Gå til innhold

Siste tørrflueørret 2005.


Gjest vegsu

Anbefalte innlegg

Etter flere dager med mildvær her i sør, måtte jeg bare ha en siste tur før isen legger seg for fult. Etter å ha sett vak dagen før var forventningene skyhøye, og årets siste tørrflueørret skulle tas.

 

Dagen var 13 desember 2005 og det var begynt å legge seg is på vannet der jeg skulle fiske, men etter flere dager med mildvær var det godt og varmt (ca 6-7 grader), og fisken vaket rett som det var. Idag skal årets siste ørret lures til å ta flua tenkte jeg idet jeg rigget til utstyret. Jeg valgte meg ut en ørret som vaket regelmessig innen kastehold. Flua landet mitt i vaket og jeg ventet, ventet og ventet... Ingenting skjedde. Men gav ikke opp, ikke søren om jeg skulle dra hjemover før jeg idet minste hadde hatt kontakt med en ørret. Timene gikk og jeg kjente kulda skikkelig begynte å ta tak i meg. plopp sa det plutselig i nærheten av flua mi, og jeg gjorde tilslag. Men nei. Fisken kom helt uventet og tilslaget kom altfor sent. Der var nok sjansene mine forspilt, tenkte jeg idet jeg kastet ut igjen. ikke før flua igjen hadde tatt vannet bet den på igjen. Der satt den. Jess, tenkte jeg, nå må jeg bare ikke miste den..Det gikk heldigvis bra og årets siste tørrflue ørret lå i håven... :D

 

Fisken veide 250 gram og ble tatt på denne myggklekkeren:

 

http://www.fluefiskesiden.no/fluebindesider/images/hatchingmidge/pquillmidgeliten.jpg

 

Selvom dette ikke var en særlig stor ørret, må jeg si det var utrolig morsomt å ta fisk på tørt i midten av desember. Etter over en måned uten fisk var det deilig å igjen kjenne det rykke i enden av lina laugh.png' alt=':lol:'> Fisken ble selfølgelig satt ut igjen etter fotografering

 

Beklager det dårlige bildet, hadde kun mobben med meg :?

Så til alle sør og vestlendinger: Ut og fisk!!!

post-0-13949845999192_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor selv ytterst i havgapet på en vestlandsøy med et par aurevatn. På søndag var jeg og dama pluss en fiskekompis ute for å sjekke eventuelle gytebekker rundt et vann vi trodde var fisketomt. Hadde også stengene med oss for vi måtte jo uansett prøve oss, gradestokken viste jo 8-9 grader. Tenkte at HVIS der (mot all formoding) var fisk så tok den nok noe under vann, for vi så ikke et eneste insekt på veien bort. - Og da jeg sto der å svingte stanga med Wolly Bugger`en så vakte det. Et stort vak var det også 8) Men innen jeg hadde skiftet til tørrflue viste den seg ikke igjen...

Men til våren... da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken vårflueimitasjon er det du har som avatar vegsu? bindebeskrivelse??

 

Funker bra den vårflua der ja..

 

Mønster

Krok: Standard tørrfluekrok #10-18

Bindetråd: Sort' date=' benecchi

Kropp: Brunt polygarn

Vinger: 2 nakkefjær fra orrhøne

Antenner: Fasanfjær fibre

 

1. Dubb 2/3 av kroppen.

2. Fest inn en vinge på hver side av flua slik at de danner et "telt"

3. Dubb hode/forkropp.

4. Bind inn antennene og avslutt flua

 

Kaller denne Orr caddis pga vingene av orrhøne

 

Sett undenifra:

[img']http://home.no.net/vegsu/images/DSCN1215.JPG[/img]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke lettere å binde inn antennene før en dubber hodet? :)

 

Jo' date=' er vel igrunnen det. Men jeg pleier å binde antennene inn i hodet, ikke bak. Bare en vane jeg har fått meg ;)

 

Liker underlaget som du tar bildene på vegsu! hva er det? en bok?

 

Er en flueboks fra Vogg, skal se om jeg kan finne en link..

 

Edit: Fant den på vogg.no

post-0-13949845999562_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...