Gå til innhold

Plassering av stangringer?


vim

Anbefalte innlegg

Fortsatt litt hjelpeløs, før første selvbygg... :oops:

Finner ikke tabell noe sted for beste plassering av stangringer på en Sage SLT 590-4. Har en generell fra Flyfisherman.com og en helt annen (for Sage) fra en norsk stangbyggerbok skrevet i 1991... :?:

 

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

690-4 SLT

 

Rod type

 

Fly Rod Half Wells

Manufacturer Sage

Length 9ft

 

Rod line weight #6

Testcurve

Number of sections 4

 

Reel seat type Handle type

U17 Struble half well cork

690-4 SLT

Guide/Rings

Tip Intermediate Butt

731 HC 1.6mm tip top 619 HC AP 406 S

 

Guide number 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Guide space

from tip (mm) 90 201 335 489 692 906 1135 1375 1662 1948

Guide size 1/0tw 1/0tw 1/0tw 1/0tw 1tw 1tw 1 2 4 12

 

Fant dette her http://www.guidesnblanks.com/rod_db_search.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips - hvis du monterer den nederste ringen (føreringen) litt vridd mot venstre (sett ovenfra) så er det enklere å få et effektivt dobbeltrekk. Leste dette tipset i stangbyggingsboka til kenneth bostøm-etellerannet. På den måten slipper man den voldsomme vinkelen på snøret når man drar dobbeltrekket.

Jeg har gjort dette på ei stang, og hvis jeg skal bygge flere kommer jeg garantert til å gjøre det igjen.

 

(går ut i fra at du kaster med høyre hånd)

 

Mvh

Gulars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips - hvis du monterer den nederste ringen (føreringen) litt vridd mot venstre (sett ovenfra) så er det enklere å få et effektivt dobbeltrekk. Leste dette tipset i stangbyggingsboka til kenneth bostøm-etellerannet. På den måten slipper man den voldsomme vinkelen på snøret når man drar dobbeltrekket.

Jeg har gjort dette på ei stang' date=' og hvis jeg skal bygge flere kommer jeg garantert til å gjøre det igjen.

 

(går ut i fra at du kaster med høyre hånd)

 

Mvh

Gulars[/quote']

 

Blir det ikke problemer når man sveiver inn da ? Vil ikke snøret legge seg mot venstre på snella i en klump ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips - hvis du monterer den nederste ringen (føreringen) litt vridd mot venstre (sett ovenfra) så er det enklere å få et effektivt dobbeltrekk. Leste dette tipset i stangbyggingsboka til kenneth bostøm-etellerannet. På den måten slipper man den voldsomme vinkelen på snøret når man drar dobbeltrekket.

Jeg har gjort dette på ei stang' date=' og hvis jeg skal bygge flere kommer jeg garantert til å gjøre det igjen.

 

(går ut i fra at du kaster med høyre hånd)

 

Mvh

Gulars[/quote']

 

Blir det ikke problemer når man sveiver inn da ? Vil ikke snøret legge seg mot venstre på snella i en klump ?

 

Nei, trikset er å sette ringen slik at snøret fortsatt kan gå i en rett linje fra resten av stangringene, gjennom føreringen, og rett ned på midten av snella. Dvs, føreringen skal ikke skape en vinkel slik at snøret legger seg skjevt. Det er faktisk forbausende hvor mye man kan vri føreringen uten at en vinkel skapes. Dette avhenger selvfølgelig noe av hvor stor den indre diameteren er på føreringen, men du skal ha en usedvanlig trang ring hvis det skal oppstå noen problemer.

 

Prøv deg frem så ser du fort at dettte egentlig ikke er et stort problem, du vil fort merke at kastinga blir mer beghagelig,

 

Lykke til!

 

 

Mvh

Gulars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...