Gå til innhold

Ørretstang


Hobbyfiskern_

Anbefalte innlegg

Det er vel tusen tråder om dette på forumet om du bruker søk funksjonen :)

men jeg vil si som det som regel blir sagt... Prøv så mange som mulig før du bestemmer deg! er ikke sikkert at stangen du bli anbefalt passer til akkurat deg.

Guideline fario og Eikrefly fluvius er gode stenger som har fått mye ros på forumet her. De er heller ikke så dyre!

Du kan søke på dem med søk funksjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også ha mulighet til å bruke den på fjellet.

Kjøpte i fjor en Eikre Fluvius #5. Mange skryter av M serien, 4M og 5M, men jeg valgte 5 nettopp pga av fjell og større vann.

Selv i bra vind kan ørreten på fjellet være glad i en stor caddis. Da er det bra med en stang med god driv.

Scott G2 i #6 vil også være en god stang både på fjellet og i marka for litt større fluer og vind! (ja-ja, måtte jo kjøpe en stang i år også :))

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Loomis PRO4x kan være noe å tenke på...

Toppen er av nrx-kvalitet, mens nedre del er "vanlig".

Fine omtaler i tester, og relativt rimelig.

Skitt fiske selger dem vel for rundt 3000,-

litt annet merke enn de fleste anbefaler. Jeg har bare godord å si om Loomis, selv om mange henger seg opp i lavere garanti enn andre merker.

tørr jeg påstå at Loomis-stenger er noe av det beste (om ikke det beste) på markedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke "nivået", eller dine preferanser. Men la oss ta "Hobbyfisker" som utgangspunkt.

Er det ei stang som stadig blir nevnt, både til ferske og også erfarne fluedengere, så mener jeg det er

Guideline LPXe #5. Gikk akkurat en slik for 1000,- her inne.

Har ikke kastet enormt mye med den, men for meg så virker det som "en typisk femmer", om jeg får lov til å si slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter arnt i Loomis pro4X, er iflg omtale en knallstang, om det er ok med enbente ringer og "litt roligere" stang. 

Om det står #5 eller 6 på stanga er ikke så viktig. På fjellet er det bra med et # 6 snøre.

På mange #5 stenger er ofte #6 line og foretrekke. Kommer ann på klumplengde/tyngde etc. på lina.

På min Fluvius #5 synes jeg det er vel så bra med SA GPX #6 som med Guideline Experience #5. Experience har lengre klump så vil ant kunne holde mer snøre i lufta og kaste lengre med det. Vil tro Guideline LPXe er noe lik Fluvius, er det noen som har testet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i at en #5 stang nok er mest allround til den bruken. Takler mer vind og vil gi deg litt større lengder enn en #4 stang, spesielt på fjellet. Hvis du sjekker med Nordisk har de tilbud på Redington CPX til 1600 nå. Redington er Sage sitt billigmerke, dvs made in china, men alikevel Sage og har livstidsgaranti. Det er gibortpris. Kjenner ikke disse stengene i #5 men har både #7 og #8. De har fått gode omtaler, også på forumet her.

Ellers er stalltipset å høre på anbefalinger fra ringrevene på forumet, og i salgstråden her vil du kunne få strøkne stenger som knapt er brukt (fordi mange har altfor mange stenger) til en rimelig penge.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Til all-round ville jeg valgt et WF #5 med klumplengde på 10-12 meter. Og da helst ikke med for spesielle taperinger. Kort sagt en "normal" WF. Det syns jeg passer i flest situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ofte i slike tråder at man skal teste for å sjekke om stangen passer deg. Er IKKE enig. Det er du som skal tilpasse deg stangen så du får mest mulig ut av egenskapene til hver enkelt. Jeg kjøper stenger til forskjellig bruk. Tips. Ønsker du en hurtig presis stang sage one. Tips 2 dyp m nydelig nedlegg sage circa

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ofte i slike tråder at man skal teste for å sjekke om stangen passer deg. Er IKKE enig. Det er du som skal tilpasse deg stangen så du får mest mulig ut av egenskapene til hver enkelt. Jeg kjøper stenger til forskjellig bruk. Tips. Ønsker du en hurtig presis stang sage one. Tips 2 dyp m nydelig nedlegg sage circa

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Må si jeg ikke skjønner så mye av den. Tror ikke noen gidder å kjøpe en stang som ikke passer sin kasteteknikk bare for å lære seg å kaste annerledes? Kjøp en stang som passer deg, og fisk i vei. Er ikke det enkleste, ofte det beste?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ei stang som du syns er god å kaste med - ei stang som føles god i hånda - ei stang som tiltaler deg utseendemessig. At ei stang skal ha evnen til å presentere "nydelige" nedlegg er tullskriving i mine øyne. Beklager litt krasst svar, men det kommer an på kaster, fortom og ikke minst hva slags snøre du bruker. Vil du ha allroundredskap til alt fra store og små elver, myrvann og fjellsjøer, så gå for klasse fem. Ni fot er fine saker. Den kan du bruke til sjøørret på litt lune dager også, om du vil  :)

edit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...