Gå til innhold

Det ultimate innkjøpet til "utstyrssamlingen"


fumigatus

Anbefalte innlegg

Hei igjen.

Jeg har bevisst gått i dvale og holdt lav profil. Men jeg har lurket i kulissene. Dette er et bra forum!

I våres bestemte jeg meg får å virkelig satse på "the noble art" igjen, og jeg svidde av noen store lapper for å komme ajour på utstyrsfronten. Det var bra og det har vært gøy. Og det blei fart på sakene. Har slitt med å finne det optimale snøret, men jeg skal fortsette testingen til våren slik at jeg finner snøret som passer meg og stanga jeg bruker mest. Som ikke synker i tuppen, som glir godt, ikke er for stivt og alt det der.

Så jeg har nesten alt jeg trenger. Til og med bygd en liten bu i hagen som er det perfekte stedet å sitte i fred og ro å binde fluer og pusse sneller med litt godlyd i bakgrunnen og et glass på bordet. Bare å låse døra for ungene og madammen. Et fristed slik som nesten alle menn trenger. Kanskje noen damer også, men i hvert fall de fleste menn.

Nå er det bare en ting som mangler. Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg mitt eget fiskevann. Slik at jeg kan lage mine egne regler. Sette ut min egen fisk om nødvendig. Selvfølgelig forby alt annet enn fluefiske (inkl streamere). Det vil egentlig si forby alt annet enn tørrfluer. Til og med salg av fiskekort. Gratis for alle som følger reglene. Det hadde vært saker det  :o

Jeg har spurt meg selv hvorfor ikke gjøre dette? Dog trenger jeg ny bil. Med litt flaks og smartness vil prisen bli omtrent den samme. Kjøre rundt i gammel bil noen år til i stedet for å følge strømmen og bytte vraket med en ny Avensis. Det kalles prioritering. Utstyret skal i hvert fall være iorden  ;)

PS: Om jeg lykkes lover jeg bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Usikker på om et vann kan legges til utstyrslisten. Sitter akkurat og lager en ønskeliste til kona for bursdagen min nå snart. Skal prøve meg på å legge til "et vann" og se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Heisan. Gammel tråd om en crazy ide`. Men drømmen har latt seg realisere, og når man føler seg så heldig som jeg gjør nå vil man rope det ut til hele verden.  

For å prøve å være litt seriøs. Jeg har i flere år lett etter et jaktterreng å leie på åremål ikke for langt hjemmefra. Det er ikke så lett å finne uten de rette kontakter. Ved en tilfeldighet kom jeg i kontakt med en person som ikke hadde noe å leie ut, men som skulle selge litt skog som det sannsynligvis fulgte jaktrett med. Etter litt research viste det seg å stemme. Og ikke nok med det, det fulgte med en liten lafta tømmerhytte også. Og om ikke det var nok så ligger hytta ved et nydelig lite skogsvann som også var endel av eiendommen. Et skogsvann med ørret!

Nå er det ikke så lett å kjøpe landbrukseiendom/skog. Det kreves mange søknader, godkjenninger fra div instanser etc etc. Men det har utrolig nok latt seg gjøre, og jeg sitter nå som eier av "mitt eget" fiskevann. En ren bonus bare fordi jeg var lei av å måtte forholde meg til Inatur og ukjent terreng for å få trent bikkja og skutt litt fuggel.

Jeg kjenner ikke reglene godt nok, og må få litt info fra det lokale fiskemiljøet, men det hadde vært dritgøy å fått etablert et vann med en god ørretbestand, kun C&R og kun for fluefiske. Bestanden i vannet pr i dag er jeg usikker på, men om nødvendig vil jeg teste vannkvalitet etc og sette ut fisk.

Noen vil kanskje oppfatte dette som skryt, og det er jo på et vis det. Beklager! Men dette er faktisk noe av det morsomste og mest engasjerende som har skjedd meg noensinne. I dag blir det Champagne mmmoose

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig kult er akkurat hva det er. Og flaks, det må understrekes.

Ang pris. Slike ting prises litt rart, og det er verdien på tømmer som bestemmer mye. Dvs skog med lav bonitet (lite egnet for drift) har lav takst. For meg ble prisen slik at jeg måtte velge mellom feks ny Toyota Avensis eller eiendom. Valget var lett ;)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres virkelig ut som et drømmeprosjekt. Ønsker deg all lykke med dette. Min far vokste opp på en går hvor de hadde et par private vann rett ved gåren hvor min farfar, som også var en meget engasjert fluefisker tilbake i "gamledager", holdt på med ørret. Innen jeg var stor nok var dessverre glansdagene der over. Gjødsling av jordene rundt hadde gjort ørreten veldig rasktvoksende, men vannene grodde igjen og uten aktivt vedlikehold ble det til slutt tomt for fisk.

Jeg har hele livet mitt hatt et ønske om å kunne "drifte" mitt eget vann som en sidehobby. Håper jeg får en slik mulighet jeg og en gang i fremtiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...