Jump to content

Behandle et nytt fluesnøre?

Øyvind S
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har bestilt meg nytt fluesnøre, og ønsker å stelle med dette så det yter best mulig, og varer lengst mulig.

Burde jeg behandle det nye snøret på noe vis? f.eks med smøring? evt noe annet?

Er forøvrig et Eikre Evolo WF, hvis dette skulle være relevant.

Jeg har to Wulff tt-snører som er brukt omtrent like mye. Det ene har jeg stelt pent med, det andre er aldri vasket eller smurt. De er kjøpt på samme tidspunkt og er flere år gamle. Jeg merker absolutt ingen forskjell på glide- eller flyteegenskapene på disse. Har begynt å gi blaffen og lurer på om vi lurer oss selv...

Sent from my HTC One S using Tapatalk 4

Kjøpte meg en aircell line i våres og har smurt den kun en gang. Hadde sikkert ikke trengt det. Smørehyppigheten varierer fra line til line. Wulf tt lina mi har jeg brukt en sesong og er ikke smurt opp den heller.

Man skal vel strengt tatt ikke behøve å måtte behandle en ny line. Da hadde jeg heller kjøpt en annen line..

• 3 weeks later...

Når det kom til behandling tenkt jeg mest for å øke varigheten. Hvis f.eks smøremiddel vil legge et ekstra beskyttende lag utenpå lina

Samtlige av disse "vidundermidlene" slites av igjen etter få kast uansett, så de vil nok ikke forlenge levetiden på snøret ditt.

Smører mine liner når de blir merkbart trå under sesongen, og gjør dem ren med Loon's line cleaner (eller hva det heter) før jeg legger dem bort for vinteren.

Du gjør uansett ikke noe feil med å smøre nye snører før bruk . . . Noen virker å ha litt tørr coating, og da gjør det godt med litt line dressing 

/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Her må jeg poengtere at med å "legge bort snørene for vinteren" mener jeg selvfølgelig snellene og evt ekstraspoler.

Vil nødig bli beskyldt for å være en sånn femikladd som henger opp snørene i kveiler over vinteren 

Her må jeg poengtere at med å "legge bort snørene for vinteren" mener jeg selvfølgelig snellene og evt ekstraspoler.

Vil nødig bli beskyldt for å være en sånn femikladd som henger opp snørene i kveiler over vinteren 

Nei fytti rakkern...