #5 med lang fronttapering.

Ja, anbefaler få prøvd seg en line- nå er vi bortskjemte altså-

Sett opp mot de andre meget gode leverandørene på iner vi har i GL og Eikre- så er nok vi "on top" hva angår liner her på bjerget-

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo jeg latt meg begeistre av #4 flyt, #5 "konkurranselinen" med 16 meter klump og litt kortere fronttapering enn den "vanlige" Mkb Distance Presentation med 14 meter klump og lang fronttapering.

Fikk heldigvis bestilt min #5 flyt før de var helt tom for første opplag/som var produsert opp foran messe i Sverige sist helg.

Jeg vet jo at det er masse gode femmerliner ute og flyr, de føles ofte mer "tyngde/skuddeffekt" enn #4 liner fra samme produsenter- dette synest jeg har gått igjen i alle år, fra samtlige produsenter egentlig.

Og dette tilfellet er med #5 Distance Presentation flyt fra Mikael Blomberg også.

Hvilken rå...men fløyelsemyk opplevelse..dette er akkurat det som pakken beskriver; Distance Presentation....

Nærdistansefiske oppleves å gjøres med en #4 line..fin slank line som elegant spisser den lange fortommen, smidigheten i coatingen kommer til sin fulle rett. Den formelig "slynger" seg frem uten at kasteren føler måtte tvinge frem et hardt overslag- vi snakker meget liten linevekt som er i bevegelse, viktigheten av at linen opptrer aerodynamisk er helt sikkert avgjørende for opplevelsen.

Og når klumpen nesten umerkelig sniker seg utenfor stangtupp..føles meget, meget behagelig....og man slipper det hele avgårde- det rasler ikke stivbeinte hardcore liner gjennom ringene, neida...det bare suser, "swucccher" gjennom ringene før du står der med 30 meter line ute og et dønn ærlig og positivt overslag laangt der fremme.

Og dette er ikke anstrengende...det er nesten for godt til å være sant- jeg digger fine liner, dette er en slik jeg kunne satt på til en nybegynner og opplevelsen ville vært der med en gang, en erfaren kaster vil bare glise bredt.

Gå tilbake å sette på sine vanlige favorittliner, for så å returnere å sette på denne linen for en siste gang å kjenne på forskjellen....og digge det, virkelig høyt anbefalt å prøve- da er DU SOLGT!!! :)

Har prøvd denne i #5 på GVX #5 (var litt for tung for den stangen, #4 flyten passet bedre der)

Men til favoritt"femmere" som Winston GVX #6 og B3X #6, EikreFly Fluvius M#5, er denne linen som skapt for.

(og det er da også den fenomenale #5 M fra EikreFly disse linene er målt opp mot i utgangspunkt i prosessen)

Tør ikke tenke på hvor deilig det skal bli å få fisket med kombinasjonene "greensticks" og "bluelines"

Og gjerne med digg snelle med "tradisjonell look og lyd" :)

Nå mangler bare strået i kjeften og hatten på snei.....og deilig duvende nyklekkede duns på blanka :)

Har nesten lyst å gå på innendørs kasting i Vestlandshallen ikveld- bare for å kose meg, og la andre få kose seg.

Vi får nett sjå- nå må Northern Flyfishing bare få etablert butikken sin så kjapt som overhodet mulig, de har liner å selge :)

Og jeg er bare sjeleglad for å få muligheten til å "snike i køen".

Til alle som lurer på om jeg er "kjøpt og betalt"; Sorry, denne linen betalte jeg selv for, de foregående er demoliner jeg fikk låne/prøve.

Det gjør det enda bedre å slippe være forpliktet til å måtte si noe, blir som med EikreFly, Guideline, Winston mfl....de gode tingene de må få skryt istedfor å kaste bort tiden med å forklare hvorfor man skal unngå kjøpe ditt og datt :)

dere skulle sett fjeset til mr Gonefishing når han kastet med denne linen igår..he-he...artig :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bestilt meg en line, flyt i klasse 4 i kveld. Skal bli spennende etter alle disse lovord Stig! ;) bestilte distance Presentation. Håper den blir en god match til min GL Reaction 904. Lys blå denne er eller?

hey, det var godt gjort, de hadde flere i #4 flyt inne, så gøy da :)

Ja, lys blå.

Nå må du huske at det er veeeldig lang fronttapering og du høyst sannsynlig med din "raske"(?) stang kommer til å merke mindre vekt enn tilsvarende liner med mer tyngde langt frem.

Når du kommer midt innpå klumpen begynner vidunderet å merke seg..

Et alternativ er å kappe av tupp, faktisk opp til en meter kan du gjøre lett med helt uanstrengt resultat..du har fremdeles lang og fin fronttapering...spesielt gjelder dette de raskeste/stiveste stengene hvis man føler at det er litt "lett" ytterst.

Jeg har ikke kappet min en cm...da de ruller så fint ut slik den er, og jeg får nydelig flyt med den på alle hold til alle mine stenger...men jeg "vet" om den litt lette følelsen med kun noen meter utenfor stangtupp.

Denne "letthetsfølelsen" er mye mindre tilstede på #5 linen.

Når det er sagt er #4 mer enn nok for mine #4 stenger...den føles i tyngde med klump ute som både Experience og evolo linen...altså "positive opplevelser" :)

Grattis med skyblue flyline :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene :)

Kappe liner er jeg skeptisk til, av uviss grunn.. Men vi får se hvordan den føles før jeg gjør noe med den.

Nå blir det vel fort en uke eller to til det er nok varme til at jeg orker meg ut..

Nå har jeg både Evolo LB og Mkb Distance Presentation som skal få kjørt seg så fort isen smelter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tips av Micke å bruke 100% silicon når jeg ville evt smøre den. Er det noen som vet hvor man får dette? Holder dette lenge i forhold til vanlig glidemidler?

Hallo Arne...

Føler jeg kan svare på denne siden det er snakk om MKB dist lina...

Når jeg var og besøkte Northern sport fabrikken i Englan i Januar, fikk jeg en liten

innblikk på hvordan hele produseringsprossesen går til..

Meget intresant.. Rene julaftenen for en linenørd som meg..

Det jeg ble fortalt på fabrikken er det som Pål er inne på..

Det brukes altså noen prosenter med silicon i lagingen av linene(flytliner)..

Dette er industriell silicon og den må være 100% ren ellers blander det seg ikke med pvc..

Min kontakt på fabrikken svarte når jeg spurte om hvilket smøremiddel som

passer best til vår line, og vær obs på at alle fabrikker har forskjellig sammensetting på

sin pvc så dette er ikke en generell anbefaling,men fra denne fabrikken, at

det beste var å bruke den samme siliconen som de bruker i produksjon...

Det er flere smøremiddel på markedet som rett og slett tørker ut linen..

Ofte er det nok å vaske linen å lunka salovann  ;D

Vi kommer etterhvert å få laget noen småbokser med silicon, men imens så kan man feks

bruke den til Snowbee... Den har riktig silicon.. Er sikkert flere som har dette..

I værste fall kan du bruke monterings silicon som rørleggeren bruker... Den er 100%

Håper du fikk svar...

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bestilt meg en line, flyt i klasse 4 i kveld. Skal bli spennende etter alle disse lovord Stig! ;) bestilte distance Presentation. Håper den blir en god match til min GL Reaction 904. Lys blå denne er eller?

Hei Mack10.

Hvor bestilte du lina, takknemlig for en link om du har ;)

mvh Alexander

www.northernflyfishing.com

Når denne er oppe og går.

Tror jeg har hørt at butikker (de som ønsker regner jeg med) også vil kunne selge linene.

Mener å høre fra det blide sørland at Grønberg Sport og det søte østlands Stram Line er butikker som har "forgrepet" seg..men uviss hvor mange/hvilken modeller/hvis noen i det hele tatt enda de har fått fatt i.

jeg var selv heldig og fikk tak i fra Northern Flyfishing, via Micke før de var helt tomme for "første opplags" produksjon i anledning lansering i Sverige for 2-3 uker siden.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for supert svar Mickemus! :D

Høres jo egentlig veldig rett ut det du sier.

Sikkert veldig spennende å være på en fabrikk og faktisk se hvordan de lages.. Lages de på bånd som er tilsvarende lengde som linen selv er eller havner de i kveiler med en gang?

I "gamledager" var jo ofte fabrikkene for å lage tau flere hundre meter lange..

Skal få tak i en tube fra Snowbee som du sier :)

No må det bli godvær her snart!!

Sendte Alex en pm for noen dager siden med måten jeg fikset linen min på  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...