Gå til innhold

Regnbueørret i Norge


Gjest nicolaj brekke

Anbefalte innlegg

Gjest nicolaj brekke

Med nyhetene de siste dagene i minne om slakting og destruering av selvproduserende regnbueørretbestander på Dovre vil jeg gjerne få sagt noe.

Er det hysteriske tilstander blant myndighetene angåanede dette? Jeg er fullstendig klar over smittefare både av diverse bakterier og Gyro, men i områder der denne risikoen er minimalisert så forstår jeg ikke hvorfor vi kan ha slike bestander i Norge. Jeg føler at det blir litt som med ulven. Den skal vekk og drepes uansett hvilke argument man bruker. Det er liksom en etablert tanke blant folk flest.

Jeg derimot har en følelse av at fiskere i Norge er veldig interresert i å fiske regnbueørret. Bare se på de få lokalitene der regnbuene finnes. De blir overfisket med en gang og de aller fleste regnbuevann blir tomme på 123.

Kanskje myndighetene skal begynne å tenke litt annerledes enn å føre nulltoleranse på dette feltet? Regnbueørret er en utmerket sportsfisk som under riktige (naturlige) forhold gir en kamp som ofte overskygger den noe mer kjente brunørreten.

Kanskje de skulle vurdere å opprettholde naturlige bestander på lokaliteter der de kunne kontrollere forholdene med tanke på smittefare og rømning.

Regnbueørreten vokser fort under riktige forhold og kunne gitt oss fiskere et "eksotisk" alternativ til den vanlige harren og brunørreten.

Det er synd at norske myndigheter ikke kan tenke litt alternativt på dette området. Tenk bare for en fin biinntekt dette kunne blitt for bønder, grunneiere og kanskje NJFF foreniger rundt omkring i Norge?

post-367-13949845649115_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

På hvilken måte gjør regnbueørreten skade i et vassdrag som f.eks. blir stillt til "disposisjon" for en reproduserende bestand? Da tenker jeg selvfølgelig ikke på at den utrydder brunørreten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke annet så må det vel være grunnlag for å reise det spørsmålet Nicolaj stiller. Har man f.eks.erfaringer fra andre land? Sverige har jo et utstrakt regnbuefiske, er det både på oppdrett og selvreproduserende bestander? Hvilke erfaringer har man i Sverige? Med de gyteproblemene regnbuen tydeligvis har i Norge, hvor "farlig" vil den være?

 

Kanskje vi skal finne oss ei tjønn på Ørskogfjellet, Nicolaj, og gjøre noen forsøk :D ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Ja, kanskje det? Det hadde sikkert blitt utfisket med en gang....:)

Jeg mener kanskje vi må skille de reproduserende bestandene fra Put&Take dammene som blir en litt annen sak. Put&Take er det jo bare å søke om så kan du kanskje få løyve til å drive turistfiske i dammen på marka di. Det jeg tror myndighetene er redd for er at regnbuen skal lage sin egen "art" ved å reprodusere. Vi vet jo at regnbuen som ble utsatt i NZ fra Amerika har utviklet en slags superrase som blir sendt tilbake til USA som en forbedret versjon. Skal tro hvilken gener de norske regnbuene kunne utviklet i Norge. Kanskje de kunne utviklet seg til en superrase her også... Så hvorfor ikke prøve? Under kontrollerte former?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Fleste plasser jeg har lest om i Sverige og fisket i er put & take vann. Oftes setter de ut fisk mellom 0,5 - 2,5 kg og håper all fisk skal forsvinne løpet av sesongen. Dette er både i slike fiskekortautomatvann og vann under vanlige fiskekort.

 

Ellers så finnes det vel ikke så mange reproduserende bestander i Sverige som jeg veit om, men jeg veit de har fått regnbueyngel i en bekk/elv som renner ut i Siljan under El-fiske. Men jeg må si jeg ikke har noe mer info om den biten.

 

Uansett Regnbueørret er en artig sportsfisk, spesielt disse få som har overlevd power bait, sure reker og annet agn og har fått gått ute i tjernet ett par-tre år. Da får man fort noen griser på 3-4 kg og de har en fantastisk kondisjon. Og jeg syns regnbua kan bli mer selektiv enn brunørreten, i alle fall min erfaring fra tjernene her omkring.

 

Min personlige mening angående regnbueørret i norske vann er vel todelt, er vel både for og i mot. Og grunnen til at denne fisken er så populær har vel mest med størrelsen å gjøre vil jeg tro, og om den har fått gått seg rein etter anlegg så smaker den jo rett okay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt splittet i denne saken, og har omtrent samme syn på regnbue i Norge som på potetgull....

 

Jeg vet potetgull ikke er bra for kroppen min, er prinsippielt i mot å dytte i meg ting som ikke hører hjemme i en sunn kropp, men potetgull er bare så fantastisk godt, og hvis jeg bare tar "litt" en gang i blandt så kan det da ikke skade så mye, kan det......?? laugh.png' alt=':lol:'>

 

Å fiske regnbue er og blir gøy!! Så lenge den ikke er nyutsatt så er det ofte en kruttønne som overgår en brunørret så det holder i styrke og hurtighet på utrasene. Det er ikke rent skjeldent man får se noen meter backing når man kroker disse turbofiskene...

 

Regnbue hører ikke naturlig inn i norsk fauna selv om den er "nært" beslektet vår egen brunørret. Den vil vel i prinsippet ikke gjøre større "skade" i et vann, enn at den - på lik linje med utsatte brunørretter (put & take) fra "lokal stamme" - må kjempe om den maten som til en hver tid er tilgjengelig. De gyter også på forskjellige tidspunkt.

 

I Norge er alle ørretvann uten gytemuligheter "put & take" vann. Det finnes utallige slike vann over hele Norge. Man holder altså vann uten naturlige gytebekker / oppkom "kunstig i live" for at vi fiskere skal ha fisk å fiske på. Dette høres dramatiskt ut, men det er jo faktisk 100% sannhet, og takk og lov for det arbeidet mange lokale fiskeforeninger gjør her!!!

 

MEN, vi putter jo ikke alltid inn ørret som er genetisk "lokale". Noen stammer har gjennom mange mange 10-år blitt utryddet, og oppdrettsanlegg har ikke kunnet lagre "alle" genetsike lokalstammer som finnes, så det settes ut fisk som er så "nær" lokalt som mulig. Vi setter altså allerede i dag ut, (med loven i hånd - NJFF´s velsignelse - og i mangelen på alternativer) fisk fra ett vann eller vassdrag, ut i et vann eller vassdrag den alldri har hørt hjemme i....

 

Med dette i bakhodet, samt viten om at regnbue bør settes ut i et lukket vann for å hindre rømninger, så kommer jeg stadig tilbake til dette potetgullet. Jeg vet innerst inne at vi ikke burde ta inn slike "godterier" i norsk sunn natur, men hadde det vært så farlig å hatt bare noen få vann og vassdrag i Norge med regnbue da? Vann som allikevel ikke klarer å reprodusere brunørret. Et lite vann her, og at lite vann der med regnbue hadde da ikke skadat vår store langstrakte kropp, eller...?? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' kanskje det? Det hadde sikkert blitt utfisket med en gang....:[/quote']

 

Fordi vi er så dyktige fluefiskere? ;)

 

Ellers; beklager at jeg stavet navnet ditt feil - det går litt fort i svingene av og til - men nå er c'en på plass.

 

Forøvrig er det +20 der jeg bor i dag, så nå lurer jeg faktisk på om det er mulig å unngå å fristes til en tur til Gudbrandsdalen i løpet av helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Flemming... Vi har nok samme synspunkt i saken. Når det gjelder potetgull så vet jo helseministeren at dette ikke er bra for sunn norsk ungdom, men kapitalkreftene bestemmer at dette skal vi ha fri tilgang på i alle butikker. Og det gjerne i hylla ved siden av frukten.

 

yardbird... +20 her også i dag. En ny vår er kommet og ørreten rører på seg igjen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel generellt motstander av å aktivt prøve og etablere selvreproduserende regnbueørretbestander i Norge. Ser man litt historisk på det er det svært få eksempler på at menneskelig inngripen i etablerte økosystemer gir vellykkede resultater. Kan i farten ikke komme på noen ? Masse eksempler på det motsatte da: mink, kanadagås, mysis relicta i Femundsjøen, Canadarøye, Canadisk bekkerøye osv. En ydmyk holdning til naturen og de prosessene som foregår der. Samt den kjennsgjerning at vi gang på gang får bekreftet at vi ikke fullt ut klarer å se de totale konsekvensene av våre forsøk på å påvirke naturens utseende og innhold, burde strengt tatt vært nok til at vi ikke tuklet med den i tide og utide.

 

Mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel prinsippielt og generelt enig i det Osprey skriver - men hva med New Zeeland? Såvidt jeg har forstått, er hele "fiske-eventyret" på NZ tuftet på import av fremmede arter?

 

Så bl.a. derfor - kanskje - noen få små isolerte regnbueområder her og der ikke er så farlig?

 

Nicolaj - det ble Sel lørdag, vind fram til ca kl 17, deretter en snau times liten klekking - ikke snøft og plask, men stille, små ringer - og to halvkilos fisker på tørt 29 oktober er en liten oppmuntring inn i begynnende mørketid. Og den største

(selvsagt) kom seg av 8) , selv om fisken er betydelig slakkere i draget nå enn

ved mer normal vanntemp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...