Gå til innhold

Er det slutt på sesongen?


rbk01

Anbefalte innlegg

Etter et par mislykkede dager på Hardangervidda, hvor vinden feide bort to dager med fiske og manglende klekkinger og vak, lurer jeg på om varmen og det gode været har ført til at sesongen alt er over? Til tross for optimale værforhold på onsdag, var det knapt vak å se i et vann som det ellers ville sprutet av. Snakket med flere på båten fra Mårbu som kunne fortelle om dårlig fiske og dårlig med vak også i områdene rundt Geitvassdalen siste uka. Dette i sterk kontrast til hva jeg opplevde to uker tidligere lengre vest på vidda med stor aktivitet og "sulten" fisk.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fisken hadde så stor og lett tilgang på mat under overflaten da du var der at dem ikke trengte og ty til overflaten for mat? Kan ha vært en fest der likevel, prøvde du noe annet enn tørt, f.eks nymfer eller streamer? Varmen er ett "problem" i marka akkurat nå også, ørreten er ikke så glad i høy vanntemp. Har vært ett par turer i Glomma i det siste og også her har det vært overraskende stille på tross av at vårfluer og vannstand burde tilsi noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får pakke sakene dine å flytte ned hit til Akershus, her er sesongen straks i ferd med å snu seg opp igjen etter varmen og vårfluer, slappe daddys og myggfiske står for tur i marka. Etter det fisker vi harr i Glomma og blank aure i sjøen frem til kulda er her. Mange fine dager i vente. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

August er vanligvis den dårligste perioden i sesongen for fluefiske der jeg ferdes . . . Insektlivet er labert, vannet er lunkent (ihvertfall etter en slik varmeperiode vi har hatt på østlandet nå), og det er kun korte perioder på døgnet hvor det er litt aktivitet.

Tar seg vanligvis litt opp igjen i september, om forholdene er gode  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjøl hatt litt merkelige opplevelser i fjellvann på Vestlandet i det siste. 12 grader i vannet, brukbart med vårfluer og stankelbein, men vakingen starta ikke før på kvelden i 9- tida da vinden ga seg og vannet lå som speil. Da lå det nesten insektgrøt langs land, men kun noen forsiktige vak å se ute på vannet. Her er det altså store mengder mat, men fisken bryr seg ikke. Eller har ikke skjønt det. Vanna ligger på 1200 meter og er generelt klare og næringsfattige, så denne maten burde være kjærkommen.

En fruktbonde i Hardanger jeg snakka med i går mente plommene og eplene lå 4 uker bak skjema. Det er lite insekter å se på Vestlandet der jeg bor, bortsett ifra en og annen plagsom klegg. Er sesongen over? Eller har den ikke kommet i gang? Blir visst aldri helt klok på vær og klima!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seinsommer kan vera litt slapt, fisken ser ut til å verta meir kresen og vanskelig. Ut over august kjem imidlertid intense flygemaursverminger av eitermaur, i tillegg til seine augustkvelder med masse store vårfluer. I. Elvene trekk det opp ein god del fisk som gjer elve og bekkefiske svært underholdande. Så kjem det solfylte haustdagar med stillevatn og fisk som plukker fjærmygg på grunna til isen kjem. Forhåpentlegvis eit par månader att av sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Sesongen er ikke ferdig, den har ikke begynt ennå :)

Ja vel, forklar.

Jens

Det er alltid før fiskesesong:) optimistisk betrakning. Men litt seriøst :) utover i august tar fisket seg kraftig opp igjen, både i elver og vann. Fjellfiske og fiske i andre deler av landet kan bære på sitt beste nå. Drammenselva har vært tidvis god i det siste. Samme med øvre deler av Glomma og Gudbrandsdalslågen. Laksefisket kan også være meget godt nå enkelte plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig og høre at sesongen er over for dere purister. Dere bør vel finne dere en tilleggshobby når fiskesesongen er over allt.  ;D

Er egentlig ikke purist heller. Man står jo der på seinvinteren og våren og dæljer etter sjøøretten mens man venter på de første vakene. Da er det så trist å måtte vende tilbake til denne mer eller mindre kastinga på måfå.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøl  er jeg så fiskesugen hele tia at om det ikke vaker så driter jeg i det. Lukker man øya og fisker blindt, så kan det bli kjedelig. Sjekk kart, finn grunner og kanter, spott etter fisk og smyg deg rundt er også et kult fiske. Har over lenger tid observert at mange må ha fisk som viser seg for de har problemer med og lese elver og vann hvor fisken har sitt opphold !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begriper ikke at sesongen skal være over. Her er det vårfluebonanza nå.. Slett ikke for varmt i vannet på de riktige stedene. Etter en kanonregndag for to dager siden med dertil påfølgende dag med cognacfarvet elvevann ble det puffet igang en relativt svært hyggelig rhodaniklekking. Dagen etter i sola klekket det bra mengder bitte bitte små grønne baetiser.. Fisken spiste godt begge dagene.

Utover nå svermer det småmaur. Jeg gleder meg allerede til avslappende høstfiske med nye myggklekkinger. I vannene rundt hytta svermer det jevnt og trutt med små cloenum døgnfluer i godværsdager til godt ut i oktober. Gjeldfisken er kjempeaktiv.

Forige kvelden hadde jeg meget bra tørrfluefiske med små vårfluer. I morgen er det meldt varm vind. Da skal jeg innta robåten på høtta og fiske under bølgene.. Gleder meg. Korte fiskeøkter og mye kos. Min fiskesesong starter i slutten av april og er ikke ferdig før isen legger seg. I fjor var det i midten av november.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med siste taler :) måneder igjen...

Sesongen er som regel på sitt dårligste i jan-feb, men så trøkker det i gang igjen med et eller annet... 24/7.

Her et par bilder fra gårdagen, som blei brukt på småvann en god bit inn i (Østmarka)reservatet. Hadde ikke vært innover på nærmere en mnd, grunnet fjell, elvefiske, knott og andre mindre viktige prioriteringer.  Som forventa lite vakaktivitet, labert insektsliv og vaarmt vann. Men om en fjorten dager-tre ukers tid så begynner det å blir brukbart igjen tenker jeg! Dessuten fantes det knapt mygg eller knott. Så fantastisk deilig. Det skal vel den lange tørkeperioden ha takka for...  <<l

9423904951_34b792598c_c.jpg

Fant en stakkar som tok mot til seg å bryte hinna et par ganger, så bittelitt kasting blei det også

9423905129_2facd180f3_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...