Bob Bart Posted January 27, 2013 Report Share Posted January 27, 2013 http://www.gallok.com/#post100 Noen som vet med sikkerhet hva dette er? ca 3 cm, funnet i fjæra i Tromsø. [attach=1] Link to comment Share on other sites More sharing options...
T.Gullaksen Posted January 27, 2013 Report Share Posted January 27, 2013 Uten å kunne si det 100 % så tipper jeg det er en type børstemark. De finnes i utallige former å farger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vanntur Posted January 27, 2013 Report Share Posted January 27, 2013 Det er en sjøsnegle art, vet ikke vilken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Bart Posted January 28, 2013 Author Report Share Posted January 28, 2013 Sjøsnegle har jeg ikke sjekket... ser ikke ut som snegle under. Har sjekket under børstemark og isopode med syns ikke jeg nærmet meg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
blomsterpotta Posted January 28, 2013 Report Share Posted January 28, 2013 Hei, Dette er nok en nakensnegle. Finnes i utallige flotte farger, denne ser ut til å ha sine beste dager bak seg. De lever gjerne i tareskogen og er et yndet objekt for UV-fotografer. Du finner mange fine bilder på nettet! - Jens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Bart Posted January 28, 2013 Author Report Share Posted January 28, 2013 Flott! Skal google på nytt Takker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Bart Posted January 31, 2013 Author Report Share Posted January 31, 2013 For de litt spesiellt intreserte Jeg slå meg ikke til ro med svarene her og sendte en mail til Universtitet i Tromsø, og her er svaret: Det er en mangebørsterorm. Jeg er ingen ekspert på denne dyregruppen, men det ser ut som om du fant en “skjellrygg”, sannsynligvis den “vanlig skjellrygg” Lepidonotus squamatus, men muligens Harmothoe propinqua. Den første er vanlig langs hele norskekysten, og den andre nord til Vest-Finnmark. Begge er funnet mellom steirner i fjæra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
blomsterpotta Posted January 31, 2013 Report Share Posted January 31, 2013 Greit å sjekke med de som virkelig kan dette her Anbefaler deg boka "Dyreliv i Havet". En knall bok som tar for seg "alle" arter langs norskekysten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Bart Posted January 31, 2013 Author Report Share Posted January 31, 2013 Jeg har faktisk den boka, første jeg sjekker opp i Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts