Gå til innhold

Fluvius 4m


Tom Aage Aarnes

Anbefalte innlegg

Hei igjen. Har gått og trippa i noen dager på ny stang og nymph w snelle samt 4cast line. Stor forventninger da jeg reiste ut til govannet i går. Men fy faen, har ikke hatt slike problemer siden jeg begynte med galskapen for tre år siden. Flua hekta seg så og si hver jævla gang mens det var masse vak på døgniser rundt båten. Jævlig uvant stang, er vant til en X1 #6 fra før og synes foreløpig Fluviusen er seig og treig.... Den totale følelsen av håpløshet, men stanga skal få flere sjanser. Bomma totalt på timing og griseromper konstant.... HJELP! Førstehjelp? ??? ???

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fraskriver herved alle holdepunkter til virkeligheten i det jeg skal si, frastår fra bruk av vitenskap og snakker bare fra egne erfaringer og oppfatninger som den ydmyke fluefiskeren jeg er.

Tenkte jeg skulle dele mine erfaringer fra da jeg byttet stang for første gang. Jeg startet mitt fluefiske med en fryktelig stiv stang, og byttet fra denne til en Fario #4 og en Fluvius 5M. Jeg merket med en gang at jeg plutselig ikke kunne kaste slik som jeg tidligere hadde gjort, og at det ble mye floker og griserumper. I ettertid har jeg igjen byttet farioen til en Winston GVX og merket da dette igjen. Heldigvis gikk dette rimelig fort over (selv om jeg til tider både lager fryktelige griserumper og sinnsyke floker som bare hører hjemme i Farmors strikkekurv). Jeg diskuterte dette med fiskekompisen min da jeg kjøpte GVXen, og har ved hjelp av synsing fra begge to funnet ut at VI TROR at noen stenger er mer tilgivende i kastestilen enn andre. De holder den "rette linjen" til tuppen bedre selv om bunndelene har avvik fra "den perfekte" bevegelse. Derfor tvinger noen stenger deg til å kaste mer "riktig". Kanskje noen kan bekrefte eller avkrefte dette? (Nå skulle Tom Syversen vært en del av tråden!)

Uansett! Det jeg har merket er at stangbytte, griserumper og floker på grunn av "en stang som er mindre tilgivende" har gjort meg til en bedre fluekaster. Da fordi jeg MÅ føre stanger riktig for å unngå grisene og rumpene.

Som digresjon kan jeg melde at det å fiske med 2 og 3 fluer har hjulpet meg på lik linje til å bli en bedre kaster. Tror jeg!

Gi det litt tid, kast mye, fang mye fisk, kos deg, og prøv å finne den kastestilen som hjelper deg å ikke få griserumper eller floker. Bli kjent med stangen! Du ender nok opp som en bedre kaster, og fanger kanskje mer fisk etter det.

Du har kjøpt en fantastisk god stang, som jeg ikke ville tenkt på å bytte ut.

Istedet siterer jeg Jedi-master Yoda:

“Feel the force!”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg nok Fredrik har helt rett, uten at jeg er noen ekspert på området. Har selv opplevd stor forskjell på ulike stenger, som igjen trengs tilpasning.

Litt off-topic, men du får heller si ifra hvis du skal selge "møkka" :P Jeg er nemlig på utkikk etter nøyaktig samme stang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Ro ned tempoet og mindre kraftbruk som Fredrik sier, alfa og omega på mykere stenger. Myk jevn start, ikke rykk og lange aksellerende dobbeltrekk. Se for deg malerkosten til Dr. Fismen og prøv å kast maling på veggen, det er om du har sett filmen that is..

Prøv å kaste så rolig som overhodet mulig med 10-12m line ute til buktene er greie nok, lina skal nesten kollapse i bakken, så øk tempoet litt til du føler alt sitter. På lengre lengder øk arbeidsvei og sørg for at tuppen er i en rett linje. Nå er ikke 4M av de mykeste stengene, men i forhold til X1, er den myk nok ;D

Derimot er 904M en av de bedre stengene på markedet, knallgod! <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluvius 4M er ei FISKESTANG slik fiskestenger SKAL være for meg. En av de beste stengene jeg har.

Gode kastere håndterer alle stang aksjoner, det er mitt inntrykk. Det betyr ikke nødvendigvis at de liker alle stenger. Å velge et snøre som passer stanga er også viktig. Det gjelder uansett kasteferdigheter.

Øvelse gjer meister, det gjelder ikke minst i fluefiskeverden!

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom; Du har fått mange gode råd, og de sier alt helt riktig...den stangen er bare helt nyyydelig, ikke seig og treig i det hele tatt, faktisk mye futt og fart i.

Ta det rolig..men den der tåler all verden av kraftbruk..bare det er noenlunde jevnhet/timing.

Mao som de fleste stenger, bare denne er blant de "enkleste"..virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom; Du har fått mange gode råd, og de sier alt helt riktig...den stangen er bare helt nyyydelig, ikke seig og treig i det hele tatt, faktisk mye futt og fart i.

Ta det rolig..men den der tåler all verden av kraftbruk..bare det er noenlunde jevnhet/timing.

Mao som de fleste stenger, bare denne er blant de "enkleste"..virkelig.

Skal sies at jeg satt i en liten båt på 8 fot med en femåring og ei bikkje da jeg prøvde stanga. Har prøvd den på plenen bak høgskolen i Bø (jobber der) nå, og følte at alt stemte mye bedre! Nå fikk jeg trua igjen <<l Takk for svar folkens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom; Du har fått mange gode råd, og de sier alt helt riktig...den stangen er bare helt nyyydelig, ikke seig og treig i det hele tatt, faktisk mye futt og fart i.

Ta det rolig..men den der tåler all verden av kraftbruk..bare det er noenlunde jevnhet/timing.

Mao som de fleste stenger, bare denne er blant de "enkleste"..virkelig.

Skal sies at jeg satt i en liten båt på 8 fot med en femåring og ei bikkje da jeg prøvde stanga. Har prøvd den på plenen bak høgskolen i Bø (jobber der) nå, og følte at alt stemte mye bedre! Nå fikk jeg trua igjen <<l Takk for svar folkens

Hehehe, ikke heeeelt optimale testforhold vil jeg tro ...

;D

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom; Du har fått mange gode råd, og de sier alt helt riktig...den stangen er bare helt nyyydelig, ikke seig og treig i det hele tatt, faktisk mye futt og fart i.

Ta det rolig..men den der tåler all verden av kraftbruk..bare det er noenlunde jevnhet/timing.

Mao som de fleste stenger, bare denne er blant de "enkleste"..virkelig.

Skal sies at jeg satt i en liten båt på 8 fot med en femåring og ei bikkje da jeg prøvde stanga. Har prøvd den på plenen bak høgskolen i Bø (jobber der) nå, og følte at alt stemte mye bedre! Nå fikk jeg trua igjen <<l Takk for svar folkens

Det er sant. Lett ustødig båt som vrir seg før en får kasta, bikkje som tråkker i lina og en femåring som er over snittet utålmodig... Har jeg forstått riktig at du holder til på Ulefoss?

Hehehe, ikke heeeelt optimale testforhold vil jeg tro ...

;D

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, bor på Ulefoss og har samme lidenskap som deg!

Fluvius 4M er sammen med 5M en del av grunnutrustningen. For meg fungerer disse stengene godt sammen med Eikre's Evolo og Mickes MKB liner. Ta kontakt hvis du vil prøve disse. Bø elva er litt stor nå, men ikke umulig.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, bor på Ulefoss og har samme lidenskap som deg!

Fluvius 4M er sammen med 5M en del av grunnutrustningen. For meg fungerer disse stengene godt sammen med Eikre's Evolo og Mickes MKB liner. Ta kontakt hvis du vil prøve disse. Bø elva er litt stor nå, men ikke umulig.

:)

bjorni

Strøkent. Takk for tilbudet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...