Gå til innhold

Farge på parachute døgnfluer


olav92

Anbefalte innlegg

Har prøvd å lese meg opp på hvilke farger som skal imitere de forskjellige døgnfluene (marginata, vespertina, auriviili osv...) men det er ekstremt komplisert og vanskelig å holde styr på alt dette for en fluebinder som er ganske fersk. De foregående sesongene har jeg f eks bundet en marginata imitasjon med flyrite #2, lys beige hackle og mørk grå hale. Det har fanget fisk, faktisk er det på en slik en jeg har fått min hittil største ørret (1,2 kg  ;D ). Så i to-tre år har jeg trodd att jeg imiterte en marginata ved å bruke de ingrediensene. Jeg bestemte meg for å lese mer om døgnfluer og lære mer om dem. Da kom jeg over en oversikt her på siden som sier att en marginata dun er fra brun - mørkbrun. Greit nok tenkte jeg, da kan jeg vel bare binde med flyrite #39 (medium brown). Så leste jeg her som gav en veldig fin oversikt over de forskjellige fargevalgene til parachute døgnfluer. Der står det på marginata att jeg skal bruke 50%17+25%2+25%28. Det er personlig veldig vanskelig å få en jevn farge på dubbingen med såpass mange forskjellige farger. Dette ble litt tullete innlegg, men poenget mitt er om det virkelig skal være såpass "komplisert" (for noen er det sikkert ikke det). Kan det enkle ofte være bra nok?

Hilsen en helt forvirret og frustrert fluebinder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg blander aldri for å treffe på farge.. Jeg bruker det jeg syns ligner mest selv, eller etter hva som fungerer av egen og andres erfaringer.

F,eks bruker jeg svart mer enn brunt på leptoene mine (både marginata og vespertina)

Men jeg har en del i brunt også, og da bruker jeg den mørkeste brunfargen jeg har..

Så enkelt gjør jeg det. Søker gjerne etter bilder av fluer jeg skal binde, og finner meg en farge jeg syns passer.

Etterhvert kan det jo bli gøy å mikse for å treffe akkurat på farge og sånn, men det tror jeg ikke jeg gjør på en stund. Vet ikke nummerne på flyritedubbingen jeg har en gang, de har jeg sortert i boks og ikke i poser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke så mange marginataduns fisken får se heller.

Gjør det enkelt : Marginataspinnere er ganske mørkebrune,nesten svarte,og det er gjerne disse som havner på vannet.

Altså : Mørkbrun dubbing.Veit ikke vilken fargenr.i Flyrite (nr 6/20/39/ whatever).

Sjøl har jeg bundet opp noen i svart Bodyquills fra Hends i år.Skulle ikke forundre meg om det funker. ;)

Ellers er jeg enig med André Brun . De fleste duns er mye lysere under enn det ser ut fra der vi står.Og,det er det fisken ser. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...