Gå til innhold

Noen som har erfaringer med Fisherman 12 og fiske fra kajakk!


Joachim Strømsnes

Anbefalte innlegg

Halloen!!

Vurderer å gå til innkjøp av fisherman 12 kajakk og lurer på om noen som har erfaringer med denne!

Den skal brukes i sjø!

Helt nytt for meg, med fiskekajakk, så lurer litt på om det er viktig med drivanker og anker osv,

Fisker på vestlandet så er vant til rikelig med vind!

Alt av tips rundt det med å fiske fra kajakk er sikkert også gull verdt, kjør på!!!

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har en native som jeg av og til bruker som fiskekajakk i elv. Egentlig så liker jeg ikke så godt å fiske fra den, men til transport er den super. Skal du fiske fra den i elv er jo selvsagt et anker et must, og du burde lage deg et opplegg hvor du enkelt kan betjene ankeret fra. Husk å ha kniv tilgjengelig dersom du bruker anker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Fisherman og Native kajakkene er fine. Stabile og enkle at komme i. Native har et sete som kan tas ut og brukes rundt bålet. Eneste ulempen mine kompiser har at sige er, at der kan samle siger en del vann i bunnen fra åren. Den går heller ikke like fort i vannet som Fisker12 fra westsystem.no

Den både går fort i vannet (er litt smalere), du sitter litt lavere (=stabilitet), har ror bak (noe som er fint hvis der er vind), veldig stabil og der samler siger ikke som mye vann i bunnen heller. Den har også et stort vanntett rom fremme samt to små. Prisen er den samme som Fisherman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar <<l

Har bestilt meg en fisherman 12, gikk for stabilitet, da det har en tendens til å blåse en del her i vest,  etter det jeg har skjønt så er farten ok på denne i forhold til andre fiskekajakker.  Kjøpte pakkeløsning med trekk, åre og vest!  Var på tilbud så kommer godt ut av det I hope :-\

Vurderer å anskaffe anker men usikker på hvor mye den burde veie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den fishermankayaken og har fiska litt fra den i fjorden i sommer.

Er rimelig fornøyd med den. Grei å padle i og forholdsvis retningsstabil. Kan være noe dritt med sidevind. Siden den ikke har ror kan du fort bli sittende å padle bare på den ene siden, og det kan bli litt slitsomt i lengden. Ellers er den stabil nok til at jeg ikke har vært i nærheten av å velte i hekkbølgene fra store båter her i indre oslofjord.

Jeg synes det kan være ganske nyttig å bruke en liten dregg. Jeg bruker den minste dreggen fra biltema, og den er liten...Kunne sikkert hatt en litt større, men det har fungert fint så langt. Det gir deg muligheten til å, i tillegg til å ikke blåse bort med en gang, å posisjonere deg i forhold til vinden eller strømmen. Jeg har et lite drivanker også, men har ikke prøvd det ut enda.

Jeg laga meg et slikt system for oppsett av dregg/drivanker:

Om du roter litt rundt på youtube finner du flere varianter. Da kan du flytte posisjonen for deggen rundt avhengig av hvor vind/strøm kommer fra. Du får kjøpt ferdige kit, men delene er ganske billige. Uten at jeg har hatt bruk for det har jeg laget et quick drop system med en skjøtelås http://www.biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Blokk/Skjotelas-254690/ i tilfelle jeg skulle ha behov for å komme meg løs kjapt. Du finner beskrivelse på det også på nett.

Andre ting som er greit å ha er en åresnor for å slippe å miste åra og en liten håndpumpe.

Lykke til og håper du blir fornøyd!

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næhh...har vel ikke opplevd det egentlig. Det var tenkt som et slags sikkerhetsmoment det også i tilfelle velt eller store bølger eller noe. Det kan fort bli litt vann i kayaken som drypper fra åra, men med mindre det bøtteregner trenger du vel ikke pumpe. Denne er det jeg har: http://www.kajakk-fritid.no/kajakk-utstyr/hiko-lensepumpe/prodid/108/hiko-lensepumpe.aspx

Har også en liten lanterne til mørke kvelder som da kanskje er mer nyttig, hvertfall om det er litt båttrafikk: http://www.kajakk-fritid.no/kajakk-utstyr/navi-light/prodid/112/navi-light-led-bicolour.aspx

For å få plass til alt stæsjet og annen bagasje har jeg en standard plastkasse med lokk som kan sikres med strikk i rommet bak.

Biltema har en billig kanotralle som også funker bra.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...