Gå til innhold
  • 0

Knutetrøbbel


ferlbeck

Spørsmål

Hei,

 

Her om dagen var jeg ute å fisket ved et lokalt vann.

I bakslengen på et kast var jeg så uheldig å hekte meg fast i et tre <<l

Da jeg som best forsøkte å få ned fluen røk linen.

Jeg hadde spleiset fortomsmaterialet med en dobbel-kirurgknute, og det viser seg at hele knuten var intakt, og linen hadde røket umiddelbart etter.

Spørsmålet er om det finnes et "ideelt" stedet for linen å ryke når den da først må ryke.

Med det mener jeg at det i alle tilfeller er fyfy at den ryker I selve knuten, men om at den ryker etter knuten er i en "OK" sone.

 

Det hele er et forsøk på å finne ut om jeg trenger å forbedre knuten, eller eventuelt bytte til en annen.

fffish

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hele spørsmålet ditt, men det er nok ikke uvanlig at sena ryker akkurat der. Den får gjerne en del "juling" i nærheten av knuten under knyting, klipping av ender osv. som kan bli mikroskopiske bruddanvisere når den blir overbelastet.

Selv gikk jeg over fra blodknuten til kirurgknuten for et par år siden, og har ved et par anledninger opplevd at sena har røket midt i kirurgknuten. Har så gått over til å knyte kirurgknuten med tre tørn, og har ikke hatt brudd i knuten etter det. Men om det er tilfeldig, vet jeg ikke. Det er i alle fall viktig å fukte sena godt, gjerne med spytt, før den strammes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg hadde et liknende problem for noen år siden og hadde da en liten diskusjon rundt denne knuten her inne.

Spesielt når man skjøter fluorokarbon og nylon kan fluorokarbonen rett og slett "knekke" i forbindelse med knuten fordi den er så hard. 

Om jeg husker rett ble anbefalingene jeg fikk da var å bruke kirurgknuten med 2 turner, ikke 3. 

Om du bruker fluorokarbonspiss, så ha hele spissen i fluorokarbon. Skjøter mellom nylon og fluorokarbon kan være et svakt punkt.

Nesten alle bruker kirurgknuten, så det er en absolutt gangbar knute. Ikke minst er den deilig enkel med lite rom for snikende feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...