Gå til innhold

Buktformer.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Lars p.

Ikke rart,men spesiellt.Bukta er veldig spiss.

Det skal noe til å lage en slik bukt.

Hva synes du?

 

Er vel ikke så spesiell, på korte kast skjer vel mye rart.

Hadde man filmet mye dårlige kastere trur jeg du hadde blitt overasket over hva man kan få til . Tru meg , jeg ser mine kast !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Total kollaps :)

At fluesnøret i dette kastet ikke retter seg ut er det minst interessante i dette klippet

synes nå jeg for min del.Eller er det det at du synes bukta er rotete gjennom hele kastet

som er total kolaps? :)

Dette klippet er unikt i mine øyne.

Det første jeg tenker på i det klippet her er farten han setter i oversnøret og alt det som

skjer på grunn av det.

Har han for lite snordrag på grunn av skytelina han bruker?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så spesiell, på korte kast skjer vel mye rart.

Hadde man filmet mye dårlige kastere trur jeg du hadde blitt overasket over hva man kan få til . Tru meg , jeg ser mine kast !

Samme her Lars.Jeg ser mine kast jeg også.Og jeg overasker meg selv hele tiden.

Om Lillevann har rett eller ikke skal ikke jeg si,men det kunne jo være en utfordring å

prøve å lage en slik bukt.

Personlig tror jeg ikke det er lett å få til,men vi kan jo alltids prøve.

Og jeg er enig med deg,på korte kast er det helt utrolig hva man kan få til hva angår buktformer.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mer på at alt bare kollapser på slutten, inkludert fortommen. Det er vel også grunnen til at videoen slutter der den gjør.

Det første som slo meg når jeg starta klippet var at han avslutta dobbeltrekket veldig fort :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest når jeg sier noe her på nettet så får jeg høre at jeg kverulerer,men Olav,han avslutter virkelig ikke trekket veldig tidlig her.Han trekker godt igjennom stoppen sin,og så vidt jeg er i stand til å se så slipper han etter RSP 1(Når stanga er rett etter å ha vært spent opp) og egentlig slik jeg ser det slipper han etter RSP2 også?(Når stanga har rettet seg ut etter å ha slått over.)

Hvis skytelina hans hadde vært tykkere i dette tilfellet er det ikke sikkert vi ville

ha sett det samme.Det er min første tanke når det gjelder dette klippet.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett :) Jeg hakke peiling på casting. Det andre som slo meg var at han ofte må feste flua i skosåla i siste framsleng? 

Joda,han løfter benet godt. :)

Det er et unikt kast,og antageligvis er det ikke enkelt å forklare alt det som skjer med

snøret og buktene i det det utvikler seg gjennom kastet.

Jeg synes kastet rett og slett er veldig interessant å se på.

 

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,han løfter benet godt. :)

Det er et unikt kast,og antageligvis er det ikke enkelt å forklare alt det som skjer med

snøret og buktene i det det utvikler seg gjennom kastet.

Jeg synes kastet rett og slett er veldig interessant å se på.

 

Tom.

 

Fortommen huker i et eller annet (foten?) i et brøkdels sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig Lillevann,dette du sier her er etter min mening rett og slett ikke riktig i det hele tatt.

 

 

Tom.

 

Tenk, det ante meg.

 

Har du noengang satt flua i en tretopp, og forsøkt å dra den ned?  Og opplevd at dersom den løsner så skyter den mot deg som et prosjektil?  Det er som følge av at snøret strekker seg som en strikk.  Et napp i fortommen gir samme effekt i mindre skala, og vil gi ekstra fart til oversnøret.  Ikke mye, men nok til at bukta kollapser.  Følg med på spissen på bukta.  Oversnøret kommer raskere, og det dannes et brudd i snørebanen rett før spissen.  Snøret slutter å rulle over.

 

Regner for øvrig ikke med at du skal være enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk, det ante meg.

 

Har du noengang satt flua i en tretopp, og forsøkt å dra den ned?  Og opplevd at dersom den løsner så skyter den mot deg som et prosjektil?  Det er som følge av at snøret strekker seg som en strikk.  Et napp i fortommen gir samme effekt i mindre skala, og vil gi ekstra fart til oversnøret.  Ikke mye, men nok til at bukta kollapser.  Følg med på spissen på bukta.  Oversnøret kommer raskere, og det dannes et brudd i snørebanen rett før spissen.  Snøret slutter å rulle over.

 

Regner for øvrig ikke med at du skal være enig.

Så du mener at snøret slutte å rulle over fordi oversnøret får større fart?

Og du har helt rett i at jeg ikke er enig med deg.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at snøret slutte å rulle over fordi oversnøret får større fart?

Og du har helt rett i at jeg ikke er enig med deg.

 

Tom.

 

Den bakre del av oversnøret får større fart enn den fremre del av oversnøret.  Da slutter det å rulle.  Orker forøvrig ikke å diskutere mer med deg.  Trådene dine ender stort sett bare i vås og kverulering, og det er jo litt synd tatt i betraktning at vi jo faktisk har felles interesser - og derfor strengt tatt burde kunne kommunisere positivt og konstruktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er ute etter positiv og konstruktiv kommunikasjon så er det første du burde forholde deg til er å se muligeten for at det du sier ikke er tilfelle?

Hva er egentlig grunnen til at bukta ruller og strekke seg i det hele tatt Lillevann?

Hvis du er tøff nok til å svare på det så kan vi fortsette.

Men du har jo sagt at du ikke vil fortsette så da lar jeg det være med det.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er ute etter positiv og konstruktiv kommunikasjon så er det første du burde forholde deg til er å se muligeten for at det du sier ikke er tilfelle?

Hva er egentlig grunnen til at bukta ruller og strekke seg i det hele tatt Lillevann?

Hvis du er tøff nok til å svare på det så kan vi fortsette.

Men du har jo sagt at du ikke vil fortsette så da lar jeg det være med det.

 

Tom.

 

I rest my case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...