Gå til innhold

Slettevannselva i Skien, hvilken flue i april??


drajnyrb

Anbefalte innlegg

Tidlig på sesongen når det er lite vaking og lite klekking generelt, så ender jeg ofte med å ty til "go big or go home" varianten.

Rett og slett ei svær saftig flue som vinterkald ørret, rett og slett ikke klarer å motstå.  :P

Daddy longlegs er en klassiker for denne type fiske i mine øyne.

Dette er veldig generelt ment, Slettevannselva er jeg ikke kjent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig på sesongen når det er lite vaking og lite klekking generelt, så ender jeg ofte med å ty til "go big or go home" varianten.

Rett og slett ei svær saftig flue som vinterkald ørret, rett og slett ikke klarer å motstå.  :P

Daddy longlegs er en klassiker for denne type fiske i mine øyne.

Dette er veldig generelt ment, Slettevannselva er jeg ikke kjent med.

He he det hørtes forsøket verdt ut :)

Sterke farger, kan det være noe for å vekke dem fra dvalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiska mye i elve der for en del år siden blant annet pga lett tilgjengelighet og kort kjørevei for en ettermiddagstur.  Etter å ha vært borte fra Fluegruppa noen år pga jobb og diverse andre gjøremål var det med stor glede jeg startet sessongen der igjen i fjor. For meg blir dette en tidligelv.

Noen fluer som har funket greit der oppe tidlig er blant annet Hareørenymfe, både med gullhode og ufortynget rett under overflata i str. 10-14.

Myggpupper og buzzere i str. 14-16 er effektivt på denne tiden mens det ennå fryser litt til i kantene om natta. Har hatt suksess med buzzere med rød og svarte kropper. Quill kropper er også bra.

Skulle du være heldig å få skikkelig varme på formiddagen er det heller ikke usannsynlig at du kan fiske på vakende fisk. Da er også mygg et sikkert valg nå, str. 16-20. Svarte kropper med grizzlyhackel og en liten hvit ving om du er jålete ;D

Ellers har jeg brukt superpuppa i str.14-18 oppi der, synes den kan fungere som litt av hvert.

Ikke så spennende kanskje men funker greit frem mot varmere tider og døgnfluene begynner å lee på seg. Husk de også begynner relativt tidlig oppi der.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålende svar Kjell og Christian!

Som sagt, rimelig grønn, så her var det mye å sette seg inn i!! <<l

Du får si fra om du skulle forville deg opp i elva til søndag eller en annen dag Kjell, hadde vært veldig spennende å se oppi de flueboksene dine for å se hvordan alle de gode forslagene ser ut!

Mygg og Daddys blir i alle fall med opp på søndag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk en tur og kikket for et par uker siden, isen lå i fluesonen unntatt i det bredeste partiet med striere strøm. Sto en kar der ute i elva også. Ivrig! Oppstrøms i markområdet var det åpent for de som interesserer seg for den slags..

Om isen er gått er det store muligheter for jeg tar meg en tur i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
×
×
  • Opprett ny...