Gå til innhold

Kaste trening?


Tony Pedersen

Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan dere som kaster mest og best har kommet dit dere er?

Hvordan har dere trent og hvordan tenker dere når dere trener?

Jeg har kastet flue i 25 år, men er selvlært og har de kastefeilene man kan regne med etter et slik utgangspunkt.

Det er jo en lang vei å gå, og jeg vil gjerne høre litt om hvordan deres vei har vært.

Gjerne helt konkret om hvordan dere trener.

Hva mener dere er den beste måten å trene på for å bli rask bedre og luke unna kastefeil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan dere som kaster mest og best har kommet dit dere er?

Hvordan har dere trent og hvordan tenker dere når dere trener?

Jeg har kastet flue i 25 år, men er selvlært og har de kastefeilene man kan regne med etter et slik utgangspunkt.

Det er jo en lang vei å gå, og jeg vil gjerne høre litt om hvordan deres vei har vært.

Gjerne helt konkret om hvordan dere trener.

Hva mener dere er den beste måten å trene på for å bli rask bedre og luke unna kastefeil?

Du må finne noen å trene sammen med Tony. Noen som kan korrigere deg å fortelle deg feilene dine.

Men da må man jo høre og  :rolleyes: det er lett å henge seg opp i at slik kaster jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan dere som kaster mest og best har kommet dit dere er?

Hvordan har dere trent og hvordan tenker dere når dere trener?

Jeg har kastet flue i 25 år, men er selvlært og har de kastefeilene man kan regne med etter et slik utgangspunkt.

Det er jo en lang vei å gå, og jeg vil gjerne høre litt om hvordan deres vei har vært.

Gjerne helt konkret om hvordan dere trener.

Hva mener dere er den beste måten å trene på for å bli rask bedre og luke unna kastefeil?

Jeg tilhører nok ikke kategorien som "kaster mest og best", men jeg har uansett funnet det veldig lærerikt de ytterst få gangene jeg har plenkastet sammen med virkelig dyktige kastere. I likhet med trådstarter har jeg kastet med flue i mange år, og naturlig nok fått brukbar dreis på det etterhvert. Men jeg har selvsagt masse kastefeil som vanligvis ikke er spesielt hemmende under praktisk fiske, men blir veldig synlige under plenkasting.

Det som har vært mest effektivt for meg er å få småtips som f.eks. å ha et mer avslappet grep i korkhåndtaket mellom stoppene, og konkrete stangbevegelser for å unngå D-bevegelse ved lengre kast med større arbeidsvei (stanga litt mere ut fra kroppen enn man kanskje tror i slutten av framsleng og baksleng (og under driftet)).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig ydmyk når det kommer til kastingen min, og er klar over at det er store forbedringsmuligheter.

Jeg har for noen dager siden kastet med en svært dyktig kaster og lærte mye av det!

Det blir sikkert flere runder med han, men jeg lurer da på hvordan andre kastere har gjort det.

Rett og slett for å få litt flere inputs, da jeg mange ganger får en aha opplevelse av hva andre kan si, fordi jeg ikke helt kanskje klarer å si hva det er jeg lurer på, eller kanskje jeg ikke var klar over at jeg lurte på akkurat det.. Skjønn det den som kan :rolleyes:

Joda Håvard, jeg vrir som alle andre og jobber med det nå. Prøver å fokusere på rett linje og det å være en liten smule senere med dobbeltrekket enn det jeg alltid har gjort.

Jeg merker godt selv når det sitter perfekt, men jeg trenger å bli stabil i akkurat det og etter så lang tid så er det ikke lett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Lurer på hvordan dere som kaster mest og best har kommet dit dere er?

Hvordan har dere trent og hvordan tenker dere når dere trener?

Jeg har kastet flue i 25 år, men er selvlært og har de kastefeilene man kan regne med etter et slik utgangspunkt.

Det er jo en lang vei å gå, og jeg vil gjerne høre litt om hvordan deres vei har vært.

Gjerne helt konkret om hvordan dere trener.

Hva mener dere er den beste måten å trene på for å bli rask bedre og luke unna kastefeil?

Lik historie +6år. Veldig glad jeg tok den tunge veien, men veldig vanskelig å rette opp feil :) Egentlig ikke trena på kasting de siste 20 åra. Liker ikke å kaste på land. Men angrer litt på at jeg ikke har flere "halltimer". Til gjengjeld har jeg ufattelig mange fiskedager på disse åra, og det er den beste treninga jeg kan tenke meg. Men jeg har enormt utbytte av andre kastere. Har fiska/kasta sammen med folk som Steve Rajeff, Tom Skyrud, Vidar Paulsen, Odd Hagen, Kjetil Mathisen, Gerhard Schive, Sven Kalmar, Mikke, Erik Eikre, Eirik Hernes Larsen, Gøran Andersson ++++++ Alle kastere har sine ting man kan hente positive ting fra, og jeg er aldri redd for å spørre andre om å ta en kikk heller :) fisker med alt fra klasse 0 til tohånds klasse 12 og det gir meg også god allround trening. Beste trennga jeg får er å kurse andre, samt utvikle stenger og snører. Da MÅ man fokusere på å kaste "riktigst" mulig selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Bare på papiret, garantert :) det jeg tenker på nå og da under fisking er utseende på bukta, den forteller alt. Jeg har også vridning og blir kun bedre ved å fokusere på bukta. Ved å vade skikkelig dypt får man også en grunn til å kaste "stramt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare på papiret, garantert :) det jeg tenker på nå og da under fisking er utseende på bukta, den forteller alt. Jeg har også vridning og blir kun bedre ved å fokusere på bukta. Ved å vade skikkelig dypt får man også en grunn til å kaste "stramt"

Like gamle vi da <<l

Jeg vrenger ofte bukta og fokuserer på det, ikke alltid like lett da særlig på lengre kast.

Sliter litt med buktkontroll og kontrollert overrulling, blir for mye fart.

Men det er svært lærerikt å tenke på dette mens jeg kaster, og ikke minst interessant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stor tro på å presse grensene når man trener.

Starte med korte kast med full kontroll og så øke og øke til man er forbi grensene sine (man merker godt når det skjer :P). Ta et steg tilbake for å gjenvinne kontrollen, være bevisst på hva som gikk galt (prøve å skjønne hva som fikk det til å gå opp i liminga), og så kjøre på igjen.

For lengdekasting passer Syversens DT/laaangklump-tips godt sammen med slik trening.

Et annet moment er kontroll. Viktig å automatisere de riktige (kontrollere) bevegelsene. Gjøre maaange kontrollerte kast, fokusere på buktkontroll og riktig (så lite som mulig) kraftbruk.

Samtidig lurt å presse grensene, for det øker området hvor man har kontroll.

Også enig med Pål om at det er lurt å kaste med mye forskjellig utstyr.

Ble litt rotete detta...

Grunde

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul tråd Tony.

Hva mener du med å vrenge bukta?

Pål,hva mener du med å vrake bukta?

Umiddelbart oppfatter jeg det slik at dere mener at stangføringen

ikke er rett? ;D

Grunde,bra innlegg. <<l

Veldig enig i det der med å presse seg.

Det nytter ikke å stå å kose seg og kaste,og gjøre de samme

enkle tingene gang på gang.

Kuuuult Grunde. ;D

DT snøre er drita smart å trene med.

Etterpå kan du sette på et WF og trene på mer og mer overheng. ;D

Tony,se på folk som er flinkere enn deg selv,og gå bort og spør om de vil vise deg

og hjelpe deg med kastingen.

En ting som kanskje ikke blir så mye brukt er det med å stå å trene på å

kaste bukta igjennom en ring.

Det har i allfall lært meg en masse.

Hvis du tenker over det,så tenk hvor viktig det er å tenke på hva stangtuppen gjør.

Jeg håper ikke det høres teit ut? ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vrir ofte i bakslengen og da vrenger bukte seg ut mot høyre, jeg kaster med høyre.

Det kommer vel av at stangføringen ikke er rett.

Jeg har en svært god kaster som har forbarmet seg litt over meg, og jeg trengte det kan man si ;D

Men jeg vil høre og lære mer fra alle som kan, og alt er av interesse!

Takker for utfyllende svar Grunde og skal tenke over det når jeg trener..

Trener forøvrig nå mest med en Xi2 #6 og SA xd line #5, det er vel den konkurranse lina..

Noen synspunkter på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vrir ofte i bakslengen og da vrenger bukte seg ut mot høyre, jeg kaster med høyre.

Det kommer vel av at stangføringen ikke er rett.

Ja,ikke sant,først så drar du stanga ut til høyre og så drar du den inn til venstre for å

sjekke bukta? ;D

Bare for å ha sagt det,det finnes ikke menneske på denne planeten som kaster helt rett.

Jeg har en svært god kaster som har forbarmet seg litt over meg, og jeg trengte det kan man si ;D

Det trenger vi alle. :)

Men jeg vil høre og lære mer fra alle som kan, og alt er av interesse!

Jeg og.Fin innstilling synes jeg. <<l

Trener forøvrig nå mest med en Xi2 #6 og SA xd line #5, det er vel den konkurranse lina..

Noen synspunkter på det?

Helt sikkert smart.

Noe jeg synes er smart er å underline.Sett på et altfor lett snøre på stanga di.

Det får deg til å tenke over tempo og timing.

Prøv,du kommer uten tvil til å lære av det.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en super 5er cup combo ;-) Og EDen gjør (nesten) samme nytte som DT til trening.

Et annet tips er å stille opp i 5er cupen, trivelig miljø og man kan lære masse 8)

Et tips jeg har fått (men ikke prøvd skikkelig selv) av en av norges aller beste kastere (Bagern) er å trene lengdekasting med veldig lett utstyr (DT 00 eller noe). Med slikt utstyr blir man straffet hardt for "linjefeil" og man er nødt til å konse på å holde linja. Siden utstyret er lett er også risikoen for belastningsskader mindre. Har sett på Jan Vidar på en del stevner, og når han er i form er det ingen andre (muligens med unntak av Micke) som holder linja bedre enn han.

En annen ting å øve på er kontroll på bakslengen, grunnlaget for et godt fremkast er et godt bakkast.

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiska mye med DT og klasse 3. Usikker på om dette har gitt kastetrening men...

Å fiske er noe helt annet enn kastetrening.

Du blir ikke god til å kaste ved å fiske,og du blir ikke god til å fiske ved å kaste heller. ;D

Bra Grunde,det der med lett utstyr tar rotta på deg så til de grader. ;D

Kast med backing,og få et annet og kanskje helt anderledes forhold til det enn man før

har opplevd når det gjelder kasting.

Det fører til at du blir pokka nødt til å tenke over kastingen.

Stort sett så glemmer vi det synes nå jeg i allfall. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man kan bli god til å kaste av å fiske. Jeg synes f.eks. at SØ fiske er super lengdekastetrening...

Ikke enig med deg i dette Grunde,å fiske for meg er å få fisken til å ta og utelukkende det.

Men det skader heller ikke å av og til bare kaste, det kan man til og med bli bedre til å fiske av ;)

Det er jeg helt enig i. <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempetråd og i riktig drive, foreløpig <<l

Grunde er inne på spennende ting her. Når han først er inne på #5cup, så er rette linjer omtrent håpløst. I tillegg til Jan Vidar og Micke, så begynner Vidar Ness å bli svært rett også.

Jeg pleier å stå i enden av kastebanen hvor linjene kan følges, og en spennende observasjon er at linjene kan være høyst variable fra konkuranse til konkuranse. Da tenker spesielt på de som nesten er rette:-).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et filmklip av hvem som helst og se på den rette linja.

En ting å tenke på er at den rette linja ikke nødvendigvis trengere å være lang.

Se på de aller beste kasterne vi har rett forfra,og se på stangtuppen.

De vrir så det holder.

Har du noensinne sett en som kaster rett?

Jeg har aldri sett det.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...