Gå til innhold

Guideline LPXe serien


Olav Nikolai

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Har en Guideline LPXe #4, med et Guideline #4 WF snøre på snella. Husker ikke hvilke, men etter litt googling tror jeg det er highwater. Det er iallefall matt lysegrønt på klumpen, og blir mørkere jo lengre inn man komme på det! 

 

Uansett.. Når jeg kaster med denne kombinasjonen føler jeg ikke at jeg får spent opp stanga skikkelig og sliter med å kaste over 15-16m. Når jeg fisker i stille vann, er dette av og til litt kort. Mener å ha lest en plass at LPXe serien er litt stiv ift klasse og at det kan lønne seg å gå opp en klasse på snøret. Noen som har noen erfaringer rundt dette? Evt har noen liner å anbefale?

Med min #6-7 troutseeker med #7 WF line kaster jeg 25m+ på en god og vindstille dag, så det skal(forhåpentligvis) ikke stå på teknikken.

Takker for svar.

Vh Olav NIkolai  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Vet ikke hvordan jeg skal svare på dette uten at det virker som jeg er en dust, men....

Har samme stangen selv . jeg kjører vanligvis en 4 cast wf4 på denne og synes dette er knall. 
At du har vanskeligheter med å kaste langt og å få spent stanga med highwater som har en klumplengde på ca 13 + så er det ikke egentlig så rart at du føler ikke stanga blir spent med makslengde 14 -15 meter.
Dette er line jeg har i lufta når jeg kaster..  Jo lenger klumpen er , jo lenger må den være utenfor stangtuppen for å spenne stanga. Hvis du da ikke øker arbeidsveien din eller på noen annen måte kompensere osv så vil nok hver eneste line ikke passe deg. Du skriver at det ikke står på teknikken og jeg trur deg når du skriver 25+ det er et meget godt kast uansett fiskesituasjon. Det er faktisk meget langt i en hver fiskesituasjon.. 
Dette med liner og stenger blir ofte så indivudelt at jeg kan faktisk ikke hjelpe deg mere enn at jeg forteller deg hva jeg bruker og er fornøyd med 
Jeg kjøre ofte combo Lpxe 4'r med presentation wf5. Dette kun får å opnnå ønsket effekt, få blindkast,kaste langt i bellybåt. Jeg mener dette blir ørlitegrann for tungt , men ok hvis jeg jeg ønsker det.
Hadde aldri valgt denne kombinasjonen på land, da blir det 4cast  4 #'r eller Experience 4'r.

Nå svarte jeg nok engang på noe jeg ikke skulle, men det er ighvertfall noen av mine erfaringer med samme stang.
 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er akkurat det forumet trenger. Egne ytringer og erfaringer... <<l   Kjenner ikke firern, men har vært innom denna stanga i både #5 og #7, og ingen av dem har hatt vondt av bittelitt overlining. Sikkert individuelt detta også men, den tåler det i hvert fall 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Vet ikke hvordan jeg skal svare på dette uten at det virker som jeg er en dust, men....

Har samme stangen selv . jeg kjører vanligvis en 4 cast wf4 på denne og synes dette er knall. 

At du har vanskeligheter med å kaste langt og å få spent stanga med highwater som har en klumplengde på ca 13 + så er det ikke egentlig så rart at du føler ikke stanga blir spent med makslengde 14 -15 meter.

Dette er line jeg har i lufta når jeg kaster..  Jo lenger klumpen er , jo lenger må den være utenfor stangtuppen for å spenne stanga. Hvis du da ikke øker arbeidsveien din eller på noen annen måte kompensere osv så vil nok hver eneste line ikke passe deg. Du skriver at det ikke står på teknikken og jeg trur deg når du skriver 25+ det er et meget godt kast uansett fiskesituasjon. Det er faktisk meget langt i en hver fiskesituasjon.. 

Dette med liner og stenger blir ofte så indivudelt at jeg kan faktisk ikke hjelpe deg mere enn at jeg forteller deg hva jeg bruker og er fornøyd med 

Jeg kjøre ofte combo Lpxe 4'r med presentation wf5. Dette kun får å opnnå ønsket effekt, få blindkast,kaste langt i bellybåt. Jeg mener dette blir ørlitegrann for tungt , men ok hvis jeg jeg ønsker det.

Hadde aldri valgt denne kombinasjonen på land, da blir det 4cast  4 #'r eller Experience 4'r.

Nå svarte jeg nok engang på noe jeg ikke skulle, men det er ighvertfall noen av mine erfaringer med samme stang.

 

Haha. Jeg har drevet med fluefiske i 2 år, så om noen som er så erfarne som deg kommer med teknikk tips, blir jeg langt ifra brydd. Konstruktiv kritikk er gull verdt for min del!!

At klumpen er 13m har jeg aldri tenkt over og forklarer mye hvorfor jeg sliter! Har brukt den andre stanga(#6-7) mest når jeg øver på kast og på den har jeg Snowbee XS-plus distance line! Jeg pleier som regel skyte ut snøret etter 2-3 bakslenger. Har selvfølgelig prøvd å justere dette når jeg fisker med #4 stanga, men har ikke tenkt over at jeg må ha så mye mer line i lufta før jeg prøver å nå rundt 20 meter. Det skal jo selvfølgelig nevnes at det minste vindkast gjør at jeg sliter ekstra mye med firer-stanga kontra sjuer-stanga, men det har jo sine naturlige årsaker.  

Tusen takk for innspill. Skal ut i marka på mandag, dine ord er skrevet bak øret og skal bli testet til det fulle   <<l 

Og får å få det på det rene; 25m+ er som sagt på en god dag, som er langt ifra hver dag!   <_<

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Vet ikke hvordan jeg skal svare på dette uten at det virker som jeg er en dust, men....

Har samme stangen selv . jeg kjører vanligvis en 4 cast wf4 på denne og synes dette er knall. 

At du har vanskeligheter med å kaste langt og å få spent stanga med highwater som har en klumplengde på ca 13 + så er det ikke egentlig så rart at du føler ikke stanga blir spent med makslengde 14 -15 meter.

Dette er line jeg har i lufta når jeg kaster..  Jo lenger klumpen er , jo lenger må den være utenfor stangtuppen for å spenne stanga. Hvis du da ikke øker arbeidsveien din eller på noen annen måte kompensere osv så vil nok hver eneste line ikke passe deg. Du skriver at det ikke står på teknikken og jeg trur deg når du skriver 25+ det er et meget godt kast uansett fiskesituasjon. Det er faktisk meget langt i en hver fiskesituasjon.. 

Dette med liner og stenger blir ofte så indivudelt at jeg kan faktisk ikke hjelpe deg mere enn at jeg forteller deg hva jeg bruker og er fornøyd med 

Jeg kjøre ofte combo Lpxe 4'r med presentation wf5. Dette kun får å opnnå ønsket effekt, få blindkast,kaste langt i bellybåt. Jeg mener dette blir ørlitegrann for tungt , men ok hvis jeg jeg ønsker det.

Hadde aldri valgt denne kombinasjonen på land, da blir det 4cast  4 #'r eller Experience 4'r.

Nå svarte jeg nok engang på noe jeg ikke skulle, men det er ighvertfall noen av mine erfaringer med samme stang.

 

Etter noen timer i marka igår, ble det fort litt mer dreis på sakene! Leste meg litt opp her på forumet ang teknikk og det hjalp mye! Vinden er fortsatt en skikkelig dødare for min del med firrern, men det kommer vell med åra det også  :D Uansett, takk for tips! Noen småfisk blei det jaggu også  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neei, nøyaktig det som Robban nevner og som går igjen på de fleste tråder her på forumet ang teknikk. Lengre arbeidsvei og mer line ute før jeg skyter ut. Prøvde i tillegg å føre "linehånda" etter i bakslengen for å forlenge dobbel-trekken, så det ble mer fart på lina! Funka knall <<l Blir nok til å kjøpe ei litt mer "aggressiv" line med kortere klump etterhvert, men enn så lenge klarer jeg meg med highwater! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...