Gå til innhold
  • 0

møll


eriken

Spørsmål

21 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Du kan fint legge denne utenfor myrkanten på kveldstid uten å måtte kaste så mye i det hele tatt. Fisken går ofte overraskende nær land på kvelden. I renaelva i fjor tok en harr tørrflua mi etter ett legg på ca 30-50cm fra elvebredden. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Lukter wagving lang vei...

Men det gjør det ikke noe særlig bra. Til fluefiske i de praktiske situasjonene her.

Ja, jeg sier ikke at det ikke ser bra ut for oss, men det er ikke poenget.

Jeg har fisket så mye med Møll/nattsvermere/Hvitvinger at akkurat når det gjelder dette, så vil jeg påstå at jeg vet hva jeg snakker om. Ikke meningen å være påståelig altså,

men det er noe som funker,

og så er det noe som ikke funker,

og så er det noe som funker halvbra.

Men etter 15 år så har det vist seg hva som funker bedre enn det andre.

Et gratis-materiale, som heter klar celleplast til vinger, om du får tak i rett tykkelse.

Har vist seg å være en skikkelig høydare.

Jeg klarer kanskje ikke å forklare det noe godt selv, i hvert fall ikke så godt som disse kara kanskje i praksis.

Men disse svenskene som lagde en lang artikkel om Hvitvinge var egentlig inne på det, og også hvorfor.

http://www.thetroutbum.com/images/stories/fluefiske-propellern/Propellern.pdf

Mine lange teorier om Hvitvinge og kroktyngde til tørrflua, oppdrift, nattfiske, nedslag, lydbølger på tungtliggende tørrfluer etc er nok ikke særlig interessant. Kanskje ikke særlig relevant heller. JEG synes det er veldig spennende da  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bruker mykje din side til inspirasjon når eg binder.

Har ikkje sånn plast for hånd, men kommer vell øve nåke, siden eg jobber

på eit trelastlager.

Dennne flua her var vell eit forsøk på å kopiere så godt det lot seg gjer, med dei materiala

eg har liggendes her, funker den til å fange fisk med er det ein super bonus;-)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Lukter wagving lang vei...

Men det gjør det ikke noe særlig bra. Til fluefiske i de praktiske situasjonene her.

Ja, jeg sier ikke at det ikke ser bra ut for oss, men det er ikke poenget.

Jeg har fisket så mye med Møll/nattsvermere/Hvitvinger at akkurat når det gjelder dette, så vil jeg påstå at jeg vet hva jeg snakker om.

Jeg klarer kanskje ikke å forklare det noe godt selv, i hvert fall ikke så godt som disse kara kanskje i praksis.

Men disse svenskene som lagde en lang artikkel om Hvitvinge var egentlig inne på det, og også hvorfor.

http://www.thetroutbum.com/images/stories/fluefiske-propellern/Propellern.pdf

Det var et flott stykke i fiskejournalen og en bra og uavhengig attest på hvitvingens prestasjonsevne :-)

Har også noen av dem i boksen men har ikke opplevd et slikt Bjørkelurvemåler-kalas som de beskriver her. Flua funker også bra som søkeflue når det ellers skjer lite.

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Mange kjøpte Hvitvingen da jeg hjalp lokal sjappe å sette opp fluesortiment fra Tundra.

Vet ikke hvor mange som ble solgt, en hel del, bvet lite om hvor mange som faktisk bruker den...jeg gjør :)

Hvitvingen er det ene og alene Mr Brun smartingen som har fått meg til å bruke med entusiasme-

I hvilken situasjon; Jo som indikatorflue i mitt nymfefiske...flott i de vanskeligste situasjonene i glassklar og stilleflytende forholdsvis rask strøm hvor det er for lett å skremme fisk- og laaang kortline tilnærming er smart.

Altså ca 10-15 meter presentasjoner.

Hvitvingen til Andrè fanger sin del av fisken.

Så thumb up herfra <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Mange kjøpte Hvitvingen da jeg hjalp lokal sjappe å sette opp fluesortiment fra Tundra.

Vet ikke hvor mange som ble solgt, en hel del, bvet lite om hvor mange som faktisk bruker den...jeg gjør :)

Hvitvingen er det ene og alene Mr Brun smartingen som har fått meg til å bruke med entusiasme-

I hvilken situasjon; Jo som indikatorflue i mitt nymfefiske...flott i de vanskeligste situasjonene i glassklar og stilleflytende forholdsvis rask strøm hvor det er for lett å skremme fisk- og laaang kortline tilnærming er smart.

Altså ca 10-15 meter presentasjoner.

Hvitvingen til Andrè fanger sin del av fisken.

Så thumb up herfra <<l

Hmm, takk for et smart forslag fra deg, Stig som jeg selv ikke har tenkt på (nå er jeg nesten flau  ;D ). Å bruke den som indikatorflue er et godt forslag. Jeg har brukt ei eller anna lettflytende vårflue jeg som oftest til dette.

TAKK, Stig  <<l Det skal jeg jaggu prøve til sommeren, og litt overrasket over at jeg ikke har gjort det før.

Igjen takk for idéen  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Selv takk...slike fluer er vanvittig digg i "pocket waters" også...veldig gode faktisk :) :)

Alt som er godt synlig, flyter godt, og ikke minst gir et solid avtrykk for hastig og lystig fisk som oftest må reagere raskt nede bak en stein i litt halvdypt turbulent vann...."Slurp" :)

"Intet sted er vakrere på jord, en der akkurat hvitvingen fløt"- (omskrevet til denne tråden :))

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...