Gå til innhold

Ny line?


wilmann1000

Anbefalte innlegg

Jeg har nå bestillt meg ny snelle og kjøpt meg en ny stang og kunne treng et par tips når det kommer til snøret, jeg er vel relativt ny når det kommer til fluefiske og føler jeg roter meg bort i jungelen av pene liner..

Så til poenget, har bestillt en Orvis Hydros #3-5 snelle og kjøpt en Guidline Exceed 10fot #3/4 stang. Ønsker da en flyteline til dette oppsettet.  

Hva mener dere er alternativene mine her? liker liner som endrer farge da det hjelper litt på og holde kontroll på hvor mye line som er ute osv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du kan like #4 EikreFly Evolo (standard eller long belly) begge kaster enkelt med fin fargeforskjell.

Guideline 4cast #4  (ca 10 meter klump)er også en knall line og GL Highwater (long belly) #4 er nydelig til de fleste stenger.

tror kanskje siden du har en #3/4 stang at både EikreFly Evolo standard klump (ca 10 mtr) og GL 4cast er fine på den stangen ...tror jeg :)

Og det er disse jeg kan komme på i farten av gode liner med fargeforskjeller.

#4 SA Aircel er en enkel line, veldig god...men ensfarget (ennå mener jeg?)'

Også de nye nye fabelaktige linene fra Mkb er ensfargede

(dessverre for deg og andre som liker den fargeforskjellen, det fine med dem er at jeg ikke opplever at jeg må "treffe" klump så nøyaktig for å ha full uttelling likevel ;))

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du kan like #4 EikreFly Evolo (standard eller long belly) begge kaster enkelt med fin fargeforskjell.

Guideline 4cast #4  (ca 10 meter klump)er også en knall line og GL Highwater (long belly) #4 er nydelig til de fleste stenger.

tror kanskje siden du har en #3/4 stang at både EikreFly Evolo standard klump (ca 10 mtr) og GL 4cast er fine på den stangen ...tror jeg :)

Og det er disse jeg kan komme på i farten av gode liner med fargeforskjeller.

#4 SA Aircel er en enkel line, veldig god...men ensfarget (ennå mener jeg?)'

Også de nye nye fabelaktige linene fra Mkb er (dessverre for deg og andre som liker den fargeforskjellen)

Stig

Tusen takk for at du tok deg tid Stig :)

Googlingen er allerede i gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle linene Stig lister opp syns jeg og er gode,og er enig med deg willmann

at den fargeforskjellen gjør det lettere å se når klumpen er ute.

En måte jeg lærte av Staffan som jeg har benyttet på flere snører før er

å sette et tusjmerke på snøret utenfor toppringen når klumpen er ute. :)

 Mvh Roger Ø

Ja, jeg foretrekker fargeforskjellen. Har gjort et forsøk med tusjmerke, men det lagde jeg selvfølgelig når jeg sto på plenen og kastet noe som bare førte til dårligere kast når jeg sto i vadere med vann opp til magen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel nesten være umulig å svare på,siden snøreprofiler og vektfordeling kan være svært forskjellig innenfor samme klumplengde.

Selv syns jeg du gjerne må gå for Highwateren til Guideline.Den er svært jevn og egner seg nok godt for en nybegynner(sorry The Stig ,vet det er en av dine favoritter  ;D )og ligner ganske mye på Longbellyens opprinnelige idè : Halv DT-klump med skyteline. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha.. Da er det verfall mye vanskeliger og forstå enn og forklare :P

Men min logikk sier at et snøre med samme vekt i klumpen, men mere konsentrert (altså samme vekt pr 10m) vil egne seg bedre til lange kast og skyter bedre, mens et hvor vekte er fordelt ut over en lengre klump (altså samme vekt pr 14m) muligens vil være litt lettere og presentere, men skyter nødvendigvis ikke like bra!?!? Dette var kanskje ingen god forklaring på tanken min, men arester meg om jeg tenker HELT feil her ;)

Tusen takk for svar så langt, deres råd settes umåtelig pris på!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel nesten være umulig å svare på,siden snøreprofiler og vektfordeling kan være svært forskjellig innenfor samme klumplengde.

Selv syns jeg du gjerne må gå for Highwateren til Guideline.Den er svært jevn og egner seg nok godt for en nybegynner(sorry The Stig ,vet det er en av dine favoritter  ;D )og ligner ganske mye på Longbellyens opprinnelige idè : Halv DT-klump med skyteline. ;)

der kan du se, anbefalt av folk som både bruker briller og ikke :)

Highwaer en er kjempefin "lang" klump både for nærdistanse og lange kast.

På er inne på et punkt, viktig et :)

Og nei; en kort klump kaster ikke lengre enn en lang klump...men den korte klumpen oppleves å spenne stangen raskere da det er kortere "hovedvekt" /klump som er utenfor stangtuppen når man "skyter".

Den kortere klumpen vil også "være ferdig utrullet"/utladet raskere enn en lengre klump som forstetter rulle fremover når den kortere er ferdig utsrekt og begynner bli påvirket av tyngdekraften og faller ned mot vannet (enkelt forklart utifra mitt hode...slettes ikke sikkert jegb er enig med meg selv neste gang jeg lesern den en gang ;D)

Så oppsummeringsmessig; (enkelt forklart).

Man kaster lengre med lengre klumper, spesielt hvis man har en del kasteerfaring....har man lite erfaring er "10" meter klumper mer enn nok å bale med, gjerne tofargede liner som er en "tadd" for tung for stangen (dvs lader den veldig godt og gjenkjennende)

liker den følelsen selv mange ganger jeg også- (er noe erfaren kaster/fisker)

God allround line for deg ville være;

SA Aircel #4

EikreFly Evolo #4 standard klump, ca 10 meter

GL 4cast #4 , standard klump ca 10 meter

evt klong belly utgavene fra samme leverandører også med to fargede liner

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Sa jeg ingenting om....

Dette tilhører en annen tråd føler jeg. Det er et hav av andre forskjeller også, men det hjelper ikke trådstarter---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Mye viktg info som mangla i den uttalelsen :) Gidder ikke kasting vs. Praktisk fiske i denne tråden. Blir bare krangel. Vært med å konstruere min del av flueliner, men kan vel egentlig ingenting, bortsett fra å bruke de. Over and out...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha.. det ser ut til og sporet litt av her :P

Hva dere lærde nyter godt av når det kommer til snører skal jeg ta del i og diskutere en vaker dag forhåpentligvis ;)

Det jeg (OP) lurer på nå er bør jeg som nybegynner gå for 10m klump eller 14? eller kansje en mellomting? :D

PS. Tusen takk for flere bra svar, jeg lærer noe nytt her inne hver dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha.. det ser ut til og sporet litt av her :P

Hva dere lærde nyter godt av når det kommer til snører skal jeg ta del i og diskutere en vaker dag forhåpentligvis ;)

Det jeg (OP) lurer på nå er bør jeg som nybegynner gå for 10m klump eller 14? eller kansje en mellomting? :D

PS. Tusen takk for flere bra svar, jeg lærer noe nytt her inne hver dag :D

Jo, det skal jeg fortelle deg - men da ut i fra min hverdag som fluefisker da. Og andre har sikkert andre syn.

Men min mening:

Jeg bruker en wf med 10,4 meters klump og litt halvveis aggressiv fronttapering (som da dempes av de lange fortommene jeg liker å bruke, så de utligner hverandre). Og den lina krever ikke noe plass bak meg når jeg vannkaster, samtidig som den funker bedre enn de linene med superkorte klumper når overhodekast kreves. Lader kjapt nok også til vannkast.

Til lange overhodekast, så kan jeg gjerne kjøre med 14 meters klump på wf-snøret mitt, men da til hovedsaklig overhodekast i lettkasta Hemsila eller noe sånn. I trange situasjoner synes jeg den klumplengden blir for lang - for trange kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...