Gå til innhold

Vil forby bunntråling


Knut Adolfsen

Anbefalte innlegg

  Selvfølgelig vern er lønnsomt, ikke bare for sportsfiskere og miljø men også for staten. Norge tjener i snitt 4.000kr per kilo villaks som blir fanget. Hvert år blir mange tonn fanget så vi snakker mange millioner kroner. Allikevel jeg har en følelse at staten tar ikke vær på villaksen. En forslag f.e er at sjøørreten kunne vær fredet i Oslofjorden fra November og utover Januar. Det er bare 3 måneder men det kunne gi fisken stor pusterom. Et stort inntekt i Norsk økonomi kommer fra fisk. Mindre fisk er likt mindre penger. For min del som jeg nevnte tidligere handler ikke om penger men om glede å oppleve sjøørretfiske til jeg blir 90 :rolleyes: men fordi jeg vet at for staten det er penger det handler om, ja det lønner seg å verne fjordene og fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står stor respekt av jobben som Knut gjør, tror egentlig ikke alle forstår det.

Jeg er svært nærme å stemme Venstre ved årets valg, miljøet blir bare viktigere og viktigere for min del. Jeg bruker Oslofjorden mer enn de fleste, mitt andre hjem vil jeg påstå. At fjorden forfaller som den ser ut som nå er bare trist. Lurer på hva NJFF tenker? Jeg har en magefølelse av at biotopen er råtten. Inne på det grunne vann er det ikke mye reker og børstemark å se som tidligere år. All småbåthavnene rundt fjorden kan man bare spekulere i hvor mye forurensning de kaster av seg. Når jeg har fått 2-3 hg sjøørret i juli som er så magre at det bare forsterker magefølelsen på lite krepsdyr. Jeg har snorklet inne på grunt vann og vegetasjonen ser ikke bra ut.

Bunnlinja er at det er mange små og store årsaker til at tilstanden er som den er.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobba som vanlig Knut ;D Vi har jo omfattende tjuvfiske i tilegg her hos oss rundt Jeløya bla.Problemet er jo at hverken politi eller fylkesmannen vil ta i saken...dette er jo bare i tilegg til all tråling og faenskap...hva skal man da gjøre? Ta loven i egne hender går jo som kjent til slutt ut over enn selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor det er fornuftig å jobbe for nei til tråling og begrenset garnfiske kun for yrkesfiskere. Da har man lettere oversikt. Det er jo merkelig at ingen slår alarm når fisken er borte. Ikke engang forskerne som ikke finner torskeyngel i vår del av fjorden. Merkelig er det også, etter min mening, når nesten ingen kommenterer mitt innspill om en ren sportsfiskefjord innenfor Drøbak. Går forslaget alt for langt eller syns man det er bedre ikke å gjøre noe for ikke å tape? Det er vi som er mange, og mange av dere er unge og skulle vært sinna og vist at dette finner vi oss ikke i . I stedet stryker man, bevisst eller ubevisst, noen få personer med hårene. Vet dere ikke hva en barrikade er?

Friluftsfjorden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Knut, jeg tror at det er mange av oss som ønsker at den forslag blir gjennomført. Ja vi er mange og dette må vi bruke til vår fordel. Men hvis f.e jeg alene ønsket å treffe fiskeriministeren eller hovedmannen i Oslo skulle jeg ikke få muligheten å se døra til stortinget eller rådhuset engang. Jeg kan ikke steme fordi jeg er ikke Norsk statsborger men jeg har mange forslag når det gjelder Oslofjørden. I den tilfelle så må jeg kjenne noen som har innflytelse til politikene slik at han eller hun kunne ta forslagene videre men jeg sånne kjente har jeg ikke så eneste muligheten er gjennom forumet. Hvis folk er interesserte så kunne jeg dele de forslagene med dere.

M.v.h : Anastasios Papadopoulos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Med glede Nils. Selvfølgelig det kan hendte at noen er uenige men dette er mitt synspunkt ang. Oslofjørden og jeg synes at dette kunne virkelig hjelpe marine liv å blomstre igjen.

1. Totalt forbudt for bunntrolling og garnfiske i Oslofjørden. Alt liv i havet er avhengi av næring. Med å ødelegge næringsrike områder så forsvinner for det første lopper, reker og andre små byttedyr og som følge små fisk har ikke mat så større fisk må til slutt søke nye områder eller dø. I tillegg trolling dreper alle yngler fra mange arter som resulterer at mange fiskearter sliter med å overleve.

2. Sjøørretfredning fra første oktober til tredevte mars. (Bare i indre Oslofjord). Jeg synes at det er viktig å la fisken være i fred under gytingsperiode men også i de vanskelige kalde vintermåneder. Når bestanden er så redusert vi må sørge at fisken får ikke flere utfordringer en de han allerede har( gyting, kulda, saltvann o.s.v.)

3. Fiskekort til saltvannsfiske. Jeg mener at å betale en sum f.e 500kr for en årskort er ikke så tragisk. Det er en ekstra inntekt for kommune eller ofa som de kunne bruke for diverse kultiverings prosjekter i Oslofjorden men samtidig det kunne skaffe noen arbeidsplasser for voktere som kan sjekke rund fjorden tett i de mest populære områder og forsikre at alle de som fisker følger reglene

4. Ikke tillatelse å ta med seg mer en 2 kilos fisk per person eller 1 individ som er større en 2 kilos. Det er ikke vits å ta 5 eller 10 sjøørret hjemme. 1 fisk kan gi liv til 2000 så hvorfor ikke å begrense mest mulig antall fisk som drepes? Jeg har sett enkelte som haddet til å med 13 fisk drept.

De var noen ideer jeg haddet lyst til å dele med dere. Beklager min begrenset kunnskap på Norsk   :rolleyes: Jeg gleder meg til å høre hva dere mener.

M.v.h. Anastasios Papadopoulos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fredningstider på sjøørret i oslofjorden kan kanskje virke mot sin hensikt. Tror det er en god del sportsfiskere som har avdekket mange ulovlige garn gjennom årene, som er en langt større trussel mot bestanden av stor sjøørrret en det sportsfiskere er.

Fjerner vi sportsfiskerne fra oslofjorden i vinterhalvåret blir det fritt frem for garnfisket.Dette er kanskje ikke et fullt så stort problem i andre deler i landet, men det er rundt Oslofjorden den største befolkningen befinner seg og følgelig flest "tjuvfiskere" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg. Ulovlige garn er en laaaaaaaangt større trussel for fisken en sportsfiskere. Men det er en selvfølge at hvis nye tiltak skulle innføres da burde Oslofjørden bli voktet av enkelte enten fra ofa eller NJFF eller kommunen. Det eneste som trengs er 2 båter og 4 man. Ulovlige garn settes som regel nær kysten. Det tar ikke langt tid å seile rund Oslofjørden. Ang fredning jeg ser de positive resultater som har gitt i nabølandet Sverige. Rund Strömstad område er det en mye sunnere bestand av SØ en den i Oslofjørden. Men ang. garn igjen så synes jeg at de burde også vær en myyye strengere straff en nå f.e. Å beslagge båten og gi en skikkelig bot som svir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...