Gå til innhold

Beste taperte fortom?


Bjørn Huse

Anbefalte innlegg

Gjest storfemti

1 1/2 time for å lage en fortom? :o

Av kjøpefortommer liker jeg Hends Camou 3.5m og GL Powerstrike + 12' 4x best, men synes Camou'n tåler lite vind før den kollapser. Lager også egne fortommer som egentlig er overlegne de man får kjøpt, men så var det det å lage de igjen da. Der kan latskapen slå fort inn ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trives veldig godt med Heavybutt, og Gl Powerstrike.

Fikk innimellom slagene ifjor testet denne: http://swiftflyfishing.com/collections/stroft-tippet-leaders/products/stroft-gtm-leaders-12ft

Den kom i meningsløs forpakning som tilsier at du ikke kunne ha 3-4 stk i vesten, eller hipppacken for den saks skyld ;D.

Var bare så deilig å rulle ut en fortom uten særlig minne.

Generelt så syntes jeg den funket veldig bra.

Skal prøve den ut mere denne sesongen, da førsteinntrykket var bra <<l

Den kommer i ny, mindre innpakkning nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 1/2 time for å lage en fortom? :o

Av kjøpefortommer liker jeg Hends Camou 3.5m og GL Powerstrike + 12' 4x best, men synes Camou'n tåler lite vind før den kollapser. Lager også egne fortommer som egentlig er overlegne de man får kjøpt, men så var det det å lage de igjen da. Der kan latskapen slå fort inn ;D

Ja Raymond og litt mere også hvis du ikke har treninga,men denne varer godt og vel en sesong så lenge du passer på og ha den stompen med 0,25 rett etter flettinga 8).Latskap den kjenner jeg godt til og har prøvd det meste på markedet men ikke noe jeg har prøvd kan sammenlignes da særlig det med minne,derfor syns jeg det er greit og bruke litt av tiden føre sesong start til det , akkurat som fluebindinga :D.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang butt-del og kort tapering funker til det meste. Hvis det ikke stemmer helt saa kapper og skjoeter jeg. Kort butt og lang tapering etterfulgt av lang spiss vil vaere ekstremt problematisk aa slaa over. Ofte er det greiest aa skjoete i butt-delen for aa faa lenger fortom. Spissen kappes alltid litt og skjoetes paa ny.

Tror den vanligste feilen folk gjoer (av de som ikke faar det til) er aa skjoete paa lang spiss paa en ferdig tapert fortom. Har de et saakalt "presentasjonssnoere" i tillegg (= lang fronttapering) saa blir det ikke mye kos. Da blir forholdet helt feil. 40-30-30 fungerer som regel greit til det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aller beste taperte fortomen fletter du selv,tar meg ca 1,5 t fra start til mål.

Dette trenger du,3stk tomme trådruller:3 stk trådholdere helst like,fortomsmatr eks Stroft 0,16,bindestikke,tape,superlim,nål med et stort øye og en løkke .

Sånn gjør du:Klipp 3 stk ledere av stroften på 3,5meter,1 på 2,72m,1 på 2,48m og 1 på 2 meter.Ta en leder på 3,5m og en av de kortere og legg dem så de er like lange i den ene enden  og knyt de sammme der den korte slutter oppe på den lange,når det er gjort sitter du igjen med 3 hoved ledere .Ta nå en av dem og rull opp på en av trådrullene,du begynner med den enden som det bare er en og fest den godt med en tapebit,da skaL du ende op med to  som du trer igjenom på trådholderen,da har du alstå 3 trådholdere med to leder ut av hver,trekk de godt ut av trådholderen og knyt de 6 lederene sammen med en vanlig knute.Fest så knute i kjeften på bindestikka og begynn å flett,det er en stor fordel og legge noe tungt på stikkefoten for å få stikka til å stå rolig,pass også på at du strammer godt og gjevnt til under fletteprossesen så du ser at ikke får løse flettinger,en liten dråpe superlim ca hver halvmeter hjelper.FLETT I VEI! Langt om lenge når du enden på tråd spolene,en liten dråpe lim då hjelper så ikke flettinga blir løs i enden,NÅ HAR DU EN TAPERT FORTOM PÅ CA 10",løsne så de 3 endene fra trådspolene og bind så inn en stump ca 30cm med 0,22-0,25mm,derifra og ut gjør du etter eget ønske.

I andre enden bruker jeg løkke,syns det er greit.Løsne knuta fra stikkekjeften legg en dråpe superlim opp til knuta og klipp den vekk,da går ikke flettinga opp.På løkka klipper jeg bort så jeg har igjen 5-6cm,tre de 6 ledera igjenom nåløyet og stikk nåla opp og igjennom veggen helt øverst i løkka,dra så nål og ledere igjenomm så du får løsnet nåla,nå blir løkka litt rufsete men det danderer du til igjen ved å strekke løkkebite litt,klipp til de 6 lederea så de blir like lange å dra dem tilbake så vidt inn i løkka igjen og nest med superlim,i andre ender av løkka der fortom går inn bruker jeg også super lim sammtidig som jeg bruker bindetråd får å få en smut overgang mellom fortom og løkke.Løkke test er nok greit og gjør så du ikke får en overaskelse når storfisken tar,tre løkka over en kulepenn og ta godt tak i fortom og trekk godt til,består den testen så er den ferdig.Ta og strekk den ut en gang eller to for å få ut det lille som er av minnner sammtidig vil det slå deg hvor elastisk den er,en skikkelig støtdemper Du har nå den beste taperte fortommen som er og oppdrive ;D.Smøres etter behov og ønske.

Kjell

Hei. Tenkte jeg skulle teste dette, men jeg skjønner ikke helt "bruksanvisninga".. Om du kjell, eller noen andre kunne prøve å lage en "for dummies" til denne metoden.

Mvh erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...