Gå til innhold

Automatisk oppbåsbar vest


Eirik Kittelsen

Anbefalte innlegg

Tengte bare jeg skulle innformere litt om disse auto vestene.Vi bruker de masse her ute i nordsjøen å de er glimrende. Men om du skulle gå til anskaffelse ,vær da helt sikker på at den vil blåse seg opp automatisk i ferskvann . De fleste funker kunn i saltvann da de har en tablett som løser seg opp.De vi har her ute funker kun i sjøen å kan derfor fint vaskes i ferskvann å de blåser seg ikke opp om du skulle komme ut for regn!

 

Bare en liten safety alert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du nok feil Eirik! Det samme personlige sikkerhetsutstyret som brukes i Nordsjøen er også klassifisert til bruk i ferskvann (og fungerer likegodt i basseng med klorvann og oljetilblandet vann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utløsermekanismen er en cellulosetablett som løser seg opp i vann. Tabletten sperrer en "utløser"/ fjær i å punktere patronen.

Kan så langt ikke finne noe informasjon om at dette kun gjelder salt vann.

 

Da må det i i alle fall være en megatabbe hvis mann selger slike vester og de ikke fungerer i feskvann ...med tanke på hvor lite informasjon det er å finne om dette.(også på vesten min)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vestene vi har aktiveres ikke i rent fersk vann . Men det jeg skal gjøre er å sende en e-mail til helly hansen å få informasjon av de på modellene som er i handel i butikkene i dag!

Resultatet skal jeg påste på forumet.

Anton: Det er rett at det et en hydrostat utløser på vestene i tillegg , men da er det vel ofte litt for sent når du har sunket , annet enn at vedkommende blir funnet.

 

Nå er det heller ikke umulig at det er forskjellige " tabletter" på markedet .

Som sagt så skal jeg sjekke dette nøye å poste resultatet her !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei å vær hilset godtfolk!

 

Jeg mottok i dag svar på e-mail som jeg sendte til Helly hansen å deres auto vester fungerer både i fersk å i saltvann. :D:D

Den salttabletten som de bruker utvider seg ved væske kontakt ( etter osmose prinsippet) å som da aktiverer utløseren.

Annen info var at om vesten pakkes i plast eller liknende kan damp som avgis til luften i posen over litt tid være nok til å utløse vesten.

 

Vel , jeg er da glad for at jeg tok feil i denne saken . :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annen info var at om vesten pakkes i plast eller liknende kan damp som avgis til luften i posen over litt tid være nok til å utløse vesten.

 

 

Hva med langvarig opphold under fuktige forhold? F.eks. hvis du camperer i et telt ved en elv i en uke og det regner hele tida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annen info var at om vesten pakkes i plast eller liknende kan damp som avgis til luften i posen over litt tid være nok til å utløse vesten.

 

 

Hva med langvarig opphold under fuktige forhold? F.eks. hvis du camperer i et telt ved en elv i en uke og det regner hele tida?

 

Det kommer vel ann på hvor fuktig du har det i teltet , men om du har ventilene åpne så er det vei ikke noe stort problem skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som tyder på at automatvestene påvirkes av "normal" fuktighet som følge av endringer i barometertrykket, ei heller av regnvær. (forutsatt at vesten bæres og oppbevares vertikalt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...