Gå til innhold

Har dere fått settefisk i Renaelva?


Gjest Jostein Berg

Anbefalte innlegg

Gjest Jostein Berg

Hei!

Dette er til alle dere som har fiska i Renaelva. Jeg lurer på hvor mange prosent av den ørreten dere har fått der som var settefisk. Settefisken i Renaelva er fettfinneklippet.

 

Det er ikke så interessant å telle med settefisk som er pluss/minus 25 centimeter, for disse er akkurat satt ut i elva. De har lett for å klumpe seg sammen så det står tohundre fisk på et lite område av elva og vaker som besatt på alt fra sigarettsneiper til spent Ignita. Det er disse sammenstimlingene som fører til utsagn som "Jeg fikk toogtredve ørret på ei lita stønn, så kom ikke her å si at det ikke nytter med settafisk!"

 

Det er settefisk som har levd en vinter eller mange i elva jeg gjerne vil ha opplysninger om! Av de ørretene jeg får, er ca. 1 % fettfinneklippet settefisk. Men la ikke dette hindre dere i å svare selv om 100 % av de ørretene dere har fått er fettfinneklippet, så vær så snille å svar for det! Jeg kan jo legge til at forvaltere og settefiskprodusenter mener at 30-40 prosent av settefisken fortsatt lever to år etter utsettingen. Dette er det ingen som vet mer om enn vi som fisker der, så kom igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd jeg tilfører opplysninger med relativt begrenset statistisk verdi her, siden jeg egentlig ikke har noen gode tall på dette. 1% høres nok ikke så galt ut...det er ihvertfall ikke mye mer. I tillegg har jeg noen ganger fått carlinmerket fisk, men disse har typisk vært større. En gang kunne jeg konstatere at jeg hadde fått en 1,2 kilos ørret som var satt ut 4 dager tidligere :(

 

Mvh

Rolf J. Fjærbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Dette har jeg sakset ut fra en rapport angående Glommaprosjektet. Jeg prøvde å legge inn et tabell-oppsett angående prosentandelen settefisken utgjør ved total fangst, men det klarte jeg ikke. Men det opereres med prosentandeler på 26-39. Her kommer noe interessant:

 

”10 sportsfiskere, som i hovedsak har fisket nord for Stai, dro på land til sammen 610 ørreter i løpet av sesongen 2001. Av disse var 74 settefisk, som utgjør 12,1 % av fangsten. Lengdefordelingen av settefisken viser at de fleste var mellom 20 og 30 cm ved fangst. Noen var godt 30 cm, og den største var 40,5 cm lang.”

 

Som dere ser, inntrømmes det her at flesteparten av settefiskene var mellom 20 og 30 cm ved fangst. Det betyr at de er fanget det samme året de ble satt ut. ”Noen” var godt? 30 cm, dette kan også være fisk satt ut samme året, men kanskje mest sannsynlig overvintrere.

 

Hva tror dere prosentandelen for settefisken ville blitt, hvis kun settefisk som har overlevd to sesonger skulle vært regnet inn i prosentandelen? :roll:

 

”I år er det bare samlet inn materiale fra Glomma. I forhold til tidligere år ble forsøksfangsten forskjøvet noe lenger sør (strekningen Rasta – Strandbygda). Dette er gjort for eventuelt å fange flere overvintrede settefisk da det er en klar tendens til at settefisken slipper seg nedstrøms etter utsetting.”

 

Her ser dere at det innrømmes at settefisken slipper seg nedstrøms etter utsettingene. I Renaelva har det i flere år blitt påstått/spekulert i om ikke ”all” settefisken blir gjeddemat i Løpsjøen. :evil:

 

”Samlet fangst i Glomma i 2001 ble 373 ørreter, noe som er en del høyere enn tidligere år. Det skyldes høyere fangstinnsats og høyere fangst per time. 107 fisker var settefisk og dette utgjør en andel på 28,7 % av totalfangsten (mot 26,8 % i 1988, 39,8 % i 1999 og 37,2 % i 2000). I 2001 er det fanget færre settefisk fra årets utsetting enn i 1999 og 2000. Derimot er det i år fanget langt flere overvintrede settefisk enn tidligere. Dette skyldes antagelig at fangstinnsatsen har foregått lenger sør, bedre settefiskkvalitet samt gunstigere forhold mht vannføring og temperatur sesongen 2000. Årets resultater innebærer at prognosene for settefiskens overlevelse i Glomma er noe lysere enn tidligere antatt. 10 sportsfiskere, som i hovedsak har fisket nord for Stai fikk til sammen 610 ørreter hvorav 74 var settefisk (12,1 %). Den største settefisken som ble gjenfanget var 40,5 cm lang.”

 

Dette var litt mer om det samme. Hva synes dere om disse tallene? Og måten settefiskandelen av den totale fangsten i Renaelva blir presentert på fra blant annet Evenstad, (her henviser jeg til eldre innlegg i Glommaguiden) hvor det påståes at merket settefisk utgjør ca. 30–40 % av totalfangsten i Renaelva. Statistikker kan være noe faenskap :twisted: hvis de blir misbrukt!

 

Nå skal ikke jeg påstå at jeg selv er noe geni når det gjelder lesing av statistikker og rapporter, men jeg har brukt mye tid på undersøkelser angående settefisken i Renaelva. Og jeg har kommet til en helt annen konklusjon angående nytteverdien av fiskeutsettinger der enn ekspertisen. Jeg mener tvert i mot at det ødelegger mer enn det gavner, men dette skal jeg komme tilbake til. Dessverre tror jeg ikke at det spiller noen særlig rolle hva jeg skriver, for noen makt har jeg ikke overfor biologene på Fylkesmannskontoret og Høyskolen i Hedmark, avdeling Evenstad. Men jeg skriver det jeg vil allikevel :D Så for folk ta det som de vil :shock: eller :roll: eller :D (eller :oops: for de som er i slekt med meg, eller kjenner meg godt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott (og langt) innlegg Jostein! :D

Hvis din statistikk holder vann, så viser det jo hvor liten mening det er i usettingen, og hvor mye penger som går med på å sette ut alle de tusen settefiskene som forsvinner rett sørover til dammen, og forer opp gjeddebestanden der i stedet.. :?

 

Jeg tør ikke være for bastant i dette temaet, for jeg kan svært lite om de lokale forholdene i Rena, men jeg ser jo problemene der (og potensialet) og jeg er 100% sikker på at du er på rett spor når du tar opp disse sakene :D .

 

Jeg blir litt oppgitt, og er forundret over hele situasjonen, for slik jeg ser det er den forvaltnigsmessige løsningen relativ enkel; bevare ørretter over 40cm via innføring av maksmål, slik at disse både kan tynne ut småfisken og gjøre den jobben de er best til å utføre på gytegrunnene..

Det er (gammeldagse) holdninger og en suppe av eierforhold og økonomiske interesser i settefiskanlegget som hindrer Rena i å bli en knallgod elv med en god bestand av ørret i alle størrelser fra smått til stort.. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Tja, om mine teorier holder stikk, er et spørsmål som i seg selv kan være debattverdig...

 

Statistikkene i det forrige innlegget er fra maestroene bak Glommaprosjektet. Og så kommer det an på hvordan man leser de statistikkene. Mye tyder på at jeg ikke bruker samme brilleglass som forvalterne av Renaelva ;)

 

En ting som virker ganske klart er at hvis jeg er spesielt dårlig til å få settefisk, og det faktisk er så mye som 5-10 % av ørreten som blir fanget i Renaelva som er settefisk, er det så lite ørret i Renaelva at hele systemet ville klappa sammen uten utsettingene? Det nekter jeg å tro. Og jeg tror ikke at antallet settefisk som når gytemoden alder er 1 % engang. Og hvis dette antallet fisk blir borte, hvor mange produksjonsfisker må fredes for å erstatte settefisken? Jeg mener at elva blir bedre hvis man kutter ut utsettingene, og i steden sparer mange av de ville produksjonsfiskene.

 

Jeg mener at Renaelva blir forvalta av hensyn til settefiskanlegget som leverer fisken til Renaelva, og folka som står bak fiskeproduksjonen har makt i avgjørelsen av fiskeregler og annen forvaltning. Dette er bukken og havresekken-forvaltning. Det er meget sannsynlig at jeg driter meg skikkelig ut her, men selv mener jeg ikke det. Jeg mener forvaltningen må legges om, og pengene som dameierne er pålagt å bruke på settefisk finnes det behov for andre steder.

 

Det hadde vært flott med litt større åpenhet omkring forvaltningen av Renaelva. Om ikke annet for å få stoppet kjeften på meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hallo!

Det er et spørsmål jeg ikke kan svare på! Det hadde vært flott å vite hvor mange villfisk som når kjønnsmoden alder. En ting er jeg imidlertid helt sikker på, jeg eller de som har fisket sammen med meg de siste 8-10 årene, har aldri fått settefisk over 38 centimeter. Den på 38 centimeter var vannskapt og mager som jeg har skrevet tidligere. Ellers har vi ikke fått settefisk over 30 centimeter!

 

På glommaguiden stilte jeg spørsmål om hvor store fettfinneklippede ørret folk hadde fått, men jeg fikk få svar. Ole Marius hadde fått en stor, feit en :D Det blir tatt kilosfisk og større som er fettfinneklippet, så noen settefisk blir da store også! :!: :!: Kanskje jeg selv får en på 3 kilo til sommeren :D

 

Jeg tar ikke opp dette for å fjerne den gleden fiskere har følt når de har fått stor settefisk. Det er dem vel unnt all den gleden de opplever som fiskere i Renaelva! Det skulle bare mangle, hvem kan se forskjell på en vakende settefisk og en vakende villfisk? Selv ville jeg føle det mer riktig om all fisken vi fisket på var villfisk. Men i følge forvaltere og biologer er det en utopi. Så da så. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hei Rune!

Det blir brukt stedegen fisk. Det blir ikke vist hensyn til hvilke av de forskjellige stammene man blander, men det skjer vel kanskje ikke i elva lenger heller. Men det er fortsatt synlige forskjeller på villfisken i Renaelva.

 

De slipper ut to-åringer som er pluss-minus 25 centimeter. Det sies at disse legger på seg flere centimeter det første leveåret i elva. Det gjør det jo enda rarere at jeg ikke får settefisk av en viss størrelse innimellom. Men som jeg skrev tidligere, det kan hende at jeg er eksepsjonelt dårlig til å fiske settefisk! :D

 

Disse innleggene er ikke kritikk av fiskekultivering og utsettinger de stedene det er absolutt nødvendig for å opprettholde en fiskbar bestand. I de tilfellene er utsettinger et prisverdig arbeide, og alle som gjør innsatser for at vi skal ha gode fiskevann å dra til skal ha stor takk! Det ER stor kunnskap ute og går angående forvaltning, og den BLIR brukt positivt. Det er bare ikke så lett å huske på å rose alt det flotte som skjer, det er altfor lett å henge seg opp i ting en ikke skjønner eller er uenig i. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jostein Berg,

De slipper ut to-åringer som er pluss-minus 25 centimeter. Det sies at disse legger på seg flere centimeter det første leveåret i elva.

 

Den carlinmerkede fisken er jo ofte mye større Jostein, har de sluttet å sette ut større fisk ? Såvidt jeg vet brukes ikke carlinmerking på veldig små fisk.

 

Mvh

Rolf J. Fjærbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hei Rolf!

Jeg har aldri fått carlinmerka fisk. Så disse vet jeg ingenting om. Jeg har fått harr og ørret som er floymerka. Disse fiskene blir fanget i fiskefeller i trappene og merket. Hvis de har brukt carlinmerking på disse, er det faktisk en merka villfisk du fikk den gangen. Men det er jo også mulig at de har carlinmerka fanga produksjonsfisk som de setter ut igjen etter at de har gjort nytten på settefiskanlegget.

 

Det er flere som har fortalt meg at gamle storørreter som har gjort sitt beste har blitt kjøpt opp og satt ut blant annet i Søndre Osa. Det er kanskje disse som har blitt fisket av campinggjester der. Det ble levert inn en slik fisk på tre kilo til en konkurranse i Østlendingen for et par-tre år siden.

 

Beklager at jeg ikke kan gi deg et sikkert svar :cry: Du kan jo ringe settefiskanlegget på Evenstad og spørre. Det er trivelige karer å spørre om settefiskproduksjon, for det kan de! :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...