Gå til innhold

Problemer med bilder av solen...


IvarW

Anbefalte innlegg

Hvorfor kommer det alltid sånne røde sirkler rundt solen når jeg tar bilder av den ???

Eksempel under.

Hei, Ivar.

Det kommer av at reflektert lys treffer bildesensoren. Et objektiv består av mange linseelementer, og når lyset slår tilbake fra ett av disse og mot sensoren, så blir det såkalt flare eller, som her, den enda kraftigere versjonen, ghosting på godt norsk  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, takk for svar. Er det noe jeg kan gjøre for at det ikke skal komme "ghosting" ???

Ja  :)

Den billige versjonen av svaret er å bruke solblender for å forhindre strølys, samt ikke ta bilde direkte mot sola.

Den dyre versjonen er å kjøpe (ofte svært dyre) objektiver som ikke har flare/ghosting. Proffobjektivet Nikon 24-70 f/2,8 er et objektiv som er kjent for å klare å kontrollere dette temmelig bra.

André  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si jeg er bare 13 år og amatør fotograf så objektiv og sånne dingser er noe jeg må lese meg opp på :D  Bildet er tatt med iphone ;D ;D Jeg synes det å ta bilder og filme er kjempe gøy og jeg prøver å lære mest mulig for å ha det mest mulig gøy med det, for foto er dritgøy <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si jeg er bare 13 år og amatør fotograf så objektiv og sånne dingser er noe jeg må lese meg opp på :D  Bildet er tatt med iphone ;D ;D Jeg synes det å ta bilder og filme er kjempe gøy og jeg prøver å lære mest mulig for å ha det mest mulig gøy med det, for foto er dritgøy <<l

13 år? Da har du mye tid på å bli skikkelig flink!

Mobil bilder er sjeldent noe å skryte av :-D

Tight lines

Igor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kommer det alltid sånne røde sirkler rundt solen når jeg tar bilder av den ???

Dette er som nevnt tidligere "lens flare" - refleksjoner i frontglass/linsene et objektiv er bygd opp av.

All optikk vil gi noe flare / gjenskinn i direkte motlys.  Størrelse, form og kvalitet påvirker mengden av gjenskinn og i mange tilfeller gir det en pen tilleggseffekt  :D (men ikke alltid selvfølgelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...