Gå til innhold

De jævla vannløperne


Anbefalte innlegg

Det er formiddag. Været er intet mindre enn strålende, og jeg har fri. Blir en dag ved elva det!

Når jeg kommer fram til elva er det vindstille og fint. Litt tidlig på dagen er det ennå, så jeg forventer ikke all verdens til aktivitet i vannet. Kan prøve en ny line mens jeg venter på at det skal ta seg opp.

Så ser jeg at det faktisk ikke mangler med aktivitet på vannet. Det myldrer! Hele hølen jeg sitter med er dekt med vannløpere! Av erfaring vet jeg jo at fisken ikke er interessert i dem, men jeg klarer ikke for mitt bare liv å forstå hvorfor! De voksne individene er i klart mindretall i dag. Flest er det av typen som svømmer omkring i nymfetempo med to lange armer. De er over alt, og sammenlignet med døgnfluenymfene jeg ser i vannkanten ser de ikke ut til å være vanskeligere å få tak i. Så hvorfor koker ikke vannet av fisk??? Smaker de vondt?? Vondere enn veps og andre ubarmhjertige skapninger som går ned på høykant?

Dette er ikke et nytt spørsmål, men jeg har ennå til gode å se så mye som en god teori som kan forklare fenomenet, så i håp om at en eller annen får en lys ide spør jeg igjen; hvorfor spiser ikke fisken de jævla vannløperne?

Edit: etter å ha lest en annen tråd ser jeg at det jeg trodde var et annet stadie av vannløper nok er en vannkalv. Dem er det i hvert fall helt vilt mange av, så spørsmålet omfatter dermed både de jævla vannløperne og de jævla vannkalvene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gerridae smaker antagelig dritt, eller er giftige som noen har trukket frem (utvikler cyanid, ifølge Staffan). Har hørt at ørreten visstnok spiser dem fra tid til annen, men jeg har aldri sett det. Kjøper ikke forklaringer om at de oppholder seg for nærme land etc. Har sett dem spole over blanke vannflater uten så mye som et vak. Dessuten går ørret often kloss i land og spiser mye andre greier som biller, veps, maur, stankelbein etc. Mysteriet er inntil videre uløst, slik jeg ser det. Gifthypotesen er den jeg forholder meg til, men et vitenskapelig dokumentert svar hadde vært ok. Må jo vite hva vi driver med!  ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje finner vi svaret her:

Predators [edit]

Gerrids, or water striders, are preyed upon largely by birds and some fish. Petrels, terns, and some marine fish prey on Halobates.[9] Fish do not appear to be the main predators of water striders, but will in cases of starvation. Scent gland secretions from the thorax are responsible for repelling fish from eating them.[12] Gerrids are largely hunted by birds of a wide range of species dependent on habitat. Some water striders are hunted by frogs, but they are not their main food source.[12] Water striders are also sometimes hunted by each other. Water strider cannibalism involves mainly hunting nymphs for mating territory and sometimes for food.[9] To escape predators, water striders will either fly away to a neighboring pond or dive under water. This avoidance of predation aids the dispersal process and thus spread of a species over a larger area of land. As species encounter new areas of land, they must learn to adapt to new environments. There are so many species of water strider partially as a result of this dispersion and adaptation over time.[13]

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gerrids, or water striders, are preyed upon largely by birds and some fish. Petrels, terns, and some marine fish prey on Halobates.[9] Fish do not appear to be the main predators of water striders, but will in cases of starvation. Scent gland secretions from the thorax are responsible for repelling fish from eating them

Se det, da har vi i hvert fall noe mer håndfast. Hypotesen er nå altså: "Ekle magesekreter faller ikke ørreten særlig i smak".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...