Gå til innhold

Kaste trening?


Tony Pedersen

Anbefalte innlegg

Her var det var mye liv, og det er bra <<l

Jeg rekker ikke å svare på alle innlegg, men leser de alle flere ganger :)

Jeg fant ut at jeg hadde noen timer fri nesten hver dag, som ikke kunne brukes til fiske..

Så da ble det en åpning for kasting da.

Jeg setter fokus på bukt kontroll nå, og jobber med å ikke vri.

Prøver å komme mer i rett linje.

Øker også på linelengde i lufta etterhvert som jeg føler at jeg får mer kontroll.

Skal plukke frem en #3 stang i dag, kjenner det på kroppen etter ganske lang økt i går..

Det er lærerikt for meg å høre alt hva dere har å si, så ikke slutt med det da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så absolutt Tore.

Jeg kom til å tenke på da jeg var med Artic Silver /Robert Selfors i forbindelse med flexhåndtaket

for å filme og måle eventuelle forskjeller med Casting Analyzer.To eminente kastere,nemlig Svein Rødbergshagen og

Åge Larsen stilte villig opp. :)

Det var ganske artig å se på slow motion klippene og data i ettertid.

Jeg tok litt i underkant av 40 opptak og det er mer eller mindre variasjon mellom

absolutt alle kastene.

Å kaste to helt like kast etterhverandre er etter min mening helt umulig. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en super 5er cup combo ;-) Og EDen gjør (nesten) samme nytte som DT til trening.

Et annet tips er å stille opp i 5er cupen, trivelig miljø og man kan lære masse 8)

Et tips jeg har fått (men ikke prøvd skikkelig selv) av en av norges aller beste kastere (Bagern) er å trene lengdekasting med veldig lett utstyr (DT 00 eller noe). Med slikt utstyr blir man straffet hardt for "linjefeil" og man er nødt til å konse på å holde linja. Siden utstyret er lett er også risikoen for belastningsskader mindre. Har sett på Jan Vidar på en del stevner, og når han er i form er det ingen andre (muligens med unntak av Micke) som holder linja bedre enn han.

En annen ting å øve på er kontroll på bakslengen, grunnlaget for et godt fremkast er et godt bakkast.

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Ja kanskje det er en fin kombo til det :)

Men merker at kastet mitt kollapser når overhenget blir for stort, syns kanskje klumpen er litt kort på den lina..?

Skal finne tak i en DT line etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Alt er mulig. Sto ved siden av kjetil mathisen under et kast på nesten 42 m med ei standard klsse 7 fenwick og et elendig standardtapert fenwick (rosa) wf 7 flyt snøre. Dette var på vannet :) var ikke mye kollaps i snøret der :) Det betyr at du sannsynligvis har rette utstyret, men mangler litt på teknikken til å ha energi hele veien. Er nok ikke bare den rette linja som "fusker"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok flere ting som virker inn på kastingen min, og det er også helt nytt for meg å faktisk tenke så mye på det..

Er vant til å bare kaste og fiske, ikke merket særlig problemer heller..

Men det er klart, jeg mangler mye for å bli en teknisk god kaster, men jeg er på vei ;)

Ja en DT line tror jeg kan gi meg mye, så det skal helt klart skaffes.

La oss si at jeg skal bruke den på xi2 #6 stanga, hvilken DT er fornuftig da?

Eller kanskje flere, #3 og #5??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok flere ting som virker inn på kastingen min, og det er også helt nytt for meg å faktisk tenke så mye på det..

Er vant til å bare kaste og fiske, ikke merket særlig problemer heller..

Men det er klart, jeg mangler mye for å bli en teknisk god kaster, men jeg er på vei ;)

Ja en DT line tror jeg kan gi meg mye, så det skal helt klart skaffes.

La oss si at jeg skal bruke den på xi2 #6 stanga, hvilken DT er fornuftig da?

Eller kanskje flere, #3 og #5??

Ja,uten tvil det siste,skaff deg flere.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver stadig å skjerpe meg med den rette linja, men uansett - når jeg prøver å kaste litt langt -  så får jeg ofte ei bukt som ligger mer eller mindre horisontalt mot slutten av utrullinga i framkastet - mer som et ufrivillig kurvekast. Snøret og bukta mister farten og framdrifta, og ruller da ikke ordentlig ut. Kan det skyldes feil i bakkastet, timing eller hva farken.. Trener mye (mest) med Air cel (ca 11-12 m klump) og vi snakker om maks. kastelengde 25 m inkl. fortom.

Har også Rio Gold, med lengre klump, men for meg funker dette heller dårligere.. syns liksom ikke jeg får ordentlig fart på dette framover.

Og - om jeg bruker lite, eller mye kraft så gjør det liten forskjell..

Noen tips rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver stadig å skjerpe meg med den rette linja, men uansett - når jeg prøver å kaste litt langt -  så får jeg ofte ei bukt som ligger mer eller mindre horisontalt mot slutten av utrullinga i framkastet - mer som et ufrivillig kurvekast. Snøret og bukta mister farten og framdrifta, og ruller da ikke ordentlig ut. Kan det skyldes feil i bakkastet, timing eller hva farken.. Trener mye (mest) med Air cel (ca 11-12 m klump) og vi snakker om maks. kastelengde 25 m inkl. fortom.

Har også Rio Gold, med lengre klump, men for meg funker dette heller dårligere.. syns liksom ikke jeg får ordentlig fart på dette framover.

Og - om jeg bruker lite, eller mye kraft så gjør det liten forskjell..

Noen tips rundt dette?

Hallå.

Mitt råd er at du må konsentrere deg om et siktepunkt fremfor deg (bak også,men ta en ting av gangen) som du må forskyve,eller korrigere.

Finn et tre,en busk,en vannlilje eller hva som helst......

Ja,du kan ta en barkebit,eller hva som helst som flyter i vannet og prøve å treffe den flest mulige ganger.

Kast på den gang etter gang,selv om den forflytter seg.

Alle vrir,og det er det som i all hovedsak er problemet.

Det er nok flere måter å kunne løse dette på,eller forbedre det,noe jeg tror er litt avhengig av hvordan

en tenker når en kaster.

Det som gjør deg til en god kaster er trening,og atter trening,og ikke en medfødt egenskap som noen påstår.

De beste kasterne er de som trener mest.

Hvis du ser at lina (som egengtlig mer eller mindre bare tegner hva du gjorde med stangtuppen) dreier

i den ene eller andre retningen så prøv å sikte med stangtuppen i en annen retning.

Du finner fort ut i hvilken retning du må dreie. ;D

Prøv å sikte mot et bestemt punkt hele tiden.Hvis snøret ikke går i den retningen du foventer,så

forflytt siktepunktet.

Det får deg til å tenke over stangtuppens bane.

Kult hvis du prøver. :)

Selv så vrir jeg så det griner,hva tror du det kommer av da,jo jeg trener for lite om dagen.

Det er flere måter å trene på.Selv stod jeg i Sagdalsparken og trente på å sende

trange bukter igjennom plastringer som hang i trærne.

Noen mente at det ikke var nyttig?

Vel,det kommer vel an på hvor du vil hen?

Det kule med DT lina er at den følger stangtuppen mye bedre på tross av lengde utenfor. <<l

Jippie.....

Tom.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Takk Tom og Grunde. Da har jeg noe å jobbe med. Fint med konkrete innspill som det er lett å ta tak i!

Grunde; Ja, det hender når jeg går kveldstur med hunden så gjør jeg kastebevegelser med høyrearmen - øver på rettlinjet armbevegelse, "riktig" aksellerasjon og stopp. Riktignok blir det uten siktepunkt - jeg gjør det bare når det er mørkt...

Blir bare bedre og bedre å trene nå framover med lysere ettermiddager, og snø å kaste på - skal se å legge ut noen "mål" å kaste mot. Snart blir det mer åpent vann også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...