Gå til innhold
  • 0

Polyleader


OB

Spørsmål

Som fersk fluefisker ville jeg i dag prøve å fiske med streamer. Kjøpte derfor polyleader etter å ha lest litt om det på forhånd. Det ble en 8 fots til trout. Det jeg lurer på og ikke helt klarer å finne ut av er hvor mye tupp kan man skjøte på denne? jeg satte på ca 5 fot fluorcarbon 0,21 mm, men det ble litt mye virket det som. Kappa av litt og det funka bedre. Lurer på hvordan andre setter opp dette? Er det dumt å bruke fluorcarbon som flyter på intermediate polyleader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

bruker 3-6 fot 5x på en 12 fot 5x polyleader, det går helt fint. Hvor mye du kan skjøte er litt avhengig av hvor tykke de delene du prøver å skjøte er, For tynn av en av delene gir deg trøbbel. Flourocarbon kan du mudde inn (mudd=synkepasta), men du kan vel kjøpe deg en som synker evt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det høres ut som om du er på rett spor. Hvis du bruker en streamer som kanskje veier litt mer enn en tørrflue eller en liten våtflue, så kan du med fordel gå litt ned i lengde på spissdelen. Prøv (som du sikkert har gjort allerede) med ca 1m FC tippet på polyleaderen. Hvis det fortsatt er vanskelig å kaste, kan du kutte av enda mer. Du kan også prøve å variere kastestil noe, slik at du får mer åpne bukter.

Fluorcarbon er helt topp til streamer, da den synker fortere enn vanlig nylon.

Mvh Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...