Gå til innhold

Snører og surr på en søndag


.JB

Anbefalte innlegg

Driver og rydder litt i fiskeutstyr  i og med at jeg får nytt gutterom i kjelleren.  <<l

Snører har jeg nok av, selv om jeg fortsetter å kjøpe nye... Men det starter her: 

I går ettermiddag og kveld var jeg ute i fjorden med intermediate 5/6 og et SA Uniform synk 7, klasse 7 - trodde jeg. Etter lite overflateaktivitet, så satte jeg på synkesnøret. Guttungen var med, så det hadde vært gøy å få en torsk om ikke annet. Men jeg reagerte på at synkesnøret var så slitsomt å jobbe ut i starten. Måtte ta i litt ekstra, stanga ladet dårlig og først med 10-15 meter ute begynte stanga (Redington CPX klasse 7) å jobbe slik den skal. I dag skjønte jeg hvorfor.

Jeg hadde ikke satt på synk 7 klasse 7, men synk 4 klasse 5. Og det var da jeg fant syversnøret, at jeg kom over en annen line som bare var dratt av spolen og lagt ned i sidelomma på en snellebag. Jøss her er Lee Wulff Nymph-snøret mitt - klasse 5 tenkte jeg. Det må jeg få skikk på. Så begynte jeg å strekke og spole det opp på løsspole. Grønn front taper? Ja, kan ikke huske at nymph snøret mitt hadde det, men pytt pytt. Gult var det i hvert fall. Ferdig spolet, så ser jeg at snøret er helt identisk med et annet, nemlig Guideline Presentation. Det bare litt tjukkere, for det jeg jeg har på en snelle er klasse 4 og dette må være klasse 5. Men hvor er Lee Wulff Nymph, for det er også gult, men uten den grønne front taperen? Jo, det må jeg ha solgt i fjor til en som sikkert både har kastet og fisket med noe han tror er et Guideline Presentation. Vel, kan jo ikke annet enn å le av snøresurret.    ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, kjenner meg litt igjen. Selv bruker jeg å være flink til å merke de, men jeg bruker utelukkende Royal Wulff TT#F Ivory. Går fort litt surr hvis man ikke skriver ned hva som ligger på hvilken spole osv.

Men det er jo halve moroa da, å gruble litt over dette utstyret vårt.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var tidligere nøye med å sette på klistremerke med snøremerke og snøreklasse enten under foten eller på spolene på mine fluesneller, slik at jeg hadde god kontroll på hva som var hva.

Det samme gjorde jeg på snører som lå til lagring . . .

Etterhvert begynte jeg å innbille meg at jeg uansett ville kjenne igjen snørene utifra farge  :rolleyes: Det går fortsatt greit med snører som skiller seg ut, som Lts Ultimate (sort skyteline/gul klump), men selvfølgelig mister man fort oversikten, og nå har jeg en haug med snører jeg hverken vet snøreklasse eller produsent på  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir ikke akkurat bedre her. Sitter nå med snøre som enten må være SA Trout klasse 5 eller GPX 4 - begge er nemlig farget willow (jeg har eskene), men jeg mangler ett av de her og nå. Må frem med sneller og se om et av de står på. Vanligvis skiller jeg på 4 og 5, ved å lage en backingløkke i grønt (for klasse 4) og orange (5), men på dette snøret har jeg limt og surret på en hvit løkke, så det må ha skjedd før dette systemet ble satt i kraft. Mmmm... heller i retning av Trout, dette altså. Hvit backing har jeg nemlig på en Danielsson Dry Fly, og den har to spoler med hvit backing som jeg har femmersnører på og en som jeg har påmontert et Guideline Experience klasse 4. Mmm.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Softspolene til Guideline får du i flere farger. Ser Nordisk har gul, oransje, blå, grønn.

Benytter du en farge til hver # klasse blir det oversiktlig. Lett å skrive line type etc på spolene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...