Gå til innhold

Stæsj te Panasonic GH3??


Teigen

Anbefalte innlegg

Hei! Har akkurat kjøpt et brukt gh3 og trenger litt veiledning til hva slags tilleggsutstyr jeg trenger, og da særlig til lyd.

 

Har en mikrofon fra før av med xlr kobling, og lurer på å kjøpe en type preamp som en slags adapter. Har sett litt på juicedlink sine, noen som har erfaringer med disse?

 

Har også bestilt ekstra batteri og et 16gb minnekort. 

 

Ellers har jeg sett meg ut et 12-35mm f/2.8 som tilsvarer canons 24-70mm. Virker som en bra allrounder. 

 

Tar gjerne imot råd/meninger/kjæft/ris/ros. Er ny i denne "verdenen" så pøs på med kunnskap hvis dere har noe på hjerte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har brukt Juicedlink en god del. Har den utgaven som heter 454, tror jeg det er.  De gir veldig bra lyd (feit og støyfri) når du setter dem opp rett, men er ellers ganske slitsomme å forholde seg til (bruker veldig mye batteri, null værtetting, rel. skjøre saker). Men bra lyd, som sagt - milevis unna det du kan få til uten forforsterker. 

 

Dette er en oppdatert utgave av den jeg har: http://www.juicedlink.com/collections/preamp-selection/products/riggy-assist-ra333

Det ser ut som de har forbedret chassis og inputer i forhold til den modellen jeg har, og det er i så fall bra - min har vært til reparasjon et par ganger pga at minijackportene har blitt knekt/bøyd. Skal dog sies at jeg ikke har behandlet den spesielt pent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbiller meg at den innebygde forforsterkeren i GH3 er vesentlig bedre enn den som sitter i Canons speilreflekser (den er nemlig helt horribel).

Så med en mic som booster signalet litt, sånn som den som Banditten nevner her, kan det godt hende at du får bra nok lyd på GH3 uten å måtte ty til forforsterkerboks ala Juicedlink. Eg veit ikkje. Det hadde jo vært veldig praktisk hvis det var sånn.

 

På Canons speilreflekser får man etter min erfaring vesentlig bedre lyd ved å bruke den innebygde micen enn ved å bruke en ekstern mic uten forforforsterkerboks. 

Så dårlig er den innebygde forforsterkeren faktisk. Den lager masse hvit støy som "sitter fast", og er vanskelig og plundrete å få helt bort, selv ved bruk av ganske avansert software. Og lyden blir tynn, metallisk og ekkel.

Den innebygde micen til Canon gir også ganske tynn lyd, men den er relativt støyfri hvis man kjører den på manuelle innstillinger og tweaker litt. Så der kan man få et noenlunde akseptabelt resultat etter litt EQ-fikling, gitt at det er totalt vindstille mens man filmer, da...

 

Juicedlink gir som sagt veldig bra lyd uansett kameratype, men den er litt slitsom å bale med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går for en røde først jeg da, og ser om det funker. Så blir det nok en juicedlink etter hvert. Tror den xlr mikrofonen har både phantom power og eget batteri, så den tapper vel ikke juicedlinken for strøm? Litt usikker på hvordan dette fungerer. Ser det er noen juicedlink uten phantom power også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva du får med Røde Video Mic Pro:

"Below these controls are the level settings, which attenuate or boost the recorded level as required. The -10dB level attenuation (or PAD) is ideal for recording loud sound sources, such as live music, motorsport, or interviews where the subject is very close to the camera. The +20dB level boost is designed for use with DSLR cameras, allowing the user to reduce the camera's preamp level (or mic-input level), effectively reducing the amount of noise generated by the camera's comparatively low quality audio circuitry."

 

Mikrofonen trenger et 9V batteri. Det har jeg ennå ikke hatt behov for å bytte. Jeg har også en gammel Røde mic som forsåvidt bruker lite strøm den og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da blir det en røde. Bestiller i mårra etter eksamen. Gjerne det flybandit! :) Har sett litt på det, men er det verdt å legge så mye penger i det? Holder det ikke med en liten sak som denne: http://www.bhphotovideo.com/c/product/845021-REG/Sunwayfoto_DRH_60_Focusing_Handle_DRH_60.html/prm/alsVwDtl

 

Gikk tom for synonymer bare, hehe ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dette selv, med panasonic 12-35 f2.8 linsen og Olympus 60mm f2.8 macro ( også en kjempe linse), samt røde videomic pro.

Viktig å ha et godt tripod stativ og helst med videohode :)! Gjerne også en monopod, det er undervurdert! Invester i noen gode gråfilter for de veldig solrike dagene, og polariseringsfilter :)!

 

 

 

Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey! Ja den Olympus linsen kjørte jeg rett på! Er jo M4/3 fatning på den :) Helt fantastisk linse synes jeg :)

http://www.japanphoto.no/olympus-zuiko-mft-60mm-f28-4545350041236-007#.U3ORcSgeMvk

Var en knall kombo på GH3 <<l

 

Angående uner/over ekspo i forhold til skjerm har eg ikke så mye å komme med. Kanskje litt under eksonert hvis eg husker rett.

Men her skal eg ikke banke for hardt i bordet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...