Gå til innhold

Devil bug i forskejellige farger


Jan Erik Lund

Anbefalte innlegg

Den flua der har jeg vært nysgjerring på lenge. Men har ikke prøvd den mye, så den først i boken til Gary Borger. Fisker den så bra som han skal ha det til?

 

For meg er dette såpass langt unna en vårflue at jeg mister trua på'n før jeg får begynt å kaste. Var forresten en annen kar som fant opp den flua og den heter egentlig Cooper Bug.

 

Noen som har en solskinnshistorie med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den flua der har jeg vært nysgjerring på lenge. Men har ikke prøvd den mye' date=' så den først i boken til Gary Borger. Fisker den så bra som han skal ha det til?

 

For meg er dette såpass langt unna en vårflue at jeg mister trua på'n før jeg får begynt å kaste. Var forresten en annen kar som fant opp den flua og den heter egentlig Cooper Bug.

 

Noen som har en solskinnshistorie med denne?[/quote']

 

Faktisk så har jeg ikke prøvd den selv ennå, men kjenner til de som kun sverger til denne under vårflueklekkinger i Rena som har tatt stooooor ørret på den, og de vil ikke bytte den ut med noe annet ;) Ser frem til å prøve den selv til sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bant faktisk en haug av disse for ca. 13-14 år siden, etter å ha skaffet meg boka til Gary Borger, og kan faktisk huske én fiskedag da dagens eneste fisk ble tatt på en slik "devil bug" (med rød kropp :shock: ). -Så hadde jeg flere turer der den IKKE fungerte, så jeg "disset" hele mønsteret.. laugh.png' alt=':lol:'>

 

For meg er dette en typisk "siluette-flue". Ligner ikke grisen for oss fiskere ovenifra, men gir nok et giftig inntrykk undenifra under riktige forhold...

 

Jeg kjenner noen som fortsatt sverger til mønsteret, men jeg får meg liksom ikke til å sette den på snøret lenger. Den er jo så stygg!!! Får vel kanskje gi den en sjanse igjen snart... Det er jo egentlig fisken som skal velge flue - ikke jeg! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intet vondt sagt om griser, men jeg synes ikke den ligner dem :D Ikke de grisene jeg har sett ihvertfall. Devil Bug er nok en flue som skaper litt problemer i hodet på en purist innenfor imitasjonsfluefiske, men det er etter min mening ganske ubegrunnet. Problemet oppstår ofte i det øyeblikket en flue kan imitere mer enn en ting ;). Personlig tror jeg nok dette er tilfelle langt oftere enn vi tror. Som en "klekker" er flua en imitasjon der haletusten er puppeskallet og hodetusten er det ferdige insektet på vei ut.

 

Imitasjon handler i mitt hode like mye om presentasjon, som at flua ser identisk ut til det levende insektet den er ment å skulle imitere. Spørsmålet blir også litt om det er vi eller fisken som skal synes den ligner ;)

 

Devil Bug er en utrolig effektiv flue under gitte forhold. Feks under vårflue "klekkinger" med overflatesvømmende vårfluepupper. den ligger relativt dypt i vannet og er derfor lett synlig også i de mer strie elvepartiene.

 

Jeg binder den med polygarn i stedet for hjortehår og synes det fungerer best. Etter min oppfatning er denne flua i noen ulike farger og størrelser, et must i flueboksen.

 

Mvh

RjF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...