Gå til innhold

Forsøk på palmermygg


Terje zulu

Anbefalte innlegg

Supre palmermygger dette! Om du bruker herl eller dubbing i kroppen kan være ett fett, men på dehvor jeg velger å klippe ned hackelet over og under bruker jeg dubbing. På de aller minste #20,22 bruker jeg bare bindetråden som kropp. Fisker mest med #18!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppstykkelsen ser helt super ut. Bør ikke være for tykk, så dette ser ut som helt gangbare palmere. Om jeg skulle pirke på noe så synes jeg du har litt for langt hode. Kroppen kunne godt vært en 3/4 - 1 mm lenger, men det har kun estetisk betydning. Ville ikke hatt betenkeligheter med å binde på en av de der.

Et trix for å gjøre kropper av herl mer solid er å surre herlen rundt bindetråden først og surre kroppen med det. Da unngår du at alt rakner når herlet ryker og du får en flue som varer litt lengre. Om du bruker f.x. 3 herl kan du lett få en tjukkere kropp også om du ønsker. Kan variere graden av surring rundt tråden for å justere kroppstykkelse.

Ribbing av slike fluer gjøres primært for å sikre hackelet og herlen for å gjøre flua mer holdbar. Om du gjør som jeg sier med herlen slipper du tenke mer på det. Å ribbe hackelet vil kunne gjøre flua litt mer holdbar siden alt ikke rakner om fjæra ryker et sted, men for en flue som er så rask å binde som palmer ville jeg ikke giddet. Om du alikevelgjør det pleier man vel å prøve å unngå å binde ned flere fjærfibre enn man må.

Keep em coming! Du vil lære utrolig mye fluebinding av å se på alt som blir lagt ut og kommentert på sidene her. Som du nok har observert er det mange svært gode fluebindere her inne og det er mye tips og konstuktiv kritikk å få her om du spør. Og youtube sidene til Dave Mcphail er definitivt verdt litt kikking.

Moonfisher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ribbe med tråd for å låse hackel ja. Men det å ribbe i seg selv er bare å surre noe tynt rundt flua. Vi ribber ofte døgnfluekroppen for å gi inntrykk av segmenter eller bare for å gi flua en blingfaktor.

Her har du en myggklekker med grønn ribbing på kroppen. :)

11121137434_916e5c1b5f.jpg

Litt off topic ift tråden denne her men den statuerer ett eksempel på ribb. Her er ribbingen rød kobberwire.

11273081686_5f25d9a374.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ribbe betyr det og legge binde tråd over hackel for og sikre det  ???

Ja på en måte. Jeg surrer bindetråden i gjennom hackelet slik at det fester seg bedre. Fest inn hackelfjæra bak på flua. Start å dubbe kroppen ved krokøyet og dubb bakover. Så lar du bindetråden henge og surrer hackelet frem til krokøyet. Så surrer du bindetråden fremover i gjennom hackelet, dvs ribbing, før du avslutter ved krokøyet.

Når du fører bindetråden fremover og i gjennom hackelt, synes jeg det er en fordel å ha litt mye bindetråd ute og bevege bindetråden litt "frem og tilbake"...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...