Gå til innhold

innsektslivet


Dverak

Anbefalte innlegg

Hey, prøver meg

skal for første gang opp i det nordlige Norge, tenker det blir en 10dager.

så lyder spørsmålet Varangerhalvøya fra 1juli-ca 10juli, aurivilli osv har jeg truffet?? Vet de fleste synes man skal prøve og feile, men en peke-pinne er ikke dumt. Takker for alle svar, DRITT lei av å søke hue å ræva av meg på nettet.

Takk Aksel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

Ja kan virke som det blir litt tidlig, men sånn som været er nå og slik det ligger ann kan det bli en tidlig vår. Men mygg fiske på denne tia er vell ikke å skyve under en stol, hehehe. er også en haug med vann i nærheten, kan jo gå på en myrdøgnflue klekkeing (marg....-vesp....)

Men burde jeg prøve å skyve avreise datoen, tenker også litt på vannføring???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så er jeg ikke veldig kjent der, men sammenliknet med mine områder, som gjerne er litt tidligere ute, så kan du treffe gode døgnisklekkinger i den perioden. Ellers klekker det jo alltids mygg, og stankelbeinene svermer bra på den tida(slutten av perioden din i alle fall).

 

Myrdøgnfluene klekker som regel i begynnelsen av juni og utover her jeg bor, men når disse klekkingene starter der(les Varanger) vet jeg ikke. Mitt råtips for godt fiske er stankelbeinimitasjoner, fjærmygg og baetiser. Blir det en varmeperiode under oppholdet ditt kan du få snøskurer med vårfluer i tillegg. Med sola oppe og varmer hele døgnet går det raskt å få klekketemp i elver og vann. Kan være heldig å treffe andre også. Vil understreke ne gang til at jeg ikke er kjent der...

 

Det med vannføring kan jeg ikke uttale meg om, da jeg rett og slett ikke vet. Det finnes sikkert mange her på forumet som vet det mye bedre.

 

Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er født og oppvokst der og vandret varangeren på kryss og tvers. Men klekking har jeg ikke peiling på i det hele tatt. Men tips om steder det kan du få, men varangeren er stor! Men som sagt så vandret jeg mine barnsben der, men det var før jeg fant ut at flue var morsommere enn mark og sluk :oops:

 

Men ingen problem med vannstanden i begynnelsen av juli, er nok nede på normalen da forutsett at det har vært normal vår. 10 juli kommer du sånn ca midt i mellom mygg og knott sesongen så er du heldig så får du begge laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheheh den var dyp :?:, er det den man kaller suflanoris på "skauen" :?: ehhehe. Den har jeg ikke i boxen min, har tatt for meg baetis familien,Aurivilli+ ignit, myr marginata+ vespetina, ++++++

ja får sjekke den opp her på registeret ditt..

Takk for innspill..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...