Gå til innhold

Fortom synker, drar med seg fluesnøre og flue


Pota

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bruker Mirage Fortom og kobler til Trilene Fluorcarbon når det trengs. Fortommen er ca 1 - 1,5 x stanglende.

Problemet er også at den drar med seg 1 - 1,5 meter av fluesnøret i tillegg ( SA Trout ), flua dupper også under vann i noen tilfeller. Selv etter en runde med Super Dip.

Kan det være et tips å kjøpe fett eller gel til å smøre på fortomen og deler av fluesnøret? og eller vurdere Mono sene?

Hilsen

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mirage fortommen er i fluorcarbon. Fluorcarbon synker, til tider ganske så raskt, og vil kunne trekke flua under. Av den grunn bruker jeg ikke fluorkarbonfortommer på stille vann eller i stilleflytende elver. Noen ganger kan jeg bruke spiss av fluor. Fluorfortommer trekker også snøret ned. Om snøret er litt gammelt vil i tillegg tuppen kunne synke litt, uavhengig av hvilken fortom du bruker.

Fortommer i ren fluor bruker jeg i praksis kun i sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg lærte også dette på feil måte. Bruk mono fortom, og fluarcarbon eller mono spiss.  Tørrfluefiske med FC er nærmest umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Flere gode, men jeg kjøpte Camou for etpar dager siden basert på god omtale, og den innfridde virkelig.

Ingen andre fortommer jeg har hatt slår flua så fint og effektivt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Flere gode, men jeg kjøpte Camou for etpar dager siden basert på god omtale, og den innfridde virkelig.

Ingen andre fortommer jeg har hatt slår flua så fint og effektivt over.

Der er vi faktisk enige om noe Fredrik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg bruker Mirage Fortom og kobler til Trilene Fluorcarbon når det trengs. Fortommen er ca 1 - 1,5 x stanglende.

Problemet er også at den drar med seg 1 - 1,5 meter av fluesnøret i tillegg ( SA Trout ), flua dupper også under vann i noen tilfeller. Selv etter en runde med Super Dip.

Kan det være et tips å kjøpe fett eller gel til å smøre på fortomen og deler av fluesnøret? og eller vurdere Mono sene?

Hilsen

Thomas

På tross av rådene du får her så ha det litt i bakhodet at dette kan til tider være veldig effektivt.

Bare flua som ligger over,mens fortommen ligger under.Det krever så klart mer av flua.

En Daddy Long Leg i en sånn situasjon fisker som bare det.Pass på å forsegle enden av

fluesnøret slik at ikke kjernen trekker vann og gjør det ennå vanskeligere.

Du må ikke trekke i lina for da sender du flua under,men den perioden flua fremdeles

er er på overflaten,mens fortommer er under kan til tider gi deg et fantastisk fiske. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Flere gode, men jeg kjøpte Camou for etpar dager siden basert på god omtale, og den innfridde virkelig.

Ingen andre fortommer jeg har hatt slår flua så fint og effektivt over.

Der er vi faktisk enige om noe Fredrik :)

Så bra !  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål til  :)

Når jeg bruker tapert fortom som starter på 0,24 og har en 0,07 tip. Skal jeg da skjøte på tippen med 0,07 eller tykkere?

En tapert fortom som starter på 0,24 og har en tipp på 0,07. Dette er en veldig tynn og uvanlig fortom forutsatt at de tallene du oppgir er i millimeter.  ???

Jeg mistenker derimot at de tallene du oppgir er i tommer og at du mangler en null ekstra. Kan det stemme? 0,024 inch er 0.60 millimeter og 0,007 inch er 0,17 millimeter også kalt 4X. Dette er en fortom med kraftig buttdel (den delen av fortommen som er nærmest fluesnøret), som vil slå over de største fluene. En spiss på 0,17 millimeter er nokså vanlig til ørretfiske.

Skal du forlenge denne fortommen i den tynne enden, bruker du samme tykkelse eller tynnere. En fortom blir alltid tynnere jo nærmerer du kommer flua. Unntaket er når man bruker stålwire eller tilsvrende for å unngå at de skarpe tennene til enkelte rovfisk (gjedde) kutter fortommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...