Gå til innhold

Mønster til små vårfluer - str 16-18


Torben Berg-Sørensen

Anbefalte innlegg

Hej

Var på fjeldet i 8-900moh i sommer og så mange af disse små sorte-og brune vårfluer. Ørreder foretrak helt sikkert denne størrelse.

Nogen som har et godt mønster, som dækker spececielt disse to - se billede - eller er det bare at få størrelsen korrekt ?! :rolleyes:

Hører også gerne om andres erfaringer med at fiske, når disse små vårfluer er på vandet - de danser mye i ringe  ;D ;D - svært at lave med indtræk af snøra .......

PS for øvrigt imponerende lange antenner/følehorn den sorte vårfluer har !!!

post-1736-13949896532692_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de fluene over her bretter jeg cdc bakover etter noen turn ved krokøyet og klipper av i bakkant thorax slik at thoraxpartiet blir kraftigere enn på F-fly. Da synes jeg flua flyter bedre og lengre og blir mere vårflueaktig enn mygg. Bare teori altså men den fisker bra i mine trakter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muggly Caddis er ett fint mønster som jeg bruker en del selv. Med harelabb i kropp og i front flyter den flua sinnsykt godt. Lager like fluer med cdc i kropp og front også, flyter som dupper i elva. <<l

Men i krok 18 er vel ikke dette ett optimalt mønster, blir fort mye materialer på en såpass liten krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torben, og takk for ypperlige fluer!

Kjenner godt til den situasjonen du beskriver fra mine hjemlige fjelltrakter. Det kan være veldig frusterende: Masse insekter, masse vak, ingen napp.

Sånne raske, bittesmå vårfluer som klekker i massevis på fjellvann og striper rundt som galninger er veldig vriene greier. Fisken blir veldig selektiv, det er 10.000 vårfluer på vannet hele tida, og bevegelsen til insektene, som virker å være den viktigste triggeren, er omtrent umulig å imitere.

Min erfaring etter mye prøving og mye feiling er at det som funker minst dårlig er en liten Rackelhane/CdC Caddis e.l. som fiskes med litegrann bevegelse og mye tålmodighet i det området der det oftest er vak. Da får man en og annen fisk på hvis man står på. Det er svært viktig å ikke begynne å kaste etter vak i hytt og pine (da får man ingenting), men tro på det man gjør, konsentrere seg om et område der det vaker spesielt ofte, og fiske i dette området med en flue som ligner noenlunde på insektene som myldrer på vannflata. Det pleier å kunne gi brukbar uttelling til slutt.

Med andre ord er min erfaring at det er måten man fisker på og ikke fluemønsteret som er det avgjørende under disse klekkingene. Jeg tror de fleste vårflueimitasjoner i noenlunde rett størrelse funker like bra (eller dårlig;).

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torben, og takk for ypperlige fluer!

Kjenner godt til den situasjonen du beskriver fra mine hjemlige fjelltrakter. Det kan være veldig frusterende: Masse insekter, masse vak, ingen napp.

Sånne raske, bittesmå vårfluer som klekker i massevis på fjellvann og striper rundt som galninger er veldig vriene greier. Fisken blir veldig selektiv, det er 10.000 vårfluer på vannet hele tida, og bevegelsen til insektene, som virker å være den viktigste triggeren, er omtrent umulig å imitere.

Min erfaring etter mye prøving og mye feiling er at det som funker minst dårlig er en liten Rackelhane/CdC Caddis e.l. som fiskes med litegrann bevegelse og mye tålmodighet i det området der det oftest er vak. Da får man en og annen fisk på hvis man står på. Det er svært viktig å ikke begynne å kaste etter vak i hytt og pine (da får man ingenting), men tro på det man gjør, konsentrere seg om et område der det vaker spesielt ofte, og fiske i dette området med en flue som ligner noenlunde på insektene som myldrer på vannflata. Det pleier å kunne gi brukbar uttelling til slutt.

Med andre ord er min erfaring at det er måten man fisker på og ikke fluemønsteret som er det avgjørende under disse klekkingene. Jeg tror de fleste vårflueimitasjoner i noenlunde rett størrelse funker like bra (eller dårlig;).

Håvard

Tror at du har helt ret Håvard - tålmodighed og ret størrelse er nok nøglen. Frustrende at kigge på, at ørreten hopper helt op ad siv for at få sig en vårflue, når ens egen imitationer ligger 10cm fra sivet ! :P

Kom til at kaste og kaste og fik intet ud fa det.

ps skal hilse fra Tapani som jeg arbejdede samme med i går :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...