Gå til innhold

Hjort, elg, rådyr antiloope og andre caddis og mudlermaterialer.


Kim W

Anbefalte innlegg

Jeg elsker å jobbe med fibre fra elg og hjort og hår fra flere lignede dyr og har etterhvert opparbeida meg ett og annet triks for å lette kontrollere hvordan fibrene skal stå. Deler gjerne noen tips her hvis der er flere her inne som liker å jobbe med de samme materialene. Håper på triks jeg ikke var klar over fra før også. Alle monner drar! <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker også å binde med hjortedyrhår og ikke minst fiske med fluer bundet med slike mer eller mindre luftfylte hårfibre. Utfordringen slik jeg ser det er å lære å kjenne de ulike hårtypene (for her er det mange typer), hva passer til hva og til hvilke fluer. Hvordan de oppfører ser under binding er en ting, en annen er hva som skjer med håret når fluene "sjøsettes". Mange har nok fått seg en overraskelse når flua med de perfekte proporsjoner og symmetriske vinger ser ut som et pinnsvin etter en runde på/i vannet.

Vet ikke hvor mange rådyr og hjort som har måtte bøte med livet for at jeg skulle bli fornøyd med mine Streaking Caddis. Ta SC som eksempel. Den er tilsynelatende en enkel kreasjon, men det er jammen ikke ofte jeg ser noen jeg synes er rett bundet og som jeg ville vært fornøyd med. Det være seg proporsjoner, materialvalg (både kropp og hår).

Ved bruk av slikt hår i tørrfluer er min erfaring at det ofte kommer til et kompromiss mellom flyteevne (hvor mye luft hvert fiber inneholder) og hvor sterkt hårfibrene er, men ikke alltid. Det er tross alt et organisk materiale, så kvaliteten kan variere mye. Alt fra alder på dyret, årstiden dyret er skutt, hvilken del av pelsen man benytter og hvordan pelsen er behandlet etter høsting.

Det finnes mange gode tips og råd om binding med slikt hår. Siden jeg nevnte SC over her så kan det være verdt å tenke på at når eller heller om man bruker flamme/ligther for å trimme den så kan man risikere å "brenne opp" luften i hårfibrene og dermed redusere flyteevnen noe. På en annen side så kan bruk  av flamme forsegle eller "sveise" igjen enden på hvert fiber så lufta blir i fibret og vann holdes ute. Det hele koker ofte ned til rett materialvalg til rett flue og  MYE ØVING  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to ting vil jeg nevne som kjekke verktøy når det gelder bruk av hjort og elg. Den tynne bug bond varianten (for det finnes to typer), og en god ligter. Sjekk "the stimulataor". Haletrådene ligger perfekt på de bildene man ser, men når man binder selv spriker fibrene til alle veier. Triks! Dra alle fibrene sammen bakover og hold dem fast med litt press. Ei lita dråpe med dem tynne bug-bonden leggis i rota av halen og uv-lys stivner shiten. Voila!! En perfekt hale som stikker ut i akkurat den vinkelen du vil ha den.

OBS! Huska at vekt av krokbøyen ofte er den faktoren som gjør at flua lander riktig og derfor bør du alltid tenke vekt på kroker, ikke bare mothaker eller ei. Det hjelper lite med ei mothakerløs krok som ikke klarer å vekte flua sånn at nedlegget blit riktig. Ei flue som lander på siden suger balle, enkelt og greit. Hvis materialene med tilbehør utveier krokgapet vil flua få problemer med å lande riktig. Tenk alltid på dette når du velger krok til flue. Noen gangen kan en krokstørrelse over det du mener er nødvendig være lurt for å kunne balansere flue i nedlegget.

KROKGAPET er loddet som gjør at flua lander slik vi ønsker.

Alt detta over her er teorier som svirrer i mitt vakre lille hode. Prøv å se sjæl. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke har brukt hjort, antilope og elg osv så mye finnes det veldig mange fargekombinasjoner på disse lappene også. Og ofte er det stor forskjell på hvor mye fibrene spriker på kroken fra art til art. Antilope har en tendens til å sprike masse, på engelsk kaller dem det for "flaire", så hvis du ser på lapper med engelsk tekst å det står "Flaires dramatically" vil det si at fibrene spriker ekstremt når tråden strammes over dem. Elg er ikke så ille i spredning som feks magepels fra hjort. Som sagt, man kan velge i mange farger, ikke bare de typiske grå. Selv bruker jeg mye oliven i mine fluer. Disse under kunne jo sikkert vært fine i muddlerhoder på sjøfluer. :)

LE_sie-zsa-dw-2-duza.jpg

Jeg bruker mye "comparadun hair" som er tynner og korter fiber. Disse bruker jeg til de minste fluene som cripples og vinger. Funker også fint som haletråder til fluer som adams og lignende. En liten dråpe av den tynne bugbonden i haleroten holder ting på plass hvis halen spriker for mye. :)

yhst-76962295289556_2264_7575704

Det er altså forskjell på fibrene ettersom hvor på dyret de kommer fra og fra hvilken årstid dyret er "lagt ned". MAnge sider har en god utfyllende tekst under varene sine slik at det er letter å velge hår etter det man skal bruke det til. :)

Jeg er ikke noen verdensmester i dette her, men deler bare litt av det jeg har erfart gjennom noen innkjøp og etter å ha bundet x antall fluer med en del forskjellige hårlapper. Håper noen finner noe av det over her nytting. :)

Sammen med en hjortelapp må man ha en stacker. En stacker samler den bunten du klipper av lappen slik at alle spissene på fibrene blir gjevne. Ser du på en streaking caddis feks er alle tuppene like og hode er stort og flott med spunnet hår. Her kan man binde inn vinge med en type hår som ikke spriker så fælt og så velge en som spriker mer til selve hode. Kropp og hode kan også ha forkjellig fargenyanser. Mange muligheter.

Her er en stacker.

Renzzetti_fly_tying_tools_15.jpg

På denne flua her har jeg brukt to typer hår. Comparadun hair i vingen og tykkere "belly deer hair" i hode for å få ett luftig hode som flyter godt.

11354597523_78af421525_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS! Huska at vekt av krokbøyen ofte er den faktoren som gjør at flua lander riktig og derfor bør du alltid tenke vekt på kroker, ikke bare mothaker eller ei. Det hjelper lite med ei mothakerløs krok som ikke klarer å vekte flua sånn at nedlegget blit riktig. Ei flue som lander på siden suger balle, enkelt og greit. Hvis materialene med tilbehør utveier krokgapet vil flua få problemer med å lande riktig. Tenk alltid på dette når du velger krok til flue. Noen gangen kan en krokstørrelse over det du mener er nødvendig være lurt for å kunne balansere flue i nedlegget.

KROKGAPET er loddet som gjør at flua lander slik vi ønsker.

Har jeg ikke tenkt på! Takk for tips  :)

En hjortehår triks jeg har lært på youtube: Hvis jeg vil at vingen skal ligge ganske flatt fremfor å stå opp: knip vingen hardt og press den mot surringene slik at fibrene får en liten bøy/knekk rett bak surringene. Legg en liten lakk dråpe på surringene og i "knekken"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dråpen i vingerota er ofte gull verdt. Fordelen med bugbond fremfor lim er at bugbond med litt uv-lys stivner med en gang. Du slipper altså å vente på at lakken skal tørke. Størrelsen på flua er jo seff vesentlig da ei dråpe lakk på en vårfluevinge i #14 tørker rimelig kjapt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen verdensmester i dette her, men deler bare litt av det jeg har erfart gjennom noen innkjøp og etter å ha bundet x antall fluer med en del forskjellige hårlapper. Håper noen finner noe av det over her nytting. :)

veldig bra tråd dette,waffern <<l

jeg synes det er vanskelig å mestre de materialene her og blir fort frustrert, gir opp og fluene havner i søpla..kommet tips i tråden allerede som gjør at jeg ikke har mistet motet riktig ennå ;) fortsett sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal jeg demonstrere med bilder for dere som må ha det med t-skje....neida...bare tuller..hohoho! ;)

Anyway.. Her er en TMC 100 #18 med litt antrondubbing blandet med ekorn. Gir en fin hårete vårfluekropp og er å få kjøpt på dispenser med mange fine jordfarger. Når man binder inn vingen er det viktig å bruke en flat tråd som ikke kutter hjortehårene. Man binder inn vingen sånn passe langt fra krokøyet og holder fast vingen med fingrene hele tiden. En dråpe lim eller den tynneste bugbonden legges over ved surringene og såvidt litt inn på vingen. Det samme kan gjøres forran surringene hvis du binder en elk-hair caddis.

11628631006_222bb8bd79_z.jpg

Sånn her blir vingen etter en runde med uv-lykta, eller når superlimet har tørket. Bugbonden låser ikke vingen på kroken så en touch med superlim under på trådsurringa kan være lurt.

11628231404_156f3ccc51_z.jpg

Jeg har valgt å binde denne med litt cdc i front. Dette er favorittmønsteret mitt til caddisfiske. Binder dem sånn her i alle størrelser og fargenyanser. De to føle horna i front er lagt inn før cdc er spunnet i tråd å surret på.

Hjort og cdc Caddis på en liten tmc #18. Valgte å ta bort noen vingefibre på sluttresultatet da jeg synes vingen ble for kraftig på en så liten flue. Smak og behag. Flyter godt på hjort og cdc denne her. Fordi kroken er liten har jeg brukt "comparadun hair" som vinge. :)

11627852675_90ce511ce0_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Ikke mye. Er ny med hår og har nettopp kjøpt mine første ladninger, men må likevel slå et slag for comparadun-hårene. Fantastiske å jobbe med. Nå har jeg ikke bundet så store eller avanserte fluer. Kjøpte først "vanlig" hjorthår og sleit litt. Var på en nerdekveld hos Jon-Erlend som viste meg comparadun of jeg ble frelst. Flott materiell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker comparadun mye selv og har det i to fargenyanser. Naturell og mørkere brun. Perfekt til små cripplefluer og vårfluer bla.annet. :)

En viktig ting med pels fra disse dyra er å bruke en tråd som ikke kutter dem ved innstramning. En flat tråd er tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på med litt blå swix "extra" på 16/0 i kombo med slakke til stramme tørn fram mot krokøyet gjør susen. Iallfall har jeg gjort det slik i det siste, men vil absolutt anbefale en tråd som er lett spinnbar og bygger litt i bredden til hjort, rådyr osv. Det er iallfall mye enklere  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett denne tråden før nå. Flott tiltak Kim!

Personlig er jeg ikke så glad i å binde typiske Streaking Caddis, men er glad i å fiske med dem :)

Eneste trikset jeg har å komme med som jeg ikke kan se å ha lest:

For å samle hårene til vingen mer, slik at de ikke drar seg ut/sklir i alle retninger, legger jeg en runde bindetråd rundt alle hårene mens jeg holder vingen i posisjon på flua, også en runde rundt krokskaftet, for så å stramme til oppover.

Håper dette ble forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får dere robban til å skrive noen ord i denne tråden bør de lese nøye! Bare et tips.

Har aldri sett noen behandle hår bedre en robban. Det er helt på grensen til utenomjordisk når robban setter i gang med dette.

Robban?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får dere robban til å skrive noen ord i denne tråden bør de lese nøye! Bare et tips.

Har aldri sett noen behandle hår bedre en robban. Det er helt på grensen til utenomjordisk når robban setter i gang med dette.

Robban?

Mulig det er litt logikk i dette når det gjelder Robban. Hvis jeg ikke tar helt feil er han veldig allergisk mot noen typer hår, og bør da gjøre jobben fortest og best mulig :)

Jeg har igjen en lapp med hår som jeg er litt usikker på hva er for noe (gammelt og husker ikke...). Det er den beste lappen med hår jeg noen sinne har hatt. Noen forslag til hva det kan være for noe? Har ikke kommet i nærheten av noe annet jeg har kjøpt. Lange, fine hår med veldig god flytevne.

kfgh.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har igjen en lapp med hår som jeg er litt usikker på hva er for noe (gammelt og husker ikke...). Det er den beste lappen med hår jeg noen sinne har hatt. Noen forslag til hva det kan være for noe? Har ikke kommet i nærheten av noe annet jeg har kjøpt. Lange, fine hår med veldig god flytevne.

er ikke noe du har kjøpt av roar på noroco? tjekkisk hjort, mente jeg han sa det var...

min lapp[attach=1]

(ikke meningen å ødelegge den fine tråden, waffern)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...